به گزارش ایسنا، بیش از ۲۰ قلم انواع میوه طی نیمه نخست امسال به ۴۴ کشور جهان صادر شده است که به ۲۲۱ هزار و ۷۶۴ تن به ارزش ۸۵ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۶۷ دلار میرسد که از نظر وزنی ۱۷۸.۹۸ درصد و از نظر ارزشی ۷۱.۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
البته کمتر بودن میزان افزایش در ارزش دلاری میوههای صادراتی نسبت به وزن آنها نشان میدهد که میوههای صادراتی بهطور متوسط نیز ارزانتر از نیمه نخست سال گذشته در بازارهای جهانی عرضه شده است، چرا که بهطور میانگین هر کیلوگرم میوه در نیمه نخست سال گذشته ۶۲ سنت در بازارهای جهانی عرضه میشد، اما این رقم در سال جاری به حدود ۳۸ سنت کاهش پیدا کرده است که نشان میدهد بهطور کلی میوههای صادراتی نسبت به سال گذشته بسیار ارزانتر شده است و علیرغم این ارزانی صادرات آنها از نظر وزنی با رشد قابل توجهی مواجه شده است.
آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، استرالیا، افغانستان، آلبانی، آلمان، امارات، انگلستان، اوکراین، اوگاندا، آمریکا، ایرلند، بحرین، بلژیک، بنگلادش، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، مولداوی، چین، رواندا، ژاپن، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لهستان، مالزی، مجارستان، نروژ، هلند، هند و هنگکنگ ۴۴ مشتری میوههای ایرانی در شش ماهه نخست امسال بودهاند که محصولاتی مانند انار، زیتون، مرکبات تازه، آلو، انگور، پرتقال، تمشک، توتفرنگی، زردآلو، سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو، موز، نارگیل، کیوی، میوههای سختپوست و سایر میوههای تازه و خشک را از تاجران ایرانی خریداری کردهاند.
در این میان برخی میوهها مانند پرتقال با افزایش ۴۰۰ برابری، سیب با افزایش ۳۰۲ درصدی، مرکبات تازه با افزایش ۶۵۳ درصدی، هلو، شلیل و شفتالو با افزایش ۲۶ درصدی و نارگیل با افزایش بیش از ۱۵۹ درصدی بیشترین رشد را در میان دیگر میوههای صادراتی داشتهاند و از سوی دیگر نیز موز با کاهش بیش از ۹۵ درصدی، انار با کاهش ۸۷ درصدی و دیگر محصولات مانند آلو و برخی دیگر از میوهها با کاهشی ۶۰ درصدی مواجه شدهاند، اما در حالت کلی میتوان گفت رشد قیمت میوههای صادراتی نسبت به افزایش وزنی آنها کمتر بوده است و قیمت میوههای صادراتی حدود ۳۸.۵۰ درصد نسبت به سال گذشته ارزانتر شده است.
به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، یکی از دلایلی که میوههای صادراتی طی نیمه نخست امسال ارزانتر از سال گذشته به کشورهای مختلف فروخته شده است، نبود بستهبندی مناسب براساس استانداردها و شاخصهای بینالمللی است که سبب شده تا محصولات کشاورزی و میوههایی که در شرایط کنونی بحرانی کشور از نظر منابع آبی و با زحمت و رنج کشاورزان تولید شده است به صورت فلهای و به ثمنبخش به مشتریان خارجی فروخته شود که البته این قیمتها را هیچگاه مصرفکنندگان داخلی به چشم خود ندیدهاند.
البته اینگونه صادرات فلهای نه تنها کمکی به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی نمیکند و به گونهای خامفروشی محسوب میشود، بلکه سود آن را کشورهایی میبرند که به عنوان واسطه این محصولات را به هیچ از ما میخرند و با انجام یک مرحله فرآوری و بستهبندی نسبتا کمدردسر و کمهزینهتر از تولید آن، چند برابر تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی سود به جیب میزنند که میتوان به امارات و اسپانیا به عنوان یکی از این کشورها اشاره کرد که زعفران ایرانی را به صورت فلهای خریداری کرده و با بستهبندی و به نام خود به کشورهای مختلف جهان صادر میکنند و سود قابل توجهی به جیب میزنند.
مقایسه میزان صادرات میوه در نیمه نخست امسال و تغییرات آن نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴
نام محصول |
میزان صادرات (تن) |
ارزش صادرات (هزاردلار) |
درصد تغییرات |
|
وزنی |
ارزشی |
|||
انار |
۵۵.۵۱ |
۳۹.۹۵ |
۸۷.۴۱- |
۸۱.۶- |
زیتون |
۳۱.۴۶ |
۵۴.۸۶ |
۰.۰۳- |
۱۰۸.۰۴- |
مرکبات |
۳۷۵.۵۶ |
۲۰۸.۰۸ |
۶۵۳.۰۸ |
۲۵۵.۳۹ |
آلو و گوجه |
۲۰۷۳۴.۹۹ |
۸۱۲۴.۸ |
۴۸.۸۵ |
۳۵.۰۴- |
انگور تازه |
۵۱۶۰.۰۷ |
۲۷۴۶.۹۸ |
۸۲.۵۲ |
۲۶.۴۷ |
پرتقال |
۹۱.۹۸ |
۳۹.۶۶ |
۲۳۰۷.۸۵ |
۱۹۰۳.۰۳ |
تمشک |
۳.۱۸ |
۸.۹۱ |
۴۳.۹۲- |
۵۸.۰۳- |
زردآلو |
۴۲۲۶.۵۶ |
۲۵۸۷.۵۴ |
۷۳.۰۷ |
۲۲.۱۴ |
توتفرنگی |
۱.۸ |
۲.۷ |
۷۹.۱۴- |
۸۰- |
سیب |
۱۶۷۲۹۶.۴۲ |
۵۷۴۴۸.۱۷ |
۳۰۲.۲ |
۲۲۰.۵۳ |
گلابی |
۴۷.۴۲ |
۳۳.۵۴ |
۳۴.۲۹- |
۳۵.۴۳- |
گیلاس و آلبالو |
۴۱۲۶.۷۶ |
۳۱۸۴.۸۷ |
۵۶.۰۸ |
۲.۲۱ |
موز |
۵۶.۴۵ |
۴۳.۲۵ |
۹۵.۵۹- |
۹۵.۶۱- |
نارگیل |
۱۰.۴۸ |
۲۲.۲ |
۱۵۹.۴۱ |
۶۰۷.۰۱ |
هلو، شلیل و شفتالو |
۵۱۹۸.۳ |
۲۱۵۴.۲۶ |
۲۲۶.۰۸ |
۸۴.۱۳ |
کیوی |
۲۱۹۷۸.۳ |
۹۷۵۰.۱۳ |
۳۷.۹۹ |
۳۶.۸۴ |
سایر میوههای تازه |
۷۷.۵۶ |
۱۱۲.۳۶ |
- |
- |
میوهها و مغزها |
۱۵.۶ |
۲۶.۵۲ |
۹۱.۵۵- |
۹۳.۴۶- |
میوههای سختپوست |
۳.۱۵ |
۲۳.۴۴ |
۶۱.۶۸- |
۷۲.۹۹ |
انجیر |
۱۸۶۴.۵۳ |
۷۸۶۰.۱۲ |
۷.۵۹ |
۱۹.۶۶ |
مجموع میوههای صادراتی |
۲۳۱۳۵۶.۰۸ |
۹۴۴۷۲.۳۴ |
۱۷۸.۹۸ |
۷۱.۵۸ |
انتهای پیام