مدیرعامل راه‌آهن در مراسم امضای قرارداد با ذوب‌آهن:

آماده عقد قرارداد برای 100 هزار تن ریل جدید هستیم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: متأسفانه صنعت فولاد برنامه‌های توسعه خود را بدون توجه به راه‌آهن تدوین کرده و این بزرگترین ایراد فولاد کشور است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن پورسیدآقایی امروز (سه شنبه) در مراسم انعقاد خرید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان، اظهار کرد: در این دولت توجه بسیاری جدی به راهآهن شد به طوریکه امروز راهآهن در صدر مسائل توسعه کشور قرار دارد. همچنین مقام معظم رهبری بر این موضوع تأکید داشتند و در سیاست‌های کلی برنامه ششم دو بند از 40 بند اقتصادی به راهآهن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید برای راهآهن مزیت‌های اقتصادی ایجاد شود، افزود: رییس جمهور یکی از برنامه‌های اساسی خود را توجه به راهآهن اعلام کرده است و امیدواریم توسعه راهآهن یکی از یادگارهای این دولت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجلس نیز در برنامه ششم به این موضوع توجه کرده است، گفت: امیدواریم در برنامه ششم توسعه راهآهن مسیر روشن و مشخصی داشته باشد.

پورسید آقایی با بیان اینکه همه مسؤولان یکدل به دنبال توسعه راهآهن هستند، اضافه کرد: توسعه کشور بدون توسعه راهآهن امکان پذیر نیست و در تمام کشورهای توسعه یافته به توسعه راهآهن توجه شده است و توسعه صنعتی کشورها در گرو توسعه راهآهن بوده است.

وی ادامه داد: توسعه راهآهن یک کشور لازم و ملزوم توسعه صنعتی و همه جانبه آن کشور است و بحث فولاد بدون توجه به راهآهن نمی‌تواند توسعه یابد اما متأسفانه فولاد برنامه‌های توسعه خود را بدون توجه به راهآهن تدوین کرده و این بزرگترین ایراد فولاد کشور است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: برای توسعه خطوط راهآهن کشور همه امکانات و تکنولوژی‌ها مانند زیرساختها و سیستم‌های علائم وجود دارد، اما تنها نقطه ضعف، نبود تولید ریل داخلی بود و همچنین به دلیل وابستگی به خرید خارج از کشور و تحریم‌ها و تأمین منابع ارزی و ال سی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودیم و برای ما بهتر است ریل مورد نیاز خود را از یک کارخانه داخل کشور تهیه کنیم.

پورسید آقایی اظهار کرد: خوشبختانه شرکت ذوبآهن این همت را داشت که شروع به تولید ریل کند و سالهای بسیاری قرار بود راهآهن جمهوری اسلامی و ذوبآهن اصفهان این ریل را تولید کنند ولی این امر محقق نشد تا در زمان مدیرعامل سابق ذوبآهن این تصمیم گرفته شد و اگر این کارخانه به تولید برسد، قطعاً نیاز کشور توسط ذوبآهن تأمین می‌شود و بازار مناسبی در کشور خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر این خط تولید ریل نصب شده و آماده تولید است. همچنین تولید آزمایشی نیز انجام شده است. اگرچه به ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد اما در عمل این خط در کارهای فنی نیازمند توانایی و تخصص مهندسین ذوبآهن است و حتماً شدنی است.

مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امروز اولین قرارداد تولید 40 هزار تن ریل با ذوبآهن منعقد گردید. این کارخانه توانایی تولید ریل U33 را دارد و قرار شد به جای خرید این نوع ریل از خارج کشور، این ریل از ذوب‌آهن خریداری شود.

پورسید آقایی گفت: مطمئن هستیم این ریل با کیفیت و استاندارد مناسب تولید می‌شود و تمام همت دولت در مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و ... استفاده از توان داخلی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت با تمام جو سازی‌هایی که وجود دارد، این مسیر را به خوبی طی می‌کند. در دوران گذشته که سرشار از پول و ارتباطات ارزی بودیم این اتفاقات انجام نشد. در حالی که امکان تقویت صنایع داخلی وجود داشت. اما در این دولت با وجود تمام مشکلات مالی در صنعت فولاد و راه آهن به این سمت حرکت کردیم و امیدواریم این صنعت تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مقرر شد تا پایان سال ذوبآهن ماهانه 10 هزار تن از این قرارداد را تحویل دهد و ما نیز به صورت نقدی خریداری کردیم تا شاهد راه اندازی این خط در ذوبآهن باشیم و پس از این قرارداد نیز آماده عقد قرارداد برای 100 هزار تن ریل UIC60 هستیم. 

پورسید آقایی افزود: برای خریدهای بعدی نیز که دارای حجم بزرگتریم نیز نیازمند همکاری بانکها و تأمین منابع مالی از این طریق هستیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95072716184
  • خبرنگار :