همه‌پرسی مهاجرتی مجارستان فردا برگزار می‌شود

به گفته کارشناسان، در آستانه همه‌پرسی ملی مجارستان بر سر پذیرش مهاجران، رهبر راستگرای این کشور امید دارد که رای مردم به آن منفی باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ان‌بی‌سی نیوز، دولت ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان به رای‌دهندگان تاکید می‌کند که به طرح اتحادیه اروپا که از کشورها می‌خواهد از یک سهمیه مشخصی از مهاجران استقبال کنند، رای منفی بدهند. اکثر این مهاجران و پناهجویان متعلق به کشورهای خاورمیانه و یا آفریقا هستند و از زمان بروز ناآرامی‌ها خصوصا در خاورمیانه بزرگترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم به وجود آمده است.

 

این برنامه که سال گذشته تحمیل شد، از مجارستان می‌خواهد که 1294 پناهجو یا به عبارتی یک صدم درصد از جمعیت 9 / 9 میلیونی پناهجویان را بپذیرد.

 

ویکتور اوربان جزو کسانی است که خشن‌ترین مواضع را در اروپا علیه مهاجران دارد و در کمپین همه‌پرسی هم علنا حامی رد این برنامه شد. جاناتان ایال،‌ مدیر اندیشکده انگلیسی "موسسه خدمات متحده سلطنتی" می‌گوید: نظر اوربان این است که تنها راه حل مساله مهاجرتی، تشدید تدابیر امنیتی در مرزها و عدم تسلیم شدن در برابر چیزی است که او آن را اخاذی اخلاقی می‌داند. او تمایلی به این معامله‌ها ندارد؛ خصوصا اینکه از جانب اتحادیه اروپا باشد.

 

به گفته این کارشناس، پیروزی اوربان در همه پرسی روز یکشنبه "نشان دادن انگشت" به اتحادیه اروپاست!

انتظار می‌رود که کمپین ضد مهاجرتی اوربان اکثر آراء را به خود اختصاص دهد؛ با این حال تنها 50 درصد آراء برای تایید یا رد آن کافی است. منتقدان معتقدند که کمپین اسلام‌هراسانه او مهاجران را به تروریسم ارتباط داده است. او پیشتر مهاجران را "سمی" توصیف و تاکید کرد که باید از طریق دفاع از مرزها در برابر ورود مسلمانان، اروپا را مسیحی نگه داشت.

 

در این همه‌پرسی از مجارستانی‌ها پرسیده می‌شود: آیا می‌خواهید اتحادیه اروپا قادر باشد تا اسکان اجباری شهروندان غیر مجار در مجارستان را بدون رضایت و تایید پارلمان اجرایی کند؟

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071005820
  • خبرنگار : 71402

برچسب‌ها