هشدار "مشکوک" آمریکا درباره حملات جدید تروریستی در تونس

وزارت خارجه آمریکا با هشدار نسبت به احتمال انجام حملات تروریستی جدید در تونس، از شهروندان خود خواست از نزدیک شدن به مناطق جنوب شرق این کشور خودداری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری لیبیا المستقل، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به احتمال اجرای عملیات‌های تروریستی جدیدی علیه مسئولان امنیتی، گردشگران و غیرنظامیان در مناطق جنوبی و غربی تونس از شهروندان خود خواست به مناطق جنوب شرق تونس و مرزهای مشترک تونس – لیبی و مناطق کوهستانی غرب این کشور نزدیک نشوند.

احتمال دارد هشدار جدید آمریکا مانند هشدارهای قبلی باشد که در راستای توجه به شهروندان آمریکایی در مناطق پر تنش منتشر می‌کند اما تعیین زمان و مکان این حملات احتمالی، نگرانی‌ها در تونس را افزایش داده است به ویژه که وزارت امور خارجه آمریکا شش شهر را از جمله "بن قردان" واقع در نزدیکی لیبی، "جندومه" و "القصرین" در غرب این کشور، شهرهای "قفصه"، "سیدی بوزید" و "رماده" در عمق صحرای این کشور و در مثلث مرزی تونس، لیبی و الجزایر را نام برده است.

در بیانیه مذکور طرفی که قصد اجرای این عملیات‌ها را دارد، ذکر نشده و تنها نسبت به حضور در اماکن احتمالی و پر ازدحام هشدار داده شده است.

این اولین باری نیست که آمریکا و برخی کشورهای غربی چنین هشدارهایی درخصوص سفر به تونس می‌دهند اما این بار در شرایطی این هشدار داده شده که تونس خود را برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری آماده می‌کند و وزارت دادگستری تونس از احتمال بازگشت گردشگران به این کشور خبر می‌دهد.

ژنرال احمد شابیر، مدیر سابق اطلاعات نظامی تونس در گفتگو با سایت خبری العرب گفت: این هشدار در زمان کنونی مشکوک است زیرا تونس خود معترف است که خطر تروریسم همچنان وجود دارد و روز پنج‌شنبه، فرحات الحرشانی، وزیر دفاع تونس تاکید کرد که تهدیدات تروریستی همچنان متوجه تونس است و جنگ با پدیده تروریسم طولانی است.

ژنرال شابیر افزود: تونس با اینگونه هشدارها که گاهی تا حد دخالت در امور داخلی کشور پیش می‌روند، هدف قرارگرفته شده است.

از سوی دیگر مازن الشریف، یک کارشناس امنیتی تونس در گفتگو با سایت العرب اظهار داشت: انتشار اینگونه هشدارها از سوی آمریکا، سوال‌های متعددی را درخصوص واقعیت همکاری و هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی تونس و آمریکا در مبارزه با تروریسم ایجاد کرده و طرح‌های امنیتی تونس را تضعیف می‌کند.

وی ابراز نگرانی کرد که هدف آمریکا از این هشدارها ارسال این پیام باشد که مسئولان تونس به اطلاعات ارائه شده به آنها پاسخ مثبت نمی‌دهند و یا اینکه واشنگتن هنوز به دستگاه امنیتی تونس اطمینان ندارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071005785
  • خبرنگار : 71496

برچسب‌ها