آغاز تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در بروندی توسط سازمان ملل

شورای حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه‌ای را درباره ایجاد کمیسیونی درباره انجام تحقیقات مبنی بر نقض حقوق بشر در بروندی از آوریل سال 2015 تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ورلد بولتن، سازمان ملل یک تیم  عالی را برای انجام تحقیقات به بروندی درباره نقض حقوق بشر در این کشور اعزام کرد.

سازمان ملل بعد از انتشار گزارش هشدار آمیز درباره وضعیت بروندی و احتمال ارتکاب جرایم علیه بشریت و خطر نسل کشی تصمیم به این  اقدام گرفت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با اعلام نگرانی بزرگ نسبت به نقض حقوق بشر در بروندی از آوریل سال 2015، به تشکیل کمیسیون تحقیقات اقدام کرد. در حال حاضر تنها دو کمیسیون فعال دیگر برای انجام تحقیقات فعالیت می‌کنند. این کمیسیون‌ها درباره سوریه و سودان جنوبی است.

چندی قبل یک تیم کارشناسی در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که دولت بروندی در پشت پرده سوء استفاده‌های سیستماتیک و نقض حقوق بشر  در این کشور قرار دارد.

قطعنامه روز جمعه سازمان ملل خواستار انجام تحقیقات یکساله درباره نقض حقوق بشر در این کشور شده است.

در آوریل 2015 رئیس جمهور این کشور در یک تصمیم مناقشه آمیز اعلام کرد که خواستار ادامه حضورش در قدرت در سومین دوره ریاست جمهوری است و برای سومین دور متوالی رئیس جمهور بروندی شد که به گفته منتقدان "غیرقانونی" بود. وی باعث بروز درگیری‌ها در این کشور شد.

قطعنامه اخیر با حمایت اتحادیه اروپا با کسب 19 رای و هفت رای مخالف و 21 رای ممتنع به تصویب رسید. تحقیقات اعلام شده در این قطعنامه باید با هدف شناسایی مرتکبان نقض حقوق بشر در بروندی انجام گیرد. در این قطعنامه از این کشور خواسته شده است که همکاری کاملی با بازرسان داشته باشد.

با این حال نماینده بروندی در سازمان ملل با انتقاد از این قطعنامه اعلام کرد که اعزام بازرسان بیشتر این کشور درست نبوده و غیر منصفانه است.

وی اعلام کرد که گزارش منتشر شده توسط کارشناسان سازمان ملل براساس دروغ پراکنی‌ها، شایعات و اظهارات نادرست منتشر شده است.

او تاکید کرد: وضعیت در بروندی  عادی شده است خشونت‌ها در بروندی باعث کشته شدن بیش از 500 نفر شده است و همچنین بیش از 300 هزار نفر از مردم این کشور را آواره کرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071005525
  • خبرنگار : 71089

برچسب‌ها