یونان: اظهارات اردوغان درباره معاهده لوزان برای دو کشور خطرناک است

یونان تاکید کرد ترکیه با زیرسوال بردن منطق معاهده تقریباً 100 ساله‌ای که مرزهای مدرن میان این دو کشور را تعیین کرده، روابط میان این دو متحد ناتو را به خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه در جریان سخنرانی در آنکارا گفت: معاهده لوزان، یکی از اقدامات صلح 1923 میلادی که مرزهای ترکیه و یونان مدرن را تعیین کرد، در اصل برای ترکیه یک شکست بود چراکه این معاهده مجمع الجزایری را به یونان بخشید.

به خاطر مناقشه بر سر مرزبندی‌های دریایی میان ترکیه و یونان و به خاطر قبرس که از سال 1974 میلادی به قبرس یونانی‌نشین و قبرس ترک‌نشین تقسیم شده، روابط میان این دو کشور سال‌ها است که متشنج و مخدوش است.

در سال 1996 میلادی نزدیک بود این دو کشور به خاطر یک جزیره غیرمسکونی در دریای اژه وارد جنگ شوند. اما تنش‌ها طی این سال‌ها کاهش یافته به ویژه پس از آنکه این دو کشور در زلزله‌های مجزا که در سال 1999 میلادی ترکیه و یونان را تحت تاثیر قرار داد، به کمک یکدیگر شتافتند.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان به مقامات ارشد دولت گفت: زیر سوال بردن معاهده لوزان که اصول و قوانین در روابط یونان-ترکیه و وضع موجود در دریای اژه و جزایرش را مشخص کرده، برای روابط میان دو کشور و منطقه خطرناک است.

وی افزود: یونان به شیوه مشابه به این مساله واکنش نشان نمی‌دهد.

اردوغان در سخنرانی روز پنج‌شنبه گفت: ما جزایری را به یونان دادیم که می‌توانستیم با یک فریاد در لوزان آنها را به دست آوریم. آیا این پیروزی است؟ آنها سعی کردند ما را فریب دهند و ما را متقاعد کنند که لوزان یک پیروزی بود.

وی افزود: آنهایی که در آن زمان در نشست حضور داشتند، کار درست را در رابطه با این معاهده انجام ندادند و الان ما از شکست‌هایش رنج می‌بریم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071005485
  • خبرنگار : 71477

برچسب‌ها