دادگاه کیفری بین‌المللی درباره ناآرامی‌های پس از انتخابات در گابن تحقیق می‌کند

دادستان دادگاه کیفری بین المللی از گشایش تحقیقات اولیه درباره ناآرامی‌های اخیر در کشور گابن در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز پیش علی بونگو، رئیس جمهور گابن از سوی دادگاه قانون اساسی این کشور به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری 27 اوت اعلام شد در حالی که برتری بسیار اندکی بر رقیبش ژان پینگ، داشت. او وعده تشکیل یک دولت فراگیر برای کشورش را داد.

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین المللی اعلام کرد: دولت گابن پرونده مربوط به خشونت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور را در تاریخ 21 سپتامبر به دفتر او ارجاع داده و خواهان گشایش یک تحقیقات درباره  این خشونت‌ها بدون تاخیر شده است.

خشونت‌های اخیر در گابن در ابتدا در 31 اوت بعد از آنکه بونگو به عنوان برنده انتخابات اعلام شد به راه افتادند و تظاهرکنندگان حامی مخالفان دولت، در اعتراضاتشان ساختمان پارلمان را به آتش کشیده و با پلیس درگیر شدند. در این درگیری‌ها صدها تن دستگیر شدند و به گفته مخالفان دولت بیش از 50 نفر نیز کشته شدند.

در مقابل ژان پینگ، خود را رئیس جمهوری منتخب دانسته و خواهان بازشماری آراء در یک استان شده است.

دولت گابن نامه‌ای با امضای وزیر دادگستری این کشور را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع داده و در آن پینگ و حامیانش را متهم به "تحریک کردن نسل کشی و ارتکاب جرم علیه بشریت" کرده است.

در این نامه اشاره به یک سخنرانی پینگ در زمان تبلیغات انتخاباتی شده که در آن وی از حامیانش می‌خواهد تا "از شر سوسک‌ها راحت شوند".

در این نامه آمده است: این سخنان به مثابه تحریک به ارتکاب جرم نسل کشی است.

همچنین مقامات دولت گابن مخالفانشان را متهم به آتش زدن و غارت ساختمان‌های دولتی و دستور دادن به برخی افراد برای آتش گشودن به روی جمعیت تظاهرکننده و همچنین مشارکت در ایجاد فضای خشونت و ترور در میان شهروندان کرده‌اند.

آنها گفته‌اند که در ساختمان ستاد انتخاباتی پینگ، یک نفر هدف شکنجه و رفتارهای غیر انسانی و تحقیر آمیز قرار گرفته و به روی پاهای او میخ کوبیده شده است.

با این حال بنسودا اعلام کرده که دفترش تحقیقات اولیه درباره این پرونده را انجام خواهد داد اما در حال حاضر این در حد تحقیقات مجرمانه رسمی نیست.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۹ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070905089
  • خبرنگار : 71415