سوگند رییس جمهور جدید گابن

در حالیکه ناظران بین‌المللی نتایج انتخابات مناقشه آمیز اخیر در گابن را زیر سوال قرار داده‌اند، "علی بونگو" رییس جمهور این کشور برای دومین دوره از ریاست جمهوری‌اش سوگند یاد کرد و خواستار اتحاد در کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از اعلام نتایج این انتخاب جنجال آمیز در گابن، فرانسه خواستار بازشماری آرا شد و اتحادیه اروپا اعلام کرد: نشانه‌هایی از اتفاقات خلاف قاعده در استان هوت‌اوگوئه، یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های قدرت علی بونگو مشاهده شده است. بر اساس نتایج اعلام شده در این منطقه علی بونگو در این انتخابات توانسته 95 درصد از آرا از 9 /99 درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد. ژان پینگ، رهبر اپوزیسیون در گابن اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده است.

خانواده بونگو به مدت 49 سال در این کشور نفت خیز در آفریقای مرکزی قدرت را در دست داشته‌اند. بونگو در سال 2009 پس از مرگ پدرش قدرت را در دست گرفت و از آن زمان تاکنون رییس جمهور این کشور است.

در مراسم سوگند علی بونگو، رهبران کشورهای آفریقایی از جمله مالی، توگو و نیجر حضور داشتند. بونگو در این مراسم اعلام کرد: انتخابات به پایان رسیده است. اکنون ما باید به مسایل دیگر بپردازیم.

پس از اینکه دادگاه قانون اساسی در گابن درخواست پینگ برای بازشماری آرا را رد کرد، احتمال افزایش درگیری‌ها در این کشور می‌رود. پینگ رای دادگاه قانون اساسی را رد کرده و آن را جانبدارانه اعلام کرده است. در همین راستا دولت گابن گفته است که اگر درگیری‌هایی پس از این حکم صورت بگیرد، ژان پینگ، رهبر اپوزیسیون گابن مسئول آن خواهد بود.

 در همین راستا در طول چند روز گذشته خودروهای نظامی برای مقابله با معترضان در خیابانهای اصلی کشور مستقر شده‌اند. مراسم سوگند ریاست جمهوری به گونه‌ای برگزار شد که بسیاری از ساکنان این کشور از برگزاری این مراسم اطلاعی نداشتند.

بونگو اعلام کرده دولت جدید در چند روز آینده اعلام می‌شود. وی در گذشته به رویترز اعلام کرده بود که این احتمال وجود دارد که چهره‌هایی از اپوزیسیون در دولت جدید حضور داشته باشند.

از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات اخیر در اواخر ماه اوت، دست کم شش نفر در درگیری‌ها میان معترضان و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.  

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070703903
  • خبرنگار : 71089