با رای دادگاه قانون اساسی؛

علی بونگو پیروز انتخابات ریاست جمهوری گابن اعلام شد

دادگاه قانون اساسی گابن پیروزی علی بونگو در انتخابات ریاست جمهوری گابن را تایید کرده و با درخواست اپوزیسیون این کشور برای بازشماری آراء به دلیل تخلفات گسترده مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نگرانی وجود دارد که تصمیم دادگاه قانون اساسی گابن موجب بروز خشونت‌های تازه‌ای شود. دولت گابن گفته است که اگر درگیری‌هایی پس از این حکم صورت بگیرد، ژان پینگ، رهبر اپوزیسیون گابن مسئول آن خواهد بود.

علی بونگو که از سال 2009 رئیس‌جمهوری گابن است، تنها با اختلاف 6000 رای توانست در انتخابات ریاست جمهوری 27 اوت پیروز شود اما اپوزیسیون گابن معتقد است که در انتخابات تقلب شده است. در پی رای دادگاه قانون اساسی، علی بونگو خواستار مذاکرات سیاسی با اپوزیسیون کشورش شد.

 خبرنگاران حاضر در گابون گزارش می‌دهند که ساکنان لیبرویل، پایتخت گابن در آستانه صدور حکم دادگاه مذکور اقدام به ذخیره مواد غذایی کردند. علاوه بر این، جمعه صف‌های طولانی در بانک‌ها و سوپرمارکت‌ها تشکیل شده بود. پلیس ضد شورش هم در سراسر این شهر مستقر شد.

رهبر اپوزیسیون گابن معتقد است که در یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های قدرت علی بونگو تخلف صورت گرفته است که این رئیس‌جمهوری پیروز در آنجا 95 درصد رای از 9 / 99 درصد مشارکت مردمی کسب کرد.  ژان پینگ هشدار داد که اگر دادگاه مذکور با شمارش آراء در استان مورد نظرش مخالفت کند، گابون با تهدید بی‌ثباتی جدی روبرو می‌شود.

 در پی اعتراض اپوزیسیون گابن، دادگاه قانون اساسی اندکی نتایج را تغییر داد و به ترتیب به بونگو و پینگ 66 / 50 درصد و 24 / 47 درصد رای داد. نتایج انتخابات 27 اوت با روزها خشونت مرگبار همراه شد.

 انتهای پیام

  • شنبه/ ۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95070300943
  • خبرنگار : 71402