به گزارش خبرنگار ایسنا، سرهنگ احمد کرمی اسد، با بیان اینکه تردد ایمن وسایل نقلیه سنگین شامل اتوبوس، مینی بوس و کشنده و کامیون از باند یک و سبقت آنها از باند دو مجاز است، گفت: در عین حال این دسته از وسایل نقلیه به هیچ وجه عبور از باند سوم را ندارند.
وی با اشاره به اینکه این تخلف قبلا از طریق ماموران پلیس و با مشاهده مستقیم اعمال قانون می شد و این موضوع برای بعضی از رانندگان متخلف فضایی را ایجاد کرده بود که در غیاب پلیس، از باند سوم استفاده کنند، گفت: بررسی تصادفات خونبار وسایل نقلیه عمومی و مسافربری و باربری در آزادراه ها و بزرگراه ها نشان میدهد که سرعت و تردد از باند سوم نقش مهمی در تصادفات آنها داشته است.
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد: عبور از باند سوم مستلزم سرعت بیشتر از 110 کیلومتر بر ساعت است که وسایل نقیله سنگین این اجازه را ندارند لذا بر اساس تدبیر رییس پلیس راهور ناجا مقرر شد تا کنترل خط سرعت توسط دوربینهایی که در معابر برون شهری نصب شده است صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه این کنترل تردد به صورت هوشمند است، گفت: دوربین های سابق کنترل سرعت بزرگراه ها و آزادراه ها ارتقاء پیدا کردهاند و همزمان میتوانند سرعت و نحوه تردد و عبور غیرمجاز وسایل نقلیه بار و مسافر را از باند سوم کنترل کنند.
کرمی اسد ادامه داد: رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سنگین اعم از بار و مسافر مطلع باشند به تعداد ورودشان به لاین سرعت توسط دوربینها جریمه میشوند.
وی با اشاره به اینکه مبلغ این جریمه در تهران و سایر کلانشهرها 50 هزار تومان و در شهرهای کوچک 40 هزار تومان است، گفت: مشغول توسعه این نرم افزار برای دوربین های شهرهای نیز مختلف هستیم. البته در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق معابر برون شهری به ویژه معابری که بیشترین تردد این ناوگان را دارند به این نرمافزار مجهز شدهاند.
به گفته کرمی اسد، در چهار ماهه امسال حدود 22هزار و 500 مورد اعمال قانون وسایل نقلیه سنگین متخلف که در باند سوم تردد کردهاند توسط دوربینها صورت گرفته است که تعدادی از این وسایل نقلیه در یک مسیر چندین بار اعمال قانون شدهاند، چون در طول مسیر به تخلف خود ادامه دادهاند.
وی تاکید کرد: این نوع کنترل به ایمنی جان تمامی مسافران جادهها کمک کرده و حق رانندگان وسایل نقلیه سبکی که می توانند با سرعت مجاز از باند سوم استفاده کنند نیز ضایع نمیشود.
رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در شهریور ماه به دلیل پیک سفرها، تردد زیادی در جاده ها وجود دارد، گفت: تمام هم و غم پلیس این است که تجربه تلخ تصادفات ناوگان عمومی بار و مسافر در سالهای گذشته به حداقل ممکن برسد، در این راستا امسال با اجرای طرحهای تشدیدی و همیاری مردم تلاش شده است تا تصادفات ناوگان کاهش یابد. به طور مثال غیر از کنترل الکترونیکی تردد در باند سوم، طرح حضور بازرسان با لباس شخصی داخل اتوبوسها و استفاده از سامانه 110120 نیز امسال در حال اجراست.
انتهای پیام