ایجاد اتاقک‌های سیار ویژه مدارس عشایری در خراسان رضوی

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از ایجاد اتاقک‌های سیار ویژه مدارس عشایری در خراسان رضوی خبر داد.

ابوالحسن حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: وضعیت جابه‌جایی عشایر موجب می‌شود نتوانیم برای آنان کلاس ثابت داشته باشیم به همین دلیل تولید اتاقک‌های سیار را به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سفارش داده‌ایم.

وی ادامه داد: ابعاد این اتاقک‌ها، سه در هفت مترمربع است و از آن‌جا که معلم همراه عشایر حرکت می‌کند بخشی از اتاقک برای مسائل رفاهی معلم به طور مثال سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام اختصاص داده شده است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بر اساس نیازی که وجود دارد تولید اتاقک‌ها را به کارخانه تولیدکننده سفارش می‌دهد، تاکنون نیز پنج دستگاه اتاقک در سبزوار آماده شده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما این بوده که از این اتاقک‌ها در مجموع کشور استفاده شود، خاطرنشان کرد: از اتاقک‌های ویژه مدارس عشایری در جشنواره جلوه‌گاه اثر و اندیشه که در تاریخ 29 لغایت 31 مردادماه در مشهد برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

برگزاری جشنواره جلوه‌گاه اثر و اندیشه برای مدرسان کلاس‌های چندپایه

حقیقی در خصوص جشنواره جلوه‌گاه اثر و اندیشه، گفت: خراسان رضوی از سال گذشته به عنوان دبیرخانه کشوری کیفیت‌بخشی به کلاس‌های چندپایه انتخاب شده و هدف اصلی دبیرخانه تحقق عدالت آموزشی است، در این راستا جشنواره جلوه‌گاه اثر و اندیشه را که از سال گذشته طراحی و تدوین شده برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تبادل تجارب برتر معلمان کلاس‌های چند پایه و نشر آن به مجموع مدرسان، ترویج شیوه‌های نوین تدریس، ایجاد فرصت برابر آموزشی، مدیریت زمان در کلاس‌های چندپایه، طراحی آموزشی با رویکرد تلفیقی و... از جمله محورهای جشنواره است.

حقیقی گفت: علاوه بر اتاقک‌های ویژه مدارس عشایری، تولید محتوای الکترونیک کلاس‌های چندپایه، نرم‌افزارهای آموزشی مختص کلاس‌های چندپایه، کتاب نقشه مفهومی دروس ریاضی، علوم و فارسی با رویکرد تلفیق و... در این جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص روش تلفیق در کلاس‌های چندپایه، اظهار کرد: روش تلفیق به مفاهیم مشترکی که در محتوای آموزشی وجود دارد، اشاره می‌کند تا مفاهیم مشترک پایه‌ها به جای اینکه به صورت حلقه‌های پراکنده تدریس شوند به زنجیره‌های یادگیری تبدیل شوند یعنی پیوسته و متصل باشند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اضافه کرد: در این روش دانش‌آموز به ارتباط مفاهیم و محتوا پی می‌برد، معلم زمان تدریس را به خوبی مدیریت می‌کند و در این مسیر فرصت آموزشی جدید و متنوع فراهم می‌شود.

احیای راهبران آموزشی گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی

حقیقی با بیان اینکه از مهم‌ترین  اقدامات ما احیای راهبران آموزشی و تربیتی است، اظهار کرد: در گذشته معلم راهنما برای کلاس‌های چندپایه داشته‌ایم که از چند سال پیش حذف شده بود، اما با پیگیری‌های دبیرخانه، معاون آموزش ابتدایی وزارت همچنین وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل راهبران تربیتی و آموزشی به تمام استان‌ها ابلاغ شده و راهبران آموزشی و تربیتی با نگاه جدیدی دوباره احیا شده‌اند.

وی تصریح کرد: احیای راهبران آموزشی و تربیتی گامی بسیار مهم برای تحقق عدالت آموزشی است، آنان بهترین معلمان کلاس‌های چند پایه هستند که به سایر معلمان کمک کرده و مباحث مدیریت کلاس را منتقل می‌کنند.

حقیقی با بیان اینکه راهبران آموزشی و تربیتی وظیفه بازدید، نظارت و انتقال تجارب را بر عهده دارند، ادامه داد: این راهبران آموزشی و تربیتی باید از بهترین‌ها باشند به طور مثال باید مدرک تحصیلی بالایی داشته باشند که به ارتقاء کیفیت کلاس‌های چند پایه کمک کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: سهمیه استان‌ها برای تعداد راهبران آموزشی و تربیتی به تناسب پراکندگی کلاس‌های چند پایه متفاوت است، اما به طور میانگین هر 17 تا 20 کلاس چند پایه باید یک راهبر آموزشی تربیتی داشته باشد. 

تحصیل 47000 دانش‌آموز استان در کلاس‌های چندپایه

حقیقی با اشاره به اینکه در سطح کشور 700 هزار نفر دانش‌آموز در کلاسهای چندپایه تحصیل می‌کنند، گفت: در سطح استان 47 هزار و 199 دانش آموز  در 3209 کلاس چند پایه مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 16 شهرستان استان مدرسه عشایری داشتند، عنوان کرد: برای چهار شهرستان دیگر نیز مجوز مدرسه عشایری داده‌ایم و پیش بینی می‌کنیم در سال جاری بین4750 تا 5000 دانش‌آموز عشایری در 169 کلاس داشته ‌باشیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: خط قرمز ما ترک تحصیل دانش‌آموزان عشایری است و سعی می‌کنیم آنان به دلیل تعداد پایین‌شان مجبور به ترک تحصیل نشوند بنابراین با تعدادی پایین‌تر از حد استاندارد نیز برای آنان کلاس تشکیل می‌دهیم، در حال حاضر در استان 450 مدرسه پایین‌تر از نُرم 10 نفر داریم.

وی در خصوص آثار رسیده به جشنواره جلوه‌گاه اثر و اندیشه، عنوان کرد: از 32 استان کشور 230 اثر در محور الگوی برتر تدریس، 130 اثر در محور تجارب و مقالات برتر و 35 اثر در راستای فراخوان طراحی پوستر به دست ما رسیده و داوری شده‌اند که از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.

حقیقی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز همایشی کشوری برای مدرسان کلاس‌های چند پایه برگزار شده و آنان در این همایش تجارب و روش‌های نوین تدریس را به یکدیگر انتقال دادند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95050118052
  • خبرنگار :