به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم در سیوسومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در میزگرد سند تحول بنیادین با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نخستین بار پس از انقلاب 22 جلسه ویژه آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین سه گام وجود دارد. گام نخست تدوین و تصویب سند تحول، گام دوم آمادهسازی و گام سوم اجرای سند است.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله آمادهسازی سند هستیم که برای عرصههای حقوقی، قانونی، نیروی انسانی، مالی و اداری، زمینهسازی میکنیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در بسترهای اجتماعی سند تحول کاستیهایی وجود دارد، گفت: رسانهها باید پیام تحولی سند بنیادین را به افراد جامعه منتقل کنند. اگر این پیامها منتقل نشود، شاهد اتفاق تحولی شگرفی نخواهیم بود.
نویدادهم به زیرنظامهای سند تحول اشاره کرد و گفت: یکی از این زیرنظامها برنامه درسی است که در سال گذشته در شورای عالی مصوب شد و به اجرا در آمد که تغییرات کتب جدید درسی نیز براساس همین مصوبه صورت گرفت.
وی ادامه داد: دومین زیرنظام، زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری است که آن هم به تازگی به تصویب شورای عالی رسیده است. پیشبینیهای لازم برای نگهداری مدارس در قالب این زیرنظام انجام شده و ما باید براساس آن به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ رویم تا توجیه آموزشی داشته باشد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه باید مجموعه مفاد سند تحول بنیادین توسط وزارت آموزش و پرورش عملیاتی شود، گفت: همه برنامهریزیهای ما در آموزش و پرورش باید مطابق سیاستهای سند تحول باشد و به شاخصهای در نظر گرفته شده، توجه شود. زیرا سند تحول میتواند نظام آموزشی موجود را به نهاد تعلیم و تربیت تبدیل کند و اگر صرفا به مساله آموزش توجه شود، منطبق با سیاستهای سند نیست.
نویدادهم بر حافظهمحوری و حرکت به سمت کسب مهارت دانشآموزان اشاره کرد و گفت: اگر همه هم و غم سیستم به آموزشها منحصر شود، اهداف گم میشوند.
وی در ادامه به کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل جدی که اجازه نمیدهد تربیت ششگانه اتفاق افتد، کنکور است. از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم کمک کند تا این مانع جدی از سر راه آموزش و پرورش برداشته شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت جدی همگان است. در این میان یکی از عناصر اصلی خانوادهها هستند و سایر ارکان چون دانشگاهها، حوزههای علمیه و مانند آن نیز باید به کمک آموزش و پرورش بیایند تا در اجرای سیاستهای سند تحول موفق باشیم.
انتهای پیام