سفیر آمریکا در ترکیه اتهامات علیه کشورش درباره کودتا را رد کرد

سفیر آمریکا در ترکیه قاطعانه گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص این که کشورش در کودتای نافرجام ترکیه دست داشته و یا از قبل از این کودتا اطلاع داشته را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، جان بیس، سفیر آمریکا در ترکیه در مصاحبه‌ با خبرنگاران در شهر استانبول گفت: من همچنان از بابت اتهام زنی‌های دروغین مبنی بر اینکه دولت آمریکا در کودتای نافرجام ترکیه دست داشته و یا درباره این کودتا اطلاع پیدا کرده بود احساس ناراحتی و توهین می‌کنم و بار دیگر می‌خواهم بگویم همانطور که در واشنگتن نیز گفته شد دولت آمریکا هیچ گونه برنامه ریزی، حمایت و یا خط دهی از کودتای ترکیه نداشته و هیچ اطلاع قبلی از فعالیت‌های غیرقانونی که در شب ۱۵ ژوئیه و صبح ۱۶ ژوئیه در راستای این کودتا رخ داد نداشته است و اینگونه اتهامات باید کاملا متوقف شوند.

وی ادامه داد: ما اگر اطلاع قبلی از بابت این کودتا داشت، فورا آن را به اطلاع دولت ترکیه می‌رساندیم همانطور که اطلاعات مربوط به تهدیدهای پیش روی دولت ترکیه و شهروندان این کشور از جانب سازمان‌های تروریستی فعال در ترکیه را به اطلاع آنها می‌رسانیم.

جان بیس اظهار کرد: آمریکا خواهان یک ترکیه قدرتمند، موفق، دموکراتیک و قاطع بوده که بتواند به بسیاری از چالش‌های پیش روی ما در منطقه کمک کند. چرا که در غیر این صورت ما نخواهیم توانست در مقابله با همه این چالش‌ها موفق شویم هر کسی که فکر می‌کند آمریکا به نحوی از شکاف و بی‌ثباتی در ترکیه نفع می‌برد از نظر من به حد عمیقی تاریخ را  اشتباه خوانده است.

جان بیس گفت: نخستین بار در ساعت ۱۰ شب ۱۵ ژوئیه از وقوع کودتا اطلاع پیدا کرد و در آن زمان مشاهده کرد که جنگنده‌ها بر فراز پایتخت ترکیه در ارتفاع پایین مشغول پرواز هستند.

وی ادامه داد: در آن روز من ساعت ۲۱:۳۰ به خانه آمدم و برخی از همکاران من در اقامتگاه من جشن تولد گرفته بودند و برای دیدن آنها به طبقه پایین رفتم اما به ناگهان شاهد فعالیتهای عجیب هواپیماها بودیم.

او تشریح کرد که در ساعت ۲۳:۱۵ دقیقه همان شب از جانب یک مقام ترکیه یک تماس تلفنی دریافت کرد.

وی ادامه داد: او یک مقام وزارت خارجه ترکیه بود که به من اطلاع داد چیزی که می‌بینیم، می‌شنویم و تجربه می‌کنیم مجموعه‌ای از فعالیت‌های غیرقانونی هستند که مجوز آنها را دولت ترکیه نداده و به نظر می‌رسد که تلاشی برای انجام کودتا باشد.

او خواهان حمایت از دولت بود و خواست که اطلاعاتی را از جانب دولت ترکیه به واشنگتن منتقل کنم و من صریحا این کار را کردم.

سفیر آمریکا اظهار کرد: مردم فکر می‌کنم که ما از قبل اطلاع خوبی از این کودتا داشته‌ایم در حالی که بسیاری از ما در یک خلأ خبری به سر می‌بردیم و به سختی تلاش می‌کردیم بفهمیم چه اتفاقاتی به ویژه در آن زمان که عملیات‌هایی علیه آکادمی پلیس ملی ترکیه در منطقه گلباشی در حال وقوع بود و همچنین عملیات‌ها علیه ساختمان پارلمان رخ می‌دهد. ما هنگامی که در محل سفارتخانه نشسته بودیم صدای انفجارهایی که پارلمان ترکیه را هدف قرار دادند شنیدیم و ساختمان ما نیز به لرزه درآمد.

وی افزود که سفارت آمریکا به طور مداوم با مقام‌های ارشد دولت آمریکا در آن شب در ارتباط بوده است.

جان بیس اظهار کرد: ما نیز مثل همه افراد این جامعه شوک زده و متعجب شدیم و فکر می‌کنم این نشان دهنده آن است که تا چه حد برنامه ریزی برای کودتا به شکل مخفیانه رخ داده است. ما به دنبال درک بهتر وضعیت همچنان که اطلاعات بیشتری را از جانب دولت ترکیه دریافت می‌کنیم و تحقیقات دولت ترکیه درباره چگونگی وقوع کودتا ادامه دارد هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا شخصا و به طور رسمی از بابت دست داشتن فتح الله گولن، روحانی ترکیه‌ای ساکن آمریکا در این کودتا تردید دارد به اظهارات خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ترکیه در این باره اشاره کرد.

جان بیس گفت: من به عنوان کسی که اینجا زندگی می‌کند با بسیاری از افراد و مقام‌ها از جمله ژنرال آکار صحبت کردم و ژنرال آکار شرح داد که در آن شب چه تجربه‌ای داشته است و من شهادت او را معتبر یافتم علاوه بر آن من نمی‌خواهم دیدگاه‌های خود را ارائه دهم زیرا همانطور که قبلا گفتم نمی‌توانم چیزی بگویم که کار را برای دولت ترکیه برای تعقیب کسانی که مسبب کودتا بودند دشوار کند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که بحث‌های علنی در ترکیه درباره ضرورت استرداد گولن از آمریکا تاثیر منفی بر فرآیند فضایی بر آمریکا نداشته باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050109617
  • خبرنگار : 71415