• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95050109391
  • خبرنگار : 71477

تظاهرات قبرس ترک‌نشین در محکومیت کودتای نافرجام ترکیه

تظاهرات قبرس ترک‌نشین در محکومیت کودتای نافرجام ترکیه

هزاران تن از مردم قبرس ترک نشین با حمل پرچم‌های ترکیه ضمن محکوم کردن کودتای نافرجام اخیر، از اردوغان حمایت کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرکنندگان در جریان این تظاهرات که تحت عنوان "طغیان غیرت ملی" در میدان "سارایونو" برگزار شد، شعارهایی در حمایت از دموکراسی و نیز جمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سردادند.

بنری که با تصویر مصطفی کمال آتاترک، بنیانگذار ترکیه مدرن مزین شده بود در کنار پرچم‌های ترکیه و قبرس ترک نشین دیده می‌شد. تصاویری از آتاتورک در یونیفورم نظامی و لباس‌های شخصی نیز در یک صفحه نمایش بزرگ که پشت سخنرانان قرار داشت به چشم می‌خورد.

در حالی که بسیاری از شرکت کنندگان در این راهپیمایی پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند که روی آن‌ها نوشته شده بود: "نه به کودتا، آری به دموکراسی" و شعار "زنده باد دموکراسی" سر می‌دادند، سرود جنگ عثمانی‌ها در قرن هفدهم نیز اجرا شد.

یکی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی گفت: ما بسیار خوشحالیم که همیشه از حمایت ترکیه برخورداریم؛ در نتیجه اینجا جمع شده‌ایم تا حمایت خود را از ترکیه نشان دهیم و اعلام کنیم که ترکیه هرگز تنها نیست.

در پی وقوع کودتایی در قبرس با هدف اتحاد با یونان، ترکیه در سال 1974 میلادی حمله‌ای ترتیب داد که منجر به تقسیم قبرس به دو بخش قبرس ترکیه‌ای نشین و قبرس یونانی نشین شد. تنها ترکیه اعلام استقلال قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد و سالانه ده‌ها میلیون یورو حمایت مالی در اختیار آن قرار می‌دهد و بیش از 40 هزار نیرو در قبرس ترکیه‌ای نشین مستقر دارد.

طغرل ترکز، معاون نخست وزیر ترکیه این راهپیمایی را تحسین کرده و گفت: امیدوارم حمایت مردم قبرس یونانی نشین را نیز مشاهده کنیم.

وزیر انرژی جمهوری قبرس ترک نشین نیز گفت: پیام این راهپیمایی این است که مردم قبرس ترکیه‌ای نشین همیشه دست در دست ترکیه است. ملت ترکیه و قبرس ترک نشین یک ملت واحد هستند. این راهپیمایی همچنین حمایت کامل از رهبری اردوغان را که یکی از موثرترین رهبران جهان است، نشان می‌دهد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این راهپیمایی گفت: "اردوغان رهبری قدرتمندی است که اجازه نمی‌دهد ترکیه همانند دیگر کشورها گرفتار آشوب شود."

این راهپیمایی توسط گروه "پلتفورم حمایت از دموکراسی" که متشکل از چندین انجمن است و احزاب سیاسی جناح راست سازماندهی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha