/تحلیل-اسپوتنیک/

کودتای ترکیه هشداری برای آغاز پایان ناتو و اتحادیه اروپا

"رهبران غربی از اینکه رکن اصلی مدیریت بحران رو به رشد مهاجران اروپا و مهمترین سکوی پرتاب عملیات ناتو در خاورمیانه یعنی ترکیه صحیح و سالم مانده است، نفس راحتی کشیدند اما بسیاری منتظرند ببینند که این روند پیش از آنکه اردوغان بیش از حد درگیر شود تا چه زمانی ادامه می‌یابد."

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی تحلیلی با اشاره به تحولات ترکیه و شکست کودتای نظامیان ترک می‌نویسد: «کودتای ناکم در ترکیه به رهبری جناحی از ارتش که به دنبال سرنگونی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بودند و به سابقه بد او در آزادی‌های بیان و آزادی‌های دموکراتیک و حقوق بشر اشاره داشتند، ممکن است ناقوس مرگ نهایی ناتو و نیز اتحادیه اروپا را به صدا درآورده باشد که به این رهبر به طور فزاینده غیر دموکراتیک، برای زندگی عزیزشان دو دستی چسبیده‌اند.

رهبران اروپا شنبه نفس راحتی کشیدند چرا که از هرج و مرج سه میلیون پناهنده سوری اضافی که به اروپا سرازیر می‌شوند، جلوگیری شد و یک معامله بحث‌برانگیز با ترکیه برای کمک به ریشه‌کن کردن بحران مهاجرت را زنده نگاه داشتند؛ بحرانی که ملی‌گرایی فوق‌ افراطی را در اروپا احیا کرده است.

با وجود اتهامات مطرح شده توسط وزیر کار ترکیه مبنی بر اینکه رد پای واشنگتن در کودتا دیده می‌شود، ایالات متحده آمریکا همچنان شراکت منطقه‌ای برجسته‌اش و یکی از اجزای مهم در نیروی امنیتی ناتو را حفظ کرده است. در صورت موفقیت کودتا واشنگتن مجبور بود تحت قوانین آمریکا نیروهای ارتش خود را از ترکیه خارج می‌کرد و این شامل ناوگان جنگنده‌های آن در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه می‌شود که سکوی پرتاب مهمی برای عملیات‌های ناتو در عراق، سوریه و افغانستان است. ایالات متحده از تامین کمک نظامی و یا استقرار نیرو در هر کشوری که در کنترل یک دولت کودتاچی باشد، منع شده است.

غرب اکنون با تصمیم نگران‌ کننده‌ای روبروست؛ در شرایطی که اردوغان انتظار دارد مخالفان با خشمی بیش از سابق سرکوب شوند، آیا آنها باید کنار یک رهبر به صورت فزاینده غیر دموکراتیک به خاطر حفظ موقعیت بایستند و یا اینکه سرانجام مجبور شوند که استراتژی‌های ملی‌شان را تغییر دهند.

یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا که در توافق مهاجرتی با ترکیه مشارکت داشت، می‌گوید: اردوغان با واکنش خودش مورد قضاوت قرار می‌گیرد. بازداشت قضات در اولین گام نگرانی عمیقی را به دنبال دارد چرا که به منزله پایمال شدن جدید حقوق آزادی بیان و آزادی تظاهرات قلمداد می‌شود.

در مجموع بیش از 2745 قاضی و نیز 2800 سرباز بازداشت شدند. با این اقدام، رهبر ترکیه آخرین نشانه‌ها از نظارت و موازنه را از میان برمی‌دارد.

المار بروک، رئیس کمیته روابط خارجی آلمان پیش‌بینی کرده است که اردوغان برای "توسعه قدرت" خود تلاش می‌کند و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه هم به سادگی گفته است که او انتظار "سرکوب" دارد.

اردوغان مصونیت قضایی نمایندگان کرد پارلمان ترکیه را با اصلاحیه قانون اساسی در ماه مه لغو کرده است و همین موجب شده تا بسیاری از قانونگذاران اتحادیه اروپا نگران شوند که رئیس‌جمهوری ترکیه با قانون تروریسم گسترش‌یافته کشورش به حبس نمایندگان اپوزیسیون اقدام کند.  

یکی دیگر از مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گوید: اگر کودتای ترکیه موفق بود، اروپا به وضوح دلایل بیشتری برای نگرانی می‌داشت اما اگر ترکیه به حبس جمعی اپوزیسیون صلح‌طلب اقدام کند، سپس بسیاری از قانونگذاران اروپایی مجبور می‌شوند تا با معاهده مهاجرتی مخالفت کنند.

واشنگتن و ناتو امید دارند که در پی کودتای ناکام، اردوغان دولتش را به سمت فرمتی کمتر خودکامه سوق دهد؛ سناریویی که کاملا بعید به نظر می‌رسد. اگر اردوغان بیش از حد درگیر طرح‌های خود شود، کودتای ناکام جمعه گذشته می‌تواند ناقوس مرگی برای ناتو و اتحادیه اروپا و یا دست‌کم یک نیروی بی‌ثبات کننده برای آن دسته از رهبران پیشتاز در نظم جهانی باشد.»

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95040115486
  • خبرنگار : 71402