به گزارش ایسنا، سری جشنوارههای «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» که قرار است با نمایشگاه غذاهای محلی، مسابقه آشپزی، انتخاب غذاهای برتر، نمایشهای آیینی غذا، نشستها و کارگاههای علمی خوراک ایرانی و نمایشگاه صنایعدستی مرتبط با تهیه غذا همراه باشد، در هشت منطقه کشوری برگزار میشود که نخستین جشنواره به میزبانی استان مازندران و با مشارکت استانهای گیلان، گلستان و قزوین از ۳۰ تیر تا ۱ مردادماه در بام سبز رامسر برگزار میشود.
جشنوراه دوم ۱۳ تا ۱۵ مردادماه در شهر تبریز خواهد بود که استانهای زنجان، آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل در آن حضور دارند. سومین جشنواره سفره ایرانی در شهر کرمانشاه از ۳ تا ۵ شهریورماه با همراهی استانهای همدان، کرمانشان، کردستان و ایلام برگزار میشود. مشهد نیز از ۲۴ تا ۲۶ شهریورماه محل برگزاری جشنواره چهارم است که استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و همچنین سمنان در آن حضور دارند.
شهر اصفهان از ۲۸ تا ۳ مهرماه میزبان پنجمین جشنواره سفره ایرانی است که با حضور استانهای البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان همراه است.
ششمین سفره ایرانی نیز در شهر یزد گسترده خواهد شد که از ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه استانهای یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان، غذاهای محلی و برندهای خوراک خود را عرضه میکنند.
هفتمین جشنواره نیز از ۲۵ تا ۲۷ آذرماه در شهر شیراز برگزار میشود که استانهای فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان در آن شرکت دارند و جشنواره هشتم هم به میزبانی بوشهر با حضور استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس از ۸ تا ۱۰ دی ماه برگزار میشود.
رتبهبندی رستورانها با غذا
طبق اظهارات علی باقر نعمتی زرگران - دبیر این جشنواره - نتایج حاصل از این جشنوارههای منطقهای به صورت ملی مورد بررسی قرار میگیرد تا در نهایت "غذا" به نشانی برای استانداردسازی و رتبهبندی رستورانها تبدیل شود. پس از آن برای حضور برندها و غذاهای برگزیده این جشنوارهها در رویدادهای بینالمللی تلاش میشود و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز این جریان را حمایت میکند.
او لحاظ کردن غذاهای برترِ این جشنوارهها در منوهای رستورانهای کشور بویژه بین راهیها را یکی از اهداف این جشنواره برشمرد که در نتیجه به افزایش شمار گردشگران کمک خواهد شد.
برندسازی غذاهای ایرانی در صنعت گردشگری جهان، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستورانها در ارائه خوراک بومی، ارتقاء رفاه و توسعه اقتصاد جوامع محلی، افزایش آمار گردشگران ورودی به کشور، تنوع بخشی جاذبههای کشور با تاکید بر تنوع غذایی موجود، ایجاد زمینه و بستر معرفی و استفاده از اطلاعات غذاهای محلی در سفرهای داخلی و خارجی، توسعه نقش غذاهای محلی در منوهای هتلها و واحدهای پذیرایی، افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات گردشگری، حمایت از تنوع فرهنگی، معرفی و احیاء خوراکهای بومی مهجورمانده، معرفی و ترویج غذاهای سنتی و سالم و کم هزینه و حلال، کشف طعمهای جدید، بررسی و معرفی نذریپزی و معرفی مواد اولیه، گیاهان و ادویه های منحصر به فرد ایرانی از جمله اهداف این جشنوارههای هشتگانه منطقهای است.
گردشگران ۲۰۰ میلیارد دلار برای غذا هزینه کردهاند
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز یکشنبه (13 تیر) در معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: غذا سهم چشمگیری در اقتصاد گردشگری دنیا دارد، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا در بخش غذا هزینه شده و طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی، هر گردشگر در هر سفر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار برای غذا هزینه میکند.
نعمتی ادامه داد: ایران یکی از سه مکتب غذایی دنیا است که باید نسبت به استانداردسازی و افزایش نقش این شاخص در اقتصاد سفر تلاش کرد. میخواهیم از طریق این جشنواره و احصاء غذاهای بومی، این حوزه را از حالت انفعالی به اثرگذار تبدیل کنیم.
دبیر جشنواره «سفر ایرانی، فرهنگ گردشگری» درباره ضرورت مشارکت برندها و مراکز پذیرایی و رستورانها در این جشنواره گفت: در اقتصاد و فعالیتهای این چنینی که رویکردی مردمی دارند، نمیتوان دستوری برخورد کرد و غذایی را به رستورانها تحمیل کرد، ما میتوانیم غذا را به عنوان یکی از آیتمهای تعیینکننده در رتبهبندی و استانداردسازی رستورانها قرار دهیم، چون وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بسترسازی و لحاظ کردن استانداردها است و نمیتوان دستوری برخورد کرد.
برندسازی غذاهای بومی
محسن رنجبر - مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری - که در سیاستگذاری این جشنواره مشارکت داشته است، با اشاره به شاخصهای سفره ایرانی و مطالعاتی علمی که برای برگزاری چنین رویدادی صورت گرفته، گفت: این جشنواره برای نخستینبار با چنین رویکرد، سبک و سیاق برگزار میشود و هدف از آن برندسازی غذاهای سنتی و بومی کشور و قرار دادن آنها در منوی رستورانها و استانداردسازی این مراکز بر آن اساس بوده است.
حسرت یک غفلت
دلاور بزرگ نیا ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان مازندران ـ به عنوان میزبان نخستین دور از جشنواره سفره ایرانی توضیح داد: در دیدار با مدیران رستورانها و مراکز پذیرایی بین راهی در محورهای کندوان، سوادکوه و کناره و هراز، بازنگری جزیی روی داشتههای سفرههای غذایی این منطقه داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که در تمام این سالها چه غفلتی داشتیم. به همین خاطر خواستیم فرصت میزبانی به استان مازندران داده شود تا چابکی در این حوزه شکل گیرد.
وی بیان کرد: امیدواریم با برگزاری این جشنواره، به ارتقاء سطح کمّی و کیفی پذیرایی گردشگری کمک شود، چرا که متاسفانه هنوز رستورانها غذا را جدی نگرفتهاند.
بزرگ نیا در پاسخ به نقدی که درباره وضعیت رستوران های بین راهی مازندران به عنوان یکی از استان های مسافرپذیر کشور، گفت: اینکه گفته شود رستورانهای بین راهی مازندران کیفیت ندارد، کمی بیانصافی است در محور هراز و کندوان رستورانهای خوبی هم پیدا میشود، حتی اخیرا که ما پروانه این رستورانها را تمدید نکردیم یکسری، استانداردهای خود را بهتر کردند. در هر حال برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند رستوران ها را به باور "تغییر" برساند.
انتهای پیام