پاکستان و افغانستان سفیران یکدیگر را احضار کردند

پاکستان سفیر افغانستان را برای اعلام اعتراض خود نسبت به درگیری‌ اخیر مرزی میان سربازان دو کشور و زخمی شدن دست کم دو سرباز و 9 غیرنظامی به وزارت خارجه احضار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری هند، ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای افغان در مرز تورخم به نیروهای پاکستانی که برای ساخت ایستگاه بازرسی برای کنترل تحرکات غیرقانونی و ناخواسته در حین کار بودند، شلیک کردند.

 

طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، سفیر افغانستان که به وزارت خارجه احضار شده بود، اعلام کرد که این حادثه تیراندازی مغایر با روح روابط دوستانه میان افغانستان و پاکستان بوده و طرف افغانی به دنبال تحقیق درباره این حادثه بوده و نتایج این تحقیقات را به مقام‌های پاکستان اعلام خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: تمام گام‌های لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده برداشته خواهد شد.  اقدامات نیروهای پاکستان در مرز تورخم بخشی از سیاست دولت برای تقویت مدیریت مرزهای کشورش است. در همین راستا همکاری دولت افغانستان نیز لازم است تا بتوان امنیت دوجانبه را فراهم کرده و به مبارزه با تهدیدهای ناشی از تروریسم کمک کرد.

 

همچنین وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که خواهان حل مسائل مرزی با پاکستان از طریق کانال‌های دیپلماتیک است.

 

طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه افغانستان، تنش اخیر یک حادثه ناخوشایند بوده است. افغانستان خواستار به کارگیری روش‌های صلح آمیز  برای حل مسایل میان دو کشور بوده و از طرف پاکستانی نیز انتظار دارد که این مشکل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کند.

 

در همین حال افغانستان نیز سفیر پاکستان را در اعتراض به درگیری مرزی در تورخم فراخواند. دولت کابل اعتراض شدید خود را به سید ابرار حسین، سفیر پاکستان تسلیم کرد. معاون وزیر امور خارجه افغانستان در امور اداری هم به سفیر اسلام‌آباد یادآوری کرد که توافقی به منظور ساخت تاسیساتی در تورخم به امضا رسیده بود و این بخشی از مذاکرات دو کشور طبق هنجارهای بین‌المللی محسوب می‌شود. به گفته این مقام، پاکستان بر خلاف توافق‌ها اقدام به ساخت تاسیسات کرده‌ و به روی نیروهای افغان آتش گشوده است.

 

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95031715068
  • خبرنگار : 71089