• دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95033118545
  • خبرنگار : 71402

مذاکرات پاکستان و افغانستان برای کاهش تنش‌های مرزی

مذاکرات پاکستان و افغانستان برای کاهش تنش‌های مرزی

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد، هیاتی از افغانستان برای مذاکره درباره درگیری‌های مرزی هفته گذشته که جان دو مرزبان افغان و یک افسر پاکستانی را گرفت، وارد اسلام‌آباد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نافذ زکریا، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت: مذاکرات امروز دوشنبه با هدف ارتقای صلح و پایان تنش‌هاست. اعزاز احمد، قائم‌مقام وزارت خارجه پاکستان از هیات افغان به ریاست حکمت خلیل کرزای، معاون وزیر امور خارجه افغانستان استقبال کرد.

 

 هفته گذشتهنیروهای افغانستان و پاکستان تیراندازی و حملات توپخانه‌ای مرگباری در گذرگاه مرزی تورخم داشتند که گفته می‌شود این درگیری پس از آن آغاز شد که پاکستان ساخت یک ایست بازرسی در طرف خود را شروع کرد تا تحرکات ناخواسته و غیر قانونی را چک کند.

 

افغانستان خط مرزی کنونی موسوم به "دیورند" را به عنوان مرز بین‌المللی قبول ندارد. پاکستان این گذرگاه مرزی را روز شنبه بازگشایی کرد. درگیری‌ها اکنون متوقف شده و به هزاران شهروند که پشت مرز مانده بودند، اجازه عبور داده شد.

 

در پی درگیری‌ها، پاکستان سفیر افغانستان را برای اعلام اعتراض خود نسبت به درگیری‌ اخیر مرزی به وزارت خارجه احضار کرد. ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروهای افغان در مرز تورخم به نیروهای پاکستانی که برای ساخت ایستگاه بازرسی کنترل تحرکات غیرقانونی و ناخواسته در حال کار بودند، شلیک کردند.

 

طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، سفیر افغانستان که به وزارت خارجه احضار شده بود، اعلام کرد که حادثه تیراندازی مغایر با روح روابط دوستانه میان افغانستان و پاکستان بوده و طرف افغان به دنبال تحقیق درباره این حادثه است و نتایج این تحقیقات را به مقام‌های پاکستان اعلام خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته بود: گام‌های لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده برداشته خواهد شد. اقدامات نیروهای پاکستان در مرز تورخم بخشی از سیاست دولت برای تقویت مدیریت مرزهای کشورش است. در همین راستا همکاری دولت افغانستان نیز لازم است تا بتوان امنیت دوجانبه را فراهم کرده و به مبارزه با تهدیدهای ناشی از تروریسم کمک کرد.

 

همچنین وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که خواهان حل مسائل مرزی با پاکستان از طریق کانال‌های دیپلماتیک است. طبق بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه افغانستان، تنش اخیر یک حادثه "ناخوشایند" بوده است. افغانستان "خواستار به کارگیری روش‌های صلح آمیز  برای حل مسایل میان دو کشور بوده و از طرف پاکستانی نیز انتظار دارد که این مشکل را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کند."

 

در همین حال افغانستان نیز سفیر پاکستان را در اعتراض به درگیری مرزی در تورخم فراخواند. دولت کابل اعتراض شدید خود را به سید ابرار حسین، سفیر پاکستان تسلیم کرده است. معاون وزیر امور خارجه افغانستان در امور اداری هم به سفیر اسلام‌آباد یادآوری کرد که توافقی به منظور ساخت تاسیساتی در تورخم به امضا رسیده بود و این بخشی از مذاکرات دو کشور طبق هنجارهای بین‌المللی محسوب می‌شود. به گفته این مقام، پاکستان بر خلاف توافق‌ها اقدام به ساخت تاسیسات کرده‌ و به روی نیروهای افغان آتش گشوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha