با حضور در دفتر ایسنا:

معاون شهردار از روند توسعه تبریز می‌گوید...

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه آذربایجان‌شرقی از روند توسعه تبریز و طرح‌های شهرداری برای میزبانی تبریز از گردشگران در سال 2018 می‌گوید...

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه آذربایجان‌شرقی از روند توسعه تبریز و طرح‌های شهرداری برای میزبانی تبریز از گردشگران در سال 2018 می‌گوید...

"محمد عزتی" با اشاره به اینکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در زمینه تعیین محدوده شهر، معماری ابنیه‌ها و صدور پروانه ساختمانی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه طرح‌های جامع قبلی پاسخگوی نیازهای کنونی تبریز نبود، در نحستین اقدام طرح‌های شهری تبریز را به روز رسانی کردیم.

وی با بیان اینکه اولین طرح جامع تبریز سال 49 تدوین شده است، اظهار کرد: طرح جامع در حد ایده گذاری است و جهت توسعه، جایگاه ترمینال، فرودگاه و ... را مشخص می‌کند، از این رو هر طرح جامع نیازمند یک طرح تفصیلی است که نشان دهنده جزئیات و کاربری اماکن شهری است.

عزتی یادآور شد: نخستین طرح تفصیلی تبریز در سال 58 تصویب شد که باتوجه به شرایط آن زمان و تصویب سریع، کاستی‌هایی داشت و چندان دقیق نبود که تا همین دهه 90 صدور پروانه و مسیرگشایی‌ها بر اساس این طرح تفصیلی انجام می‌شد که نقشه‌های آن پاره شده بودند و هر موقع تغییر کاربری انجام می‌گرفت، مسئول نقشه با مداد در نقشه آن را مشخص می‌کرد و می‌توان گقت که شهر به روش سنتی اداره می‌شد.

وی عنوان کرد: دومین طرح جامع تبریز سال 74 تصویب شد که علی رغم گذشت چندین سال، طرح تفصیلی آن تهیه نشد، این در حالی است که باید ظرف دو سال بعد از تصویب طرح جامع، طرح تفصیلی آن تهیه شود، ما توانستیم طرح تفصیلی را با سختی زیاد تصویب و در اتوماسیون بارگذاری کنیم و اکنون تمامی کارهای صدور پروانه از طریق رایانه انجام می‌شود.

وی در خصوص سختی‌های تهیه طرح تفصیلی تبریز، گفت: 24 هزار هکتار وسعت تبریز است که سلیقه‌ای و گاهأ بر اساس ضوابط به مردم پروانه صادر شده بود که جایگزین کردن نقشه جدید واقعأ کار سختی بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز ادامه داد: اکنون سیستم طرح تفصیلی تبریز مبتنی بر GIS است که اعمال سریع هرگونه تغییر، استخراج اطلاعات در کمترین زمان همچون مشخصات دقیق پروانه‌های صادر شده و ... از مزایای آن است.

وی با عنوان اینکه اکنون در تعیین حریم کلان‌شهرها با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: ایران 1300 شهر دارد که 15شهر آن بالای 500 هزار نفر جمعیت دارد و سرمایه‌ها هم در این شهرها مستقر شده‌اند، از این رو مردم از روستاها و شهرهای کوچک برای استفاده از خدمات آموزشی، اشتغال و ... به کلان‌شهرها هجوم می‌آورند. از سوی دیگر قوانین شهر هفت میلیونی با شهر پنج هزار نفری یکسان است و به جای اینکه برخی مجموعه‌های خدماتی و کارخانه‌های شهرهای بزرگ در خارج از شهر باشد، متأسفانه در محدوده سیاسی محصور می‌ماند و علاقه سرمایه‌گذاران نیز برای سرمایه‌گذاری در داخل کلانشهرها سبب هجوم مردم به کلانشهرها و مشکلات زیست محیطی و ..‌ می‌شود.

وی تأکید کرد: معتقدم صرفأ با نگرش شهری نمی‌توان کارها را پیش برد، بلکه ضروری است، با دید منطقه شهری پیش رویم؛ به طوری که در توسعه تبریز توسعه صوفیان، شبستر، آذرشهر و .. را نیز در نظر بگیریم.

عزتی با اشاره به رشد 15 درصدی جمعیت در روستای آناخاتون، اظهار کرد: حاشیه نشینی روستایی در روستاهای اطراف تبریز معضل جدیدی است که با آن مواجه شدیم، امروزه مردم برای استفاده از امکانات تبریز در حاشیه روستاهای اطراف این شهر ساخت و ساز انجام می‌دهند.

وی در خصوص آلودگی هوای تبریز، اظهار کرد: علی رغم پویایی اقتصاد تبریز به دلیل وجود بازار بزرگ، در دهه 40 کارخانجات مونتاژ در کنار تبریز و چند کلانشهر دیگر احداث شد که همین کارخانجات سبب ایجاد حاشیه‌نشینی و آلودگی هوای تبریز، اراک، اصفهان و تهران شد.

وی با بیان اینکه همواره پروژه‌های "منطقه شهری" در ایران با شکست مواجه می‌شود، بیان کرد: در طرح جامع تبریز که اخیرأ مطالعه شده، سعی شده بود با دید منطقه شهری نگاه شود که با توجه به تقسیمات کشوری، این اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به مشکلات اتوبان شهید کسایی تبریز، گفت: این اتوبان هم نقش درون شهری و هم نقش برون شهری دارد که باید رینگ سومی در تبریز اجرا شود، از این رو در طرح جامع احداث رینگ سومی که از سه راهی اهر شروع شده و از پشت ورزشگاه یادگار امام (ره) عبور کرده و به کنار گذر غربی ختم می‌شود، پیش بینی شده است که باید تصویب و بعد اجرا شود.

عزتی عنوان کرد: اگر مقایسه‌ای بین تبریز و پاریس انجام دهیم، به این نکته می‌رسیم که آنان شهرشان را برای انسان ساختند ولی ما شهرمان را برای تردد خودرو ساختیم؛ به‌ طوری که در زمان پهلوی، در تمامی شهرها خیابان پهلوی احداث شد و این چنین بافت‌های شهری به وجود آمد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در خصوص ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری، اظهار کرد: مایان، شهید مدنی، دروازه تهران و ... از جمله بافت‌های ناکارآمد شهری به شمار می‌رود که در مسیر دروازه تهران تا سه راهی اهر که تبدیل به گاراژ شده و ماهیت ترانزیتی‌اش را از دست داده بود، طرح ساماندهی اجرا کرده و با احداث باند کندرو و عدم صدور مجوز تفکیک زمین، این مسیر را به مجموعه نمایشگاهی تبدیل کردیم، همچنین چنین پروژه‌ای در مایان نیز اجرا شده و منطقه شهید مدنی نیز مجموعه کارگاهی می‌شود و بافت‌های ناکارمد دیگر شهری نیز تعیین تکلیف شده‌اند.

وی در رابطه با احیای بافت تاریخی تبریز نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در طرح تفصیلی، تملک و ساماندهی خانه‌های تاریخی، ایجاد پیاده راه‌ها و احیای 9 درب‌ تاریخی برنامه شهرداری برای احیای بافت تاریخی تبریز است.

عزتی افزود: در این راستا خانه نیکدل تملک و ساماندهی شده و توسعه پیاده راه مقصودیه تا خیابان 17 شهریور و پیاده راه کردن امتداد خیابان تربیت در برنامه هاست.

وی تأکید کرد: در تمامی دنیا مرکز شهر گرانترین منطقه شهر به شمار می‌رود، ولی در تبریز خیابان راسته کوچه و امین به انبار تبدیل شده‌اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بازار تاریخی تبریز باید برند گردشگری این شهر در سال 2018 شود، عنوان کرد: بازار تبریز مشکلاتی از جمله روشنایی، تأسیسات شهری و فاضلاب دارد که مطالعه ساماندهی بازار توسط میراث فرهنگی انجام شده و شهردار تبریز نیز تأکید فراوانی بر اجرای این پروژه دارد.

عزتی با بیان اینکه روح بازار تبریز زنده است، اظهار کرد: اصلی ترین تفاوت بازار تبریز با دیگر بازارها همچون بازار اصفهان، همین رونق کسب و کار و روح دار بودن آن است و معتقدم علاوه بر زیبایی‌های کالبدی، یبکی از جذابیت‌های بازار تبریز همین شلوغ بودن آن است.

وی تأکید کرد: ضروری است مشکل پارکینگ بازار را رفع کنیم تا مردم به بازار دسترسی آسان داشته باشند.

عزتی، ساماندهی میدان ساعت را از دیگر پروژه‌های مهم در راستای احیای بافت تاریخی تبریز دانست و تأکید کرد: باتوجه به قرار گرفتن چندین ایستگاه مترو در میدان ساعت، تملک و تخریب پمپ بنزین را در دستور کار قرار دادیم، همچنین مطالعه ساماندهی میدان ساعت انجام شده و تا دو ماه آینده طرحی مقبول جامعه معماری، منتشر می‌شود.

وی در خصوص پروژه ساماندهی مقبره الشعرا، اظهار کرد: احداث مجموعه فرهنگی در مقبره الشعرا یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال 87 بود و پروژه دولتی به شمار می‌رفت که با تغییر مدیریت استان، این پروژه به شهرداری تبریز واگذار شد.

وی افزود:شهرداری در حالی این پروژه را تحویل گرفت که گودبرداری و اطراف پروژه حصارکشی شده بود که فاز اول آن توسط شهرداری اجرا شد و قرارداد فاز دوم آن توسط شهرداری منطقه10 منعقد شده و پروژه‌ای است که بیش از 100 میلیارد تومان هزینه در بردارد و ظرف یکی دو سال آینده هم افتتاح می‌شود.

عزتی با بیان اینکه وجود موزه قاجار، مجموعه مقبره الشعرا و امام زاده سید حمزه (ع) در کنار یکدیگر پتانسیل ویژه گردشگری آن منطقه از تبریز است، اظهار کرد: در همین راستا پروژه پارک موزه قاجار اجرا و اخیرأ افتتاح شده است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار هکتار بافت حاشیه نشین و دو هزار هکتار بافت فرسوده در تبریز وجود دارد، گفت: باتوجه به تسهیلات 30میلیونی دولت، می‌خواهیم بافت فرسوده تبریز را به سه هزار هکتار افزایش دهیم، بافت فرسوده مشکلی است که گریبان اکثر کلانشهرهای ایران را گفته است که باید با اجرای پروژه‌های مسیرگشایی، نفوذ پذیری را در این مناطق افزایش دهیم.

وی افزود: وقتی مسیر برای حمل مصالح باز شود، مردم نیز برای نوسازی خانه‌هایشان رغبت نشان خواهند دارد و باتوجه به اینکه بر اساس طرح تفصیلی حدود 63 کیلومتر مسیرگشایی در تبریز وجود دارد و از سوی دیگر درآمدهای شهرداری کاهش یافته است، بر اساس اولویت‌بندی مسیرگشایی‌ها انجام می‌شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس شهرسازی، معتقدم باید از بودجه مدیریت بحران استان برای حل مشکلات بافت فرسوده تبریز هزینه شود؛ چرا که در زمان زلزله احتمالی به دلیل مشکل در امدادرسانی، شاهد خسارات جانی زیادی در بافت فرسوده خواهیم بود.

وی در رابطه با پروژه میارمیار و وضعیت بد دو اثر ثبت ملی شده در کوچه پاساژ، گفت: اکثر بلوک‌های آن منطقه خالی از سکنه شده و به خرابه تبدیل شده است، که با اجرای پروژه‌های ساماندهی و مرمت دو اثر تاریخی، درصدد احیای بافت تاریخی آن منطقه هستیم.

وی در رابطه با پروژه عتیق نیز گفت: پروژه عتیق با معماری تاریخی که دارد توانسته بافت تاریخی آن منطقه را حفظ و احیا کند و باتوجه به ایستگاه اتوبوس بی‌ آر‌ تی، وجود ایستگاه مترو و پارکینگ بزرگ، مجموعه عتیق محل مناسب برای تجمع پزشکان است.

عزتی با اشاره به اینکه تبریز 2018 بهانه‌ای برای شروع کارهای عقب افتاده است، اظهار کرد: در راستای اهداف تبریز 2018 احداث سه چهار هتل پنج ستاره در حال آغاز است و همچنین هتل لاله نیز نیمه شعبان افتتاح می‌شود که نوع خدمات ارایه شده در این هتل، فرهنگ جدیدی وارد صنعت هتل‌داری استان خواهد کرد.

وی تأکید کرد: شهر اصفهان در دنیا نسبت به دیگر شهرهای ایران شناخته شده‌تر است که تبریز 2018 باعث می‌شود جهانیان تبریز را نیز بشناسند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز با تأکید بر اینکه ضروری است مجموعه‌هایی به جز شهرداری و میراث فرهنگی نیز به صورت تخصصی و علمی در زمینه شناساندن پتانسیل‌های گردشگری تبریز تلاش کنند، معتقدم جهاد دانشگاهی استان پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند در این زمینه ایفای نقش کند.

وی تأکید کرد: معتقدم باید روی گروه‌های مرجع همچون اساتید دانشگاهی و خود دانشجویان سرمایه‌گذاری کرده و آنان را با تاریخ غنی تبریز آشنا کنیم.

عزتی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که معتقدم تفکر و راهکار مردم همواره بهتر از راهکار مسئولان است، جهاد دانشگاهی می ‌تواند در راستای ایده‌گیری از مردم و انتقال آن به مجموعه شهرداری نیز موثر واقع شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 95022918482
  • خبرنگار :