یک مسئول:

تولید محصول ارگانیک در زنجان کم است

رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی استان زنجان گفت: در استان زنجان محصولی با برند ارگانیک وجود ندارد و اگر هم محصولی به‌صورت ارگانیک تولید شود، تاکنون موفق به دریافت برند ارگانیک نشده است.

رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی استان زنجان گفت: در استان زنجان محصولی با برند ارگانیک وجود ندارد و اگر هم محصولی به‌صورت ارگانیک تولید شود، تاکنون موفق به دریافت برند ارگانیک نشده است.

عبدالله اسماعیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (‌ایسنا)، منطقه زنجان، اظهارکرد: انجمن ارگانیک استان زنجان، شعبه استانی انجمن ارگانیک ایران است و هدف از فعالیت این انجمن، توسعه، ترویج، نظارت و نیز آموزش کشت و فروش کل محصولات ارگانیک است و همه اعضای این انجمن از تولیدکنندگان صنعتی در بخش کشاورزی استان هستند.

این مسئول در رابطه با وضعیت استان در بخش تولید محصولات ارگانیک، عنوان کرد: تولید محصول ارگانیک در استان کم است، زیرا تولید محصولات ارگانیک شرایط خاصی دارد که مهیا کردن همه این عوامل به سختی امکان‌پذیر است و تولیدکننده با دشواری می‌تواند محصولی را در ابعاد پایین‌تری تولید کند و یا گاهی سختی‌های این کار سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنند، این درحالی است که محصولات ارگانیک در بازارهای جهان قیمت بالاتری نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارد.

وی در رابطه با مشکلاتی که برسر راه تولید این نوع محصولات وجود دارد، خاطرنشان کرد: طبق قوانین استاندارد، محصولات کشاورزی باید آزمایش‌های زیادی را برای اینکه به‌عنوان محصولات ارگانیک معرفی شوند پشت‌سر بگذارند، به‌عنوان مثال محصول توت‌فرنگی برای دریافت برند ارگانیک باید 280 مورد آزمایش را پشت‌سر بگذارد که برخی از این آزمایش‌ها نه تنها در استان بلکه در ایران نیز وجود ندارد و این باعث شده برخی از محصولات که این امکان را دارند که به عنوان محصول ارگانیک معرفی شوند، از دور رقابت‌های جهانی عقب بمانند.

اسماعیلیان افزود: از دیگر شرایط تولید و کشت محصولات کشاورزی ارگانیک این است که زمین مورد نظر حداقل 5 سال تحت نظر گیاه‌پزشکان قرار گیرد، همچنین این محصولات در شرایط سالم آب و هوایی رشد کند.

‌رئیس انجمن ارگانیک کشاورزی استان با درخواست از سازمان استاندارد در بازبینی برخی قوانین، گفت: وقتی در برخی موارد امکان این نیست که آزمایش‌های محصولات ارگانیک در استان و یا در داخل کشور انجام گیرد که این اداره با بازبینی در برخی قوانین خود می‌تواند کشاورزان محصولات ارگانیک را در ثبت برند در استان یاری کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95022716521
  • خبرنگار :