فانی: کانون پرورش فکری در کنار آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توجه مقام معظم رهبری به تولیدات فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان بر لزوم تربیت متوازن تاکید شد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توجه مقام معظم رهبری به تولیدات فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان بر لزوم تربیت متوازن تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فانی در مراسم نخستین روز گردهمایی مشترک معاونین پرورشی و فرهنگی ادارات کل آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت است. وقتی می‌توانیم ادعا کنیم آموزش و پرورش جمهوری اسلامی داریم که در تربیت موفق باشیم. تربیت یعنی ایجاد رفتار نسبتا پایدار وگرنه این که یک دانش‌آموز را نصیحت کنیم و در کوتاه مدت رفتاری در او شکل بگیرد و بعد فراموش شود، تربیت نیست.

وی با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی (ره) در جلد اول صحیفه نور (صفحه 97) که در آن خطاب به شاه فرمودند آموزش و پرورش را به ما تحویل دهید و اگر نتوانستیم اداره کنیم آن را پس بگیرید، تاکید کرد: حضرت امام (ره) می‌خواستند تربیت کنند و در حال حاضر 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس وجود دارد که سرمایه اصلی ماست، سرمایه ما نفت و گاز نیستند، بنابراین بحث تربیت نقش اصلی دارد و در سند تحول آموزش و پرورش نیز به تربیت متوازن تاکید شده است باید 6 ساحت تربیتی به صورت متوازن مورد توجه قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش تربیت اعتقادی اخلاقی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیباشناسی و هنری، تربیت بدنی، تربیت حرفه‌ای و اقتصادی و بالاخره تربیت علمی و فن‌آورانه را در زمره این 6 ساحت تربیتی معرفی کرد که باید به صورت توأمان در نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

فانی یادآور شد: در مورد تربیت تقسیم‌بندی دیگری نیز وجود دارد « آموختن برای دانستن، آموختن برای به کار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن با دیگران زیستن» که یکی از خلاء‌های امروز تربیتی ما بحث تربیت اجتماعی است. بچه‌های ما کمتر می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته و نظر مخالف یکدیگر را تحمل کنند. فعالیتهایی مثل برپایی اردوها، ساماندهی کارهای گروهی و ...که با هدف تربیت اجتماعی و سیاسی مطرح شده است به منظور تأمین این مهم است.

وی با تعریف مختصری از ساحت‌های 6 گانه در بحث تربیت حرفه‌ای و اقتصادی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی ناظر بر این نوع تربیت است. در سند تحول نظام آموزشی بر آموزش‌های فنی وحرفه‌ای که در حال حاضر 38 درصد بچه‌ها را در برمی‌گیرد تاکید شده است؛ البته این موضوع باید تمامی دانش‌آموزان را در برگرفته و دانش‌آموزان شاخه‌های نظری نیز حرفه‌ای را بیاموزند و برای رسیدن به این نقطه ما نیازمند زمان هستیم؛ اگر چه که در مدارس شبانه‌روزی طرح خود اتکایی اجرا می‌شود و عواید حاصل از آن در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: باید هدف‌گذاری کنیم و با برنامه از حرکت‌های شتاب‌زده جدا خودداری شود. برنامه‌ریزی شالوده مدیریت است. فرآیند برنامه‌ریزی یعنی تلاش ذهن قبل از تلاش دست. هدف‌ها، موانع، الزامات و... همگی باید در برنامه‌ریزی لحاظ شود. تمام اجزاء برنامه باید دیده شود تا ما که ادعای تربیت همه جانبه و متوازن را داریم بتوانیم به هدف‌مان برسیم.

وی افزود: بپذیریم که تحول در سازمان بزرگ آموزش و پرورش در گرو تحول نیروی انسانی آن است، کسی که در دانش‌آموزان تحول ایجاد می‌کند مربی و معلم است و تمام هم و غم ما باید توانمندسازی نیروی انسانی و افزایش انگیزه در تمام رده‌های این وزارتخانه باشد، چون بدون نیروی انسانی توانمند هیچ انتظاری برای تحول در نظام تعلیم و تربیت معنی ندارد.

فانی یادآور شد: شرایط عمومی جامعه عوض شده است. محیط اطراف دانش‌آموز امروزی با محیط دانش‌آموز 30 سال پیش فرق می‌کند اما متاسفانه برخی روش‌ها همان روش‌های قدیمی است؛ بنابراین پاسخگوی نیاز کودکان امروز نیستند. امروز شبکه‌های اجتماعی و الکترونیکی، رسانه‌ها و... ایجاب می‌کند که تعریف جدیدی از اوقات فراغت و غنی سازی و روش‌های آن در دستور کار قرار گیرد. بر همین اساس لازم است همه فعالیت‌ها با یک علامت سوال خود را روبرو بدانند و یک بار دیگر نسبت به هدف‌گرایی و روش‌های خود تجدید نظر کنند تا با خلق روش‌های جدید و متناسب با مساله به موضوعات بپردازیم و گرنه علی‌رغم صرف هزینه‌ها، مشکلات باقی خواهند ماند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش در این دولت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است.

وی گفت: گستردگی موضوع کار آموزش به لحاظ کمی و اهمیت و حساسیت آموزش و پرورش به لحاظ کیفی، ایجاب می‌کند تا همکاری در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکتی باشد. امروز کانون پرورش فکری در کنار آموزش و پرورش است. باید صدا و سیما، وزارت ارشاد و سایر سازمان‌ها و نهادها نیز در این امر مشارکت کنند.

فانی تاکید کرد: واگذاری امور مدرسه به دانش‌آموزان در روحیه مسئولیت‌پذیری آنان تاثیر عمیقی دارد. بنابراین نظام آموزشی باید به سمت استفاده از توان دانش‌آموزان، معلمان و والدین بیش از پیش حرکت کند. یکی از سیاست‌های ما سیاست مدرسه محوری است. مدرسه محور تربیت است و باید تلاش شود فعالیت‌های ما به کف مدارس راه پیدا کند.

تجربه خوش ما از طرح کانون مدرسه نشان دهنده تجربه خوبی بود که امید است این نشست‌ها کمک کند تا ما بتوانیم از امکانات کانون و آموزش و پرورش و سایر نهادها به منظور ارتقاء سطح فکری و فرهنگی کودکان استفاده بیشتری کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95022616228
  • خبرنگار : 90002