ال‌سی ریل هندی هفته قبل باز شد

ماجرای یک بام و دو هوای ریل ملی

با گذشت مدتی نسبتا طولانی از عقد قرارداد مشترک راه آهن با شرکت ذوب آهن اصفهان برای ساخت ریل ملی به نظر می رسد هنوز نقشه راه دقیقی در این زمینه در دستور کار قرار نگرفته است. مساله ای که از یک سو باعث شده ذوب آهن نسبت به اقدامات راه آهن گلایه داشته باشد و از سوی دیگر خطوط جدید داخلی بدون ریل بمانند.

با گذشت مدتی نسبتا طولانی از عقد قرارداد مشترک راه آهن با شرکت ذوب آهن اصفهان برای ساخت ریل ملی به نظر می رسد هنوز نقشه راه دقیقی در این زمینه در دستور کار قرار نگرفته است. مساله ای که از یک سو باعث شده ذوب آهن نسبت به اقدامات راه آهن گلایه داشته باشد و از سوی دیگر خطوط جدید داخلی بدون ریل بمانند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از آنکه شرکت ذوب آهن اصفهان متعهد شد تا در زمانی کوتاه شرایط را برای ساخت و عرضه ریل ملی فراهم کند، راه آهن اعلام کرد که می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای زیرساختی را از این طریق جبران کند. با وجود این همگرایی اما آنچه در عمل اتفاق افتاد تاخیر چند باره در رسیدن ریل ملی و خالی ماندن دست راه‌آهن و شرکت ساخت برای تکمیل طرح های جدید ریلی بود.

موضوعی که هرچند مسولان ذوب آهن به وجود آمدن آن را به دلیل محدودیت منابع مالی و برخی تغییر و تحولات قطعی می‌دانستند، اما آنچه در عمل مهم بود نیاز زیرساخت‌های جدید مانند راه آهن همدان یا قزوین – رشت به ریل های جدید بود.

این نیازها که تعویق آنها نشدنی به نظر می‌رسید، باعث شد بار دیگر بحث وارد کردن ریل از کشورهای خارجی مطرح شود تا قرارداد خرید ریل از هند که صحبت آن از چند سال قبل آغاز شده بود با قدرتی بیشتر پیگیری شود.

هرچند طبق اعلام پورسید آقایی - مدیرعامل راه‌آهن - بخش قابل توجهی از این قرارداد به شکل فاینانس و از سوی دولت هند انجام می‌شود و ایران در عمل مبلغ چندانی برای این ریل ها نخواهد پرداخت، اما باز هم خبر نهایی شدن این قرارداد صدای تولیدکنندگان داخلی را در آورده که این اتفاق باعث نادیده انگاشته شدن توان تولیدی داخلی خواهد شد. موضوعی که حالا و طبق اعلام آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - ال سی آن نهایی شده و باید در انتظار اجرای نهایی آن بود. البته مدیرعامل راه‌آهن برای آسوده کردن خاطر تولیدکنندگان تاکید کرده که هرچه ریل در داخل تولید شود از سوی این شرکت خریداری خواهد شد، زیرا نیاز به آن در حدی بالاست که تولید داخلی پاسخگوی آن نخواهد بود.

آنچه در عمل اتفاق افتاده به نوعی به هر دو بخش این داستان حق می‌دهد. از یک سو راه آهن و شرکت ساخت نیازی جدی به ریل‌هایی دارند که طرح های توسعه‌ای را اجرایی کنند و از سوی دیگر ذوب آهن خط تولیدی را راه‌اندازی کرده که با وجود تاخیرهای چندباره هزینه‌ای گزاف برای آن متحمل شده است. هرچند راه‌آهن اعلام کرده در صورت رسیدن ریل ملی همه محصولاتش را خریداری خواهد کرد اما با توجه به خوش قولی خارجی ها و امتیازاتی که برای فروش محصولاتشان ارائه می کنند شاید آینده این ریل ملی همچنان در هاله ای از ابهام باشد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95022113261
  • خبرنگار : 71474