اعتراض شدید مراکش به تمدید مأموریت سازمان ملل در صحرای غربی

مراکش قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید مهلت مأموریت سازمان ملل در صحرای غربی را "شکست حرکت‌های حساب شده" این سازمان دانست.

مراکش قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید مهلت مأموریت سازمان ملل در صحرای غربی را "شکست حرکت‌های حساب شده" این سازمان دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در بیانیه وزارت خارجه مراکش آمده است: این قطعنامه شکست آشکار تمامی "حرکت‌های حساب شده" سازمان ملل به ویژه اقدام اخیر بان کی‌مون، دبیر کل این سازمان در سفر اخیرش است که در گزارش نیز آمده است.

شورای امنیت روز جمعه قطعنامه 2285 درباره صحرای غربی را تصویب کرد که براساس آن مأموریت سازمان ملل در صحرای غربی تمدید شده است.

مراکش می‌گوید "هدف این مانورها منحرف کردن معیارهای حل سیاسی است."

پیشتر واشنگتن پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره صحرای غربی تهیه کرده بود که به نفع مراکش نبود. فرانسه برای کاهش تأثیر آمریکا تلاش زیادی کرد. اکنون فرانسه بار دیگر به تنها پشتیبانی تبدیل شده که مراکش در حل مسئله صحرای غربی به آن تکیه دارد. هرچه فرانسه بیشتر از مراکش جانبداری می‌کند منافع سیاسی و تجاری را با الجزایر از دست می‌دهد. با وجود نزدیک شدن فرانسه به مراکش اما واشنگتن در چشم مراکشی‌ها به یک دشمن تبدیل شده است.

از زمان پایان استعمارگری اسپانیا در منطقه صحرای غربی در سال 1976 درگیری‌هایی بین مراکش و جبهه پولیساریو (ساکنان بومی) بر سر سیطره بر منطقه رخ داد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا از این منطقه و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه داده است. نیروهای سازمان ملل از سال 1991 به منظور نظارت بر آتش بس در این منطقه مستقر شدند. گفته می‌شود حملات پولیساریو علیه مراکش بیشتر از طریق پایگاه‌های این سازمان در الجزایر هدایت می‌شود.

محمد ششم، پادشاه مراکش در سفر اخیر خود به ریاض به "توطئه آمریکا علیه مراکش در مسئله صحرا" اشاره کرده بود.

تحلیلگران بعید نمی‌دانند که روابط الجزایر و فرانسه به دلیل موضع پاریس نسبت به مسئله صحرا دچار تنش شود. الجزایر از طریق اقداماتی مثل کاستن از حضور اقتصادی فرانسه در الجزایر خشم خود را نسبت به پاریس نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95021206983
  • خبرنگار : 71516