تعداد زندانیان گوآنتانامو کاهش یافته و بستن آن همچنان بعید است

زندان گوآنتانامو صحنه‌ای است که بر تمام شدن زمان و فرصت رئیس جمهوری آمریکا به منظور عمل به وعده‌اش برای بستن این زندان پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در ژانویه سال 2017 میلادی تاکید دارد.

زندان گوآنتانامو صحنه‌ای است که بر تمام شدن زمان و فرصت رئیس جمهوری آمریکا به منظور عمل به وعده‌اش برای بستن این زندان پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش در ژانویه سال 2017 میلادی تاکید دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمی پس از آنکه جورج واکر بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا زندان گوآنتانامو را برای بازداشت مظنونین تروریستی به دنبال حملات 11 سپتامبر سال 2001 میلادی باز کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تعداد زندانیان را به 80 تن کاهش داد.

برخی مقامات آمریکایی گفتند: اما اوباما با موانع سیاسی و قانونی رفع نشدنی برای تعطیلی کامل این زندان در کوبا مواجه است.

از آنجایی که تعداد زندانیان کاهش یافته، مشارکت در اعتصاب غذای گسترده نیز کم شده است.

رئیس بخش پزشکی زندان گوآنتانامو گفت: در حال حاضر کمتر از پنج زندانی با غذا خوراندن اجباری مواجه شده‌اند.

اما تعداد 1100 پرسنل نظامی که برای تضمین امنیت زندان گوانتامو تعیین شده بودند، تغییر نکرده است. در حال حاضر برای هر زندانی 14 محافظ وجود دارد.

اگر اوباما برای انتقال زندانیان باقی مانده به خاک آمریکا تلاش کند، در واشنگتن قانونگذاران جمهوری خواه برای یک مبارزه حقوقی آماده ایستاده‌اند.

برنامه اوباما برای بستن زندان گوآنتانامو که دو ماه پیش اعلام شد، به انتقال زندانیان باقیمانده که آزادی آن‌ها بسیار خطرناک است به زندان‌های آمریکا که از حداکثر تدابیر امنیتی برخوردار است، بستگی دارد. اما این برنامه ممنوعیت کنگره در خصوص چنین انتقادهایی را به چالش می‌کشد.

مقامات دولت واشنگتن این احتمال را که اوباما کنگره را نادیده بگیرد و برای بستن زندان گوآنتانامو متوسل به اقدامات اجرایی شود؛ رد نمی‌کنند اما به صورت غیرعلنی می‌گویند که احتمالا اوباما تا پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال جاری میلادی هیچ تصمیمی اتخاذ نخواهد کرد.

دونالد ترامپ و دیگر نامزدهای جمهوری خواه متعهد شدند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این زندان را باز نگه دارند.

گوآنتانامو در اوج خود میزبان 800 زندانی بود و به سمبل افراط در جنگ علیه ترور و مترادف با اتهامات شکنجه تبدیل شد.

اوباما که بستن این زندان شعار مبارزات انتخاباتی‌اش در سال 2008 میلادی بود، زندان گوآنتانامو را وسیله‌ای برای به خدمت گرفتن تروریست‌ها توصیف کرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95020401621
  • خبرنگار : 71477

برچسب‌ها