کودکان اوتیسمی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام گفت: هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد اما ترکیبی از درمان‌های خانگی و مدرسه‌ای می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام گفت: هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد اما ترکیبی از درمان‌های خانگی و مدرسه‌ای می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

«زهرا مرادپور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، با بیان اینکه اوتیسم یا در خودماندگی یکی از بیماری‌های رشدی است که معمولاً پیش از 3 سالگی ظاهر می‌شود، اظهار کرد: هرچند علائم و شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است اما همه انواع اوتیسم بر توانایی برقراری ارتباط با دیگران توسط کودک تأثیر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: هرچند درمان و شفای کاملی برای درمان اوتیسم وجود ندارد، اما درمان جدی و به‌موقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به بیماری ایجاد می‌کند و همه کودکان از هر نژاد و ملیتی ممکن است دچار بیماری اوتیسم شوند.

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام ادامه داد: پسرها 4-5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری اوتیسم هستند و در خانواده‌هایی که یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد، خطر اینکه کودکی دیگر با این بیماری داشته باشند بیشتر است. همچنین خیلی غیرمعمول نیست که پدر و مادر و یا سایر اقوام نزدیک کودک مبتلا به اوتیسم، در برقراری ارتباط با دیگران مشکلاتی داشته باشند.

مرادپور با بیان اینکه کودکانی که بیماری خاصی دارند بیشتر از کودکان سالم در معرض ابتلا به بیماری اوتیسم هستند و ممکن است بین سن والدین و ابتلای کودک به اوتیسم رابطه‌ای وجود داشته باشد؛ هرچند اعتقاد بر این است که فرزندان والدین بزرگ‌سال بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این بیماری هستند. با این حال تحقیقات بیشتری دراین‌باره موردنیاز است.

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام درباره‌ی علائم ابتلا به اوتیسم گفت: در اوایل والدین کودک مبتلا به اوتیسم متوجه می‌شوند که کودکشان شروع به صحبت نکرده و مانند سایر کودکان هم‌سنش رفتار نمی‌کند؛ اما اینکه کودک مانند سایر کودکان و در سن آن‌ها شروع به صحبت کرده و بعد مهارت‌های کلامی خود را از دست دهد، نیز ممکن است.

مرادپور تأخیر در صحبت کردن و یا اصلاً صحبت نکردن را از دیگر علائم این ناهنجاری عنوان و تصریح کرد: کودک اوتیسمی ممکن است ناشنوا به نظر برسد حتی اگر آزمایش شنوایی سنجی را انجام داده و نتایجش نرمال باشد و علاوه بر این برای کودک اوتیسمی برخی رفتارها، علائق و بازی‌های تکراری خوشایند است که می‌توان به تاب خوردن مداوم، علاقه غیرطبیعی به بعضی اشیا و ناراحت شدن در صورت تغییر برنامه روتین زندگی اشاره کرد.

وی ناتوانی در بیان اسم، برقراری ارتباط چشمی، اجتناب از نوازش و بغل شدن، اجتناب از کمک خواستن، ناتوانی از شروع مکالمه و صحبت با دیگران و یا ناتوانی در حفظ مکالمات، حساس بودن به نور، صدا و یا لمس شدن و درعین‌حال بی‌توجه به درد، عادات غذایی عجیب، همچون خوردن تعداد کمی از انواع غذا و یا خوردن مواد غیرخوراکی همچون گچ یا خاک و رفتار خودزنی مانند کوبیدن سر به زمین یا دیوار و یا زدن خود با دست را از دیگر علائم اوتیسم عنوان کرد.

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اوتیسم نوعی بیماری ژنتیکی و ارثی است. دانشمندان در تلاش‌اند تا ژنی را پیدا نمایند که باعث ابتلای افراد به این بیماری می‌شود. همچنین محققان هم‌اکنون بر روی عوامل محیطی همچون عفونت‌های ویروسی، عوارض و مشکلات حین بارداری و آلوده‌کنندگان هوا در حال تحقیق هستند تا بدانند این مشکلات باعث ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم می‌شود یا نه.

مرادپور با تأکید بر اینکه هرچند درمان کاملی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد اما ترکیبی از درمان‌های خانگی و مدرسه‌ای می‌تواند به درمان این بیماری کمک نماید، تصریح کرد: هدف درمان افزایش عملکرد کودک با کاهش شدت بیماری است پزشک بسته به مشکل و شدت آن یکی از درمان‌های رفتاری و ارتباطی، آموزش، خانوادگی و دارویی و یا ترکیبی از این چهار روش را برمی‌گزیند.

وی تصریح کرد: کودکان دچار اوتیسم ممکن است به بیماری‌های دیگر ناشی از اوتیسم همچون بیماری صرع، اختلالات خواب و مشکلات معده مبتلا باشند بنابراین باید در کنار درمان اوتیسم به درمان این بیماری‌ها هم پرداخت.

کارشناس مشکلات ویژه یادگیری، رفتاری و اوتیسم آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام گفت: در استان ایلام تعداد 20 کودک اوتیسم در مدارس استثنایی تحت آموزش هستند. تعدادی دیگر از کودکان نیز در مراکز نگهداری تحت نظارت بهزیستی بوده و تعدادی دیگر نیز به دلیل ناآگاهی یا نبود وسع مالی خانواده از مراکز یادشده هیچ‌گونه خدماتی دریافت نمی‌کنند که این موضوع دلایل گوناگونی ازجمله ناآگاهی والدین و آشنا نبودن آنان با مقوله اوتیسم و توان‌بخشی و درمان آن برمی‌گردد.

مرادپور با تأکید بر اینکه مرکز دولتی هیچ‌گونه هزینه‌ای از والدین دریافت نمی‌کند، گفت: در این راستا اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در تلاش برای تأسیس مرکز آموزش و توان‌بخشی این کودکان است که امیدواریم با اطلاع‌رسانی صحیح، والدین کودکان اوتیسم با معرفی فرزندان خود به کارشناسی این اداره گامی در جهت سرعت بخشی به تأسیس مرکز برداشته و فرزندان خود را در مسیر صحیح آموزش و درمان قرار دهند و کارشناسان مجرب و دوره‌دیده‌ی این اداره با بهره‌گیری از آخرین تکنیک‌های درمانی باافتخار در خدمت این عزیزان خواهند بود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 95013013537
  • خبرنگار :

برچسب‌ها