کدام مولفه حوادث تلخ جادهای را رقم میزند؟ فرهنگ نادرست رانندگی در میان مردم استاندارد نبودن جادهها یا ایمن نبودن خودروها؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، هر سال بعد از تعطیلات نوروز دستگاههای مرتبط آمار تصادفات و کشتههای حوادث رانندگی در ایام نوروز را اعلام میکنند. آماری که برای هر ایرانی دلسوز نگران کننده و باعث تأسف است. هموطنانی که برای شادی، نشاط و تجدید قوا عزم سفر کردند، اما سفری بدون بازگشت و یا سفری که با از دست دادن سلامتی همراه شد.
نکتهای که بسیاری از دلسوزان به آن واقف هستند این نکته است که فرهنگ رانندگی در ایران دچار اشکال است و این فرهنگ رانندگی غلط در کنار مسائل دیگر چون ایمن نبودن خودروها و استاندار نبودن جادهها موجب افزایش تلفات رانندگی در جادهها شده است.
در موضوع تصادفات نباید فقط مردم و رانندگان را مقصر دانست
فرامرز سنگری آبیز پژوهشگر علوم اجتماعی در اینباره به خبرنگار ایسنا گفت: در بحث تصادفات رانندگی باید به این اشاره کرد جادههای ما چند دهه پیش ساخته شدهاند و متناسب با ظرفیت فعلی خودروها نیست و از طرف دیگر استاندارد نیز نیست.
وی اظهار کرد: در موضوع تصادفات نباید فقط مردم و رانندگان را مقصر دانست بلکه در کنار آن حتما نبودن ایمنی خودروها و استاندار نبودن جادهها باید مد نظر قرار گیرد چرا که در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
این پژوهشگر علوم اجتماعی بیان کرد: جامعه ما در فرهنگ رانندگی دچار نوعی خشونت است و به همین جهت بسیاری از قوانینی که در این زمینه وضع شده نیز مؤثر واقع نمی شود و از این جهت بهتر است به جای اینکه به دنبال افزایش جریمهها هستیم بر روی آموزش سرمایهگذاری کنیم.
سنگریآبیز یادآور شد: ما همیشه به مردم میگوییم بعد از هر دو ساعت رانندگی مدتی را استراحت کنیم، اما آیا در همه جادههای ما استراحتگاه وجود دارد؟ در مسیر بیرجند به کرمان به راستی چند استراحتگاه وجود دارد که هر دوساعت یک بار بخواهیم استراحت کنیم؟
همکاری همه دستگاهها فرهنگ رانندگی را به هنجار تبدیل میکند
علیرضا رضایی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسانجنوبی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: فرهنگ رانندگی هیچ وقت یک شبه درست نمیشود و دستگاههای مختلف باید با همکاری هم تلاش کنند که فرهنگ صحیح رانندگی به یک هنجار تبدیل شود.
وی اظهار کرد: در مقایسه با سایر استانهای کشور، رانندگی مردم خراسان نوبی مطلوب ارزیابی میشود و کسانی که در رانندگی خود مقررات را مراعات نمیکنند محدود هستند که البته شایسته است همین میزان نیز کاهش یابد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسانجنوبی بیان کرد: البته برای یک رانندگی مطلوب و بدون حادثه علاوه بر رعایت مقررات توسط راننده باید زیر ساختهای لازم در جاده و... نیز باید فراهم باشد و در این صورت حوادث کاهش مییابد.
رضایی ادامه داد: کسانی که مقررات را در حوزه رانندگی مراعات نمیکنند یا سطح آگاهی شان پایین است و یا در مسیرهایی تردد میکنند در آنجا مقررات مراعات نمیشود و آنها نیز همسو با بقیه ملاحظات لازم را نمیکنند.
رسانهها مقررات رانندگی را یادآوری کنند
وی با اشاره به اینکه نظارت و اعمال قوانین در تصحیح فرهنگ رانندگی مردم تأثیرگذار است، افزود: یکی از مسائلی که در کاهش حوادث رانندگی بسیار مؤثر است یادآوری مقررات توسط رسانههای جمعی است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسانجنوبی، گفت: درست است که جادههای ما دارای نواقص است اما در همین جادهها نیز اگر خطای انسانی به حداقل برسد، شاهد کاهش حوادث تلخ در جادهها خواهیم بود.
رضایی یادآور شد: نقاط حادثه خیز و نقاط مستعد تصادفات در جادههای خراسانجنوبی را شناسایی کرده و به اداره کل راه و شهرسازی منتقل شده است.
جواد تیموری قاضی دادگستری بیرجند، نیز به خبرنگار ایسنا گفت: فرهنگ غلط رانندگی در جامعه ما بخشی از آن به بازدارنده نبودن قوانین و بخشی هم به موضوع آموزش برمی گردد و در هر دوجنبه باید اقدامات لازم صورت بگیرد.
جرایم نقدی به تنهایی بازدارنده نیست
وی اظهار کرد: علاوه بر توجه به مسائلی مثل نقص فنی خودروها و موضوعات مرتبط با وضعیت جاده حتما در جهت ارتقاء فرهنگ رانندگی کار و تلاش صورت بگیرد و در این فرهنگسازی دستگاههای مختلفی مسئولیت دارند.
قاضی دادگستری بیرجند بیان کرد: البته بسیاری از قوانین که در جهت مجازات کسانی که در رانندگی تخلف میکنند وضع شده بازدارنده نیست و در این راستا هم باید اقداماتی صورت گیرد تا شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم.
تیموری یادآور شد: به عنوان مثال در زمینه رانندگی بدون گواهینامه مجازات نقدی تا یک میلیون و سیصد هزار تومان وضع شده که بهتر است برای بازدارنده بودن در کنار آن برخی از محرومیتها مثل محرومیت از اخذ گواهینامه تا چند سال وضع شود.
تهیه از حکیمه بهمنزاده خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی
انتهای پیام