رییس بخش علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز دانشجوی غیر ایرانی شاغل به تحصیل در کشور در دانشگاههای کشور را 21 هزار نفر دانست و گفت: عمده این دانشجویان از کشورهای افغانستان، سوریه و لبنان هستند.
دکتر جعفر مهراد در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به تاکیدات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر بین المللی سازی دانشگاهها و دیپلماسی علم و فناوری در ماههای اخیر گفت: این وزارتخانه حضور مقامات آموزش عالی سایر کشورها و علاقه مندی آنها به برقراری ارتباط علمی و فناوری با پژوهشگاهها و مراکز آموزشی کشور را پس از رفع تحریمها در خور توجه دانسته و به حضور هیاتهای بلند پایه از کشورهای مختلف اشاره میکند. این در حالی است که برقراری ارتباطات بین المللی دانشگاهها و عقد تفاهم نامهها با موسسات آموزش عالی و پژوهشگاههای کشورهای جهان تنها در مقوله عقد تفاهم نامهها نمیگنجد.
وی با تاکید بر این که بین المللی سازی دانشگاهها و جذب دانشجویان بین المللی باید در داخل کشور و در دورن دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور صورت پذیرد، خاطر نشان کرد: در حاضر طبق آخرین آماری که از سوی وزارت علوم منتشر شده است، کل دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در حدود 21 هزار دانشجو است.
وی با بیان این که 20 هزار نفر از این تعداد دانشجوی غیر ایرانی شاغل به تحصیل در کشور در جامعه المصطفی (ص) به تحصیل اشتغال دارند، افزود: از سوی دیگر پوشش جغرافیایی دانشجویان بین المللی اکثرا محدود به چند کشور معدود منطقه شامل افغانستان، سوریه و لبنان می شود.
رییس بخش علم شناسی و علم اطلاعات دانشگاه شیراز تصریح کرد: بر اساس گزارش نتایج نظامهای رتبه بندی و هم بر اساس واقعیات موجود توان آموزش عالی کشور از جنبههای علمی و تحقیقاتی کشور بسیار بیشتر از دانشگاههای تعداد زیادی از کشورهای دنیا است.
مهراد با طرح این موضوع که چرا دانشگاههای کشور در پذیرش دانشجویان بین المللی دچار معضل هستند، خاطر نشان کرد: یکی از راههایی که میتواند به گشودن این معضل کمک کند، توجه و استفاده دقیق از اسناد بالا دستی است که به عنوان نقشه راه در اختیار مراکز آموزش عالی قرار دارند.
وی، راهکار دوم را داشتن برنامه راهبری در دانشگاهها ذکر کرد و افزود: گرچه مدتی است دانشگاهها برنامههای راهبردی خود را تدوین و به تصویب هیاتهای امنا رساندهاند و برخی دیگر نیز درصدد تدوین برنامههای راهبردی هستند ولی به نظر میرسد این برنامهها خود به دقت و بازبینی محتوا نیاز دارند.
مهراد، ادامه داد: در این راستا سازوکاری ضروری است تا کنترل و نظارت لازم بر اجرایی شدن و عملیاتی کردن برنامههای راهبردی به ویژه از نظر آموزشهای بین المللی اعمال کنند در غیر این صورت مسافرت روسای دانشگاههای کشور برای بازدید و ملاقات از کشورهایی چون آلمان و ایتالیا و پذیرش هیاتهای دانشگاهی از سایر کشورهای دنیا تنها به عقد تفاهمنامههایی منجر میشود که به گفته رییس دانشگاه تهران از بیش از 300 تفاهم نامه امضا شده تنها معدودی از آنها به واقعیت پیوسته است.
وی به تجربیات سایر کشور در زمینه بین المللی سازی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت دانشگاههای استرالیا حکایت از بالندگی دانشگاهها و جذب حداکثری دانشجویان بین المللی دارد.
مهراد، درآمد استرالیا در سال 2015 از محل ارائه خدمات آموزشی بین المللی را 13.9 میلیارد دلار ذکر و اضافه کرد: این میزان نسبت به سال 2014 حدود 11.5 درصد رشد نشان میدهد.
به گفته وی افرادی که به دلیل مقاصد آموزشی به کشور استرالیا سفر میکنند سهم بزرگی در صنعت گردشگری با هدف آموزشی دارند به گونهای که این روند در سال 2015 میلادی به 13.9 درصد بالغ شده است که این رقم اهمیت فزاینده آموزش بین المللی را در بافتار اقتصادی دانش محور استرالیا در قرن بیست و یکم نشان میدهد.
مهراد اضافه کرد: آموزش بین المللی تاثیر عمدهای در فرهنگ و جامعه استرالیایی داشته و به اقتصاد این کشور به طور قابل توجهی کمک میکند. به طوری که بر اساس آمارهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، استرالیا سومین مقصد پرطرفدار دانشجویان بین المللی پس از آمریکا و انگلستان است و یکی از چند مقصد معدودی است که سهم بازار جهانی خود را از این نظر به طور قابل توجهی افزایش داده است.
رییس بخش علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز اظهار کرد: وقتی از استرالیاییها درباره درآمدهای این کشور سوال میشود درآمدهای حاصل از مواد کانی و کشاورزی را از درآمدهای عمده صادراتی تلقی میکنند در حالی که آموزش بین المللی در واقع بزرگترین خدمات این کشور محسوب میشود و یکی از پنج بخش مهمی است که به رشد در آمدهای استرالیا کمک کرده است.
مهراد ادامه داد: درآمدهای آموزش بین المللی این کشور در 10 سال گذشته از رشد متوسط شش درصد برخوردار بوده و دولت متعهد است که این درصد را افزایش دهد.
وی به بیان وضعیت دانشگاههای استرالیا در نظامهای رتبه بندی اشاره کرد و گفت: طبق نتایج رتبه بندی تایمز، استرالیا در بین 100 دانشگاه بین المللی جهان با 16 دانشگاه دومین کشوری است که از نظر جذب دانشجویان خارجی در فهرست مشاهده میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان این که استرالیا در برنامه راهبردی خود برای آموزش بین المللی توجه ویژهای داشته است، افزود: این استراتژی مبتنی بر سه مولفه تقویت زیرساختها، افزودن بر تعداد طرفهای همکاری و رقابت در سطح بین المللی استوار است.
وی با طرح این سوال که آیا دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور در برنامههای راهبردی خود به مولفههایی مانند مولفههای موجود در برنامه راهبردی استرالیا توجه کردهاند یا خیر گفت: پاسخ به این سوال در خور بررسی و بازبینی مجدد برنامههای راهبردی دانشگاههای کشور است.
انتهای پیام