آیا راهکارهای کنترل خشم در نوجوان خود را می‌دانید؟

کارشناس ارشد روانشناسی بخش روان مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، با اشاره به این‌که حالتی هیجانی به همراه برانگیختگی شدید در مقابل عوامل محیطی نامناسب را خشم می‌گویند، گفت: راهکارهای کنترل خشم در نوجوان بسیار مهم است که والدین باید آن‌ها را فراگیرند.

کارشناس ارشد روانشناسی بخش روان مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، با اشاره به این‌که حالتی هیجانی به همراه برانگیختگی شدید در مقابل عوامل محیطی نامناسب را خشم می‌گویند، گفت: راهکارهای کنترل خشم در نوجوان بسیار مهم است که والدین باید آن‌ها را فراگیرند.

«علی امیری»، کارشناس ارشد روانشناسی بخش روان مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، اظهار کرد: خشم در همه افراد به‌خصوص در نوجوانان بروز می‌دهد و عواملی مانند بلوغ، شرایط خانوادگی و فرهنگی در تشدید این حس بی‌تأثیر نیست.

وی افزود: نادیده گرفتن استقلال نوجوانان و رعایت نکردن حریم شخصی آن‌ها، حمله و آزار کلامی، حمله‌ی فیزیکی، اصرار و پافشاری برای انجام کاری، قطع شدن یک کار موردعلاقه، مورد ظلم واقع‌شدن، مسخره یا تحقیر شدن، قرار گرفتن در معرض پرخاشگری از جانب دیگران و مورد بی‌اعتنایی یا بی‌توجهی قرار گرفتن را می‌توان مواردی دانست که خشم فرد را بر می‌انگیزد.

امیری تصریح کرد: نکته‌ی مهم این‌که شدت خشم و عصبانیت به عامل محرک و چگونگی احساس و فکر کردن راجع به آن محرک بستگی دارد.

این روانشناس با اشاره به این‌که در اغلب موارد خشم و دیگر هیجان‌ها مثل فرسودگی، شرم، غمگینی، ترس یا آسیب‌پذیری را می‌پوشاند، پس می‌تواند برای بسیاری از نوجوانان چالش‌زا باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که فرزند شما نمی‌تواند با این احساسات مقابله کند، ممکن است فریاد بزند یا در اتاق را محکم بکوبد و والدین باید به او کمک کنند که برای مقابله با هیجانات و برخورد باخشم، روش سازنده‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که شما و فرزندتان آرام هستید برای او توضیح دهید که هیچ اشکالی ندارد که او احساس خشم داشته باشد و احساسات امری طبیعی هستند، اما روش‌هایی که او برای ابراز خشم خود به کار می‌برد غیرقابل‌پذیرش هستند، چون اگر او فریاد بزند با پیامدهایی نظیر محروم شدن از رفتن به مهمانی روبرو می‌شود.

امیری خاطرنشان کرد: افراد در دوره‌ی نوجوانی بیش از هر زمان دیگری به قانون نیاز دارند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بخش روان مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین، افزود: این سؤال را طرح کنید که آیا فرزند شما غمگین یا افسرده است؟ آیا او نسبت به همسالانش احساس بی‌کفایتی یا حقارت می‌کند؟ آیا نیاز به کسی دارد که بدون قضاوت کردن به حرف‌هایش گوش دهد؟ آیا از موضوعی نگران است؟

وی با بیان این‌که از خود سؤال کنید آیا فرزندتان پیش از عصبانیت سردرد دارد؟ آیا در مدرسه کلاس خاصی دارد که همیشه او را عصبانی می‌کند؟ تصریح کرد: اگر نوجوان شما بتواند نشانه‌های هشداردهنده‌ای که او را به جوش می‌آورد شناسایی کند، خواهد توانست پیش از آن‌که خارج از کنترل شود، خشم خود را کنترل کند.

به گفته این روانشناس، ورزش و بازی‌های گروهی می‌تواند به آزاد شدن تنش و خشم کمک کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از نوجوانان از هنر یا نویسندگی برای ابراز خلاقانه‌ی خشم خود استفاده می‌کنند.

امیری با اشاره به این‌که زمانی که نوجوان عصبانی است به او اجازه دهید زمانی را در اتاق خودش یا فضایی دیگر به خلوت بگذراند تا آرام بگیرد، اظهار کرد: تا زمانی که عصبانی است، هرگز به‌دنبال او نروید و از او نخواهید که عذرخواهی کند یا توضیح بدهد.

این روانشناس با بیان این‌که اگر شما خُلق و روحیه‌ی مثبت خود را از دست بدهید، نخواهید توانست به فرزند خود کمک کنید، گفت: اگرچه سخت است، اما شما باید بدون تأثیرپذیری از عصبانیت فرزندتان، آرام بمانید و برای این کار می‌توانید فهرستی تهیه کنید و کارهای آرام‌بخشی را در آن یادداشت کنید، نظیر نوشیدن آب، ارسال پیام کوتاه به دوستی، تغییر دادن کانال تلویزیون و رفتن به اتاق دیگری که به شما کمک می‌کند موقع عصبانیت فرزندتان، خود را آرام کنید.

امیری در پایان هشدار داد: به یاد داشته باشید اگر شما یا دیگر اعضای خانواده فریاد بزنند یا چیزی را پرتاب کنند، نوجوان به‌طور طبیعی فرض خواهد کرد که این روش‌ها، روش‌های مناسبی برای ابراز خشم هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 94112717415
  • خبرنگار :