معاون وزیر ارشاد خبر داد

حمایت از نشر کتاب در استان‌ها

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت از نشر کتاب در استان‌ها خبر داد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت از نشر کتاب در استان‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا - منطقه فارس، سیدعباس صالحی در بازدید از کتابفروشی دهخدا در شیراز، گفت: صدور مجوز در پنج نقطه از کشور جدای از مرکز امکان‌پذیر است. پاره‌ای از این استان‌ها به خاطر تعداد مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها دارای بررسان کتاب هستند و برای این کار تعیین شدند. در سال آینده هم این امکان فراهم می‌شود که فارس نیز به جمع این استان‌ها بپیوندد و در مسیر صدور مجوز کتاب قرار گیرد.

صالحی درباره خرید کتاب از ناشران استان خاطرنشان کرد: بیشترین خرید کتاب از ناشران تهرانی است، البته برخی ناشران شهرستانی نیز در این حیطه قرار گرفتند و چنانچه کتاب‌ها در هیئت خرید آثار بررسی شود و کتابی مورد توجه قرار گیرد این امکان فراهم است که فرصتی مضاعف برای خرید از ناشران استانی ایجاد شود.

وی افزود: افزون بر فرصت یادشده، برای هر یک از اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها رقمی در نظر گرفته شده تا آن را به خرید کتاب اختصاص دهند. البته فارس در سنجش با دیگر نقاط ایران سهم ناچیزی دریافت می‌کند که عادلانه نیست، اما این سهم در سال آینده جبران خواهد شد.

معاون فرهنگی ارشاد با تاکید بر اینکه ناشران استانی بخش زیادی از کتاب‌ها را می توانند ممیزی کنند و درباره آنها نظر دهند، تصریح کرد: در این راستا چنانچه ناشری دچار تردید یا مشکلی برای بررسی بعضی از کتاب‌ها شود می تواند این بخش اندک را به ادارات کل ارشاد استان ارجاع دهد. همچنین ادارات کل این امکان را دارند در صورت وجود مشکل آن را به وزارت ارشاد بسپارند.

صالحی گوش سپردن به مشکلات ناشران و صاحبان کتابفروشی‌ها را موجب ایجاد افق تازه ای دانست و گفت: خوشحالم که این نشست در فضای یک کتابفروشی بزرگ و معتبر شیراز که می‌توانست از سوی مالک آن در مسیر تجاری مورد استفاده قرار گیرد، رقم خورد.

او همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ادبیات کودک ذر شیراز از آمادگی وزارت ارشاد در یاری رساندن به این رویداد ادبی و فرهنگی خبر داد.

صالحی دغدغه بخش فرهنگی وزارت ارشاد را درخصوص نمایشگاه کتاب استان‌ها جدی دانست و همچنین گفت: پی‌گیری‌های انجام‌گرفته منجر به این شد که زیرساخت‌ها و شرایط جمعیتی برای قرار گرفتن در شهر آفتاب فضای امیدوارکننده‌ای را برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رقم بزند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به اینکه بر اساس برآوردی که شده ٤٠ درصد مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران را شهرستان‌ها به خود اختصاص می‌دهند، گفت: می‌خواهیم امکانات به سمتی هدایت شود که مخاطبان یادشده در شهر آفتاب از فضای بهتری برخوردار شوند.

صالحی از ایده‌های تازه در خصوص نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: درصدد ایجاد فضای مناسب برای اقامت مفید و موثر مخاطبان کتاب در شهر آفتاب هستیم تا سفرهای فرهنگی اهالی کتاب بدین وسیله در این محیط به گونه ای پیش برود که در سفرهای کوتاه‌مدتی که دارند از بیشترین فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با ستودن اقدام کتابفروشی دهخدا، عنوان کرد: وجود ٣٥ هزار عنوان کتاب عمومی و تخصصی در سه طبقه و برپایی برنامه هایی مانند رونمایی از تازه های کتاب موجب شده تا باشگاهی فرهنگی در حوزه کتاب از سوی این کتابفروشی ایجاد شود. امیدوارم ناملایمات روزگار نشر و کتاب در همت صاحبان این مجموعه خللی وارد نسازد. البته آنچه کتابفروشان و ناشران در خصوص مشکلات بیان می‌کنند یک روزه قابل حل نیست، اما طبقه‌بندی معضلات شرایط را رو به بهبود خواهد برد.

وی سرانه فرهنگی سهم خانوار ایرانی را که شامل آموزش، تفریح و سرگرمی است 2.5 درصد عنوان و اضافه کرد: در تهران که وضع بهتری در مسائل فرهنگی دارد این رقم ٤ درصد است که از این عدد، ٥ درصد سهم خرید کتاب خانواده‌ها است.

صالحی با بیان اینکه سال ١٣٨٤ متوسط سهم فرهنگی خانواده ها 3.4 درصد بوده، تصریح کرد: طی ١٠ سال این رقم کاهش یافته و به 2.5 رسیده است؛ لذا در واقعیتی قرار داریم که خانواده‌ها به پایین آمدن سهم مصرف فرهنگی عادت کرده‌اند.

وی توجه به پژوهش‌های علمی و میدانی در حوزه کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: طرحی که مدت‌ها معطل مانده بود دوباره احیا شده و مطالعات استانی آن در این بخش آغاز شده است به نحوی که با در نظر گرفتن آنچه عرصه نشر احتیاج دارد در نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استان‌ها به شکل پژوهشی و میدانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه نکاتی را که ناشران و کتابفروشی ها در این نشست گوشزد کردند مورد توجه قرار داد و به اقدامات انجام گرفته در طول سال جاری اشاره و اضافه کرد: کاهش هزینه‌های بالاسری کتابفروشی‌ها از جمله مالیات و عوارض و کاهش هزینه‌های پست از جمله این کارهاست که در دست انجام است. از سویی با توجه به هزینه‌های آب، برق و گاز مصرفی کتابفروشی ها امکانی فراهم شد تا این اماکن با کاربری فرهنگی هزینه‌های یادشده را پرداخت کنند.

صالحی از ایجاد طرح‌های «عیدانه کتاب» و «کتابفروشی به وسعت ایران» خبر داد و یادآور شد: همزمان با نمایشگاه‌های کتاب استان‌ها یارانه و بن به نحوی اداره شد که شامل حال کتابفروشی‌ها هم شود.

وی همکاری با قوه قضاییه در موضوع کپی رایت و کتابسازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در پی این هستیم که شبکه‌های ویژه‌ای برای حوزه نشر در استان‌ها تشکیل شود. همچنین برای مقابله با سایتهای غیرمجاز و بی‌شناسنامه چنانچه ناشران اعلام شکایت کنند این آمادگی را داریم که کار با مشارکت قوه قضاییه انجام شود.

صالحی گفت: در کنار اقدامات قضایی و جزایی، باید تحرکی در حوزه فرهنگ ایجاد شود تا به وسیله پویش‌های مردمی از نشر غیرقانونی و غیرمجاز جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 94112515950
  • خبرنگار :