شهدای دفاع‌مقدس و حرم از «حضرت زینب(س)» می‌گویند

با حاکم شدن حکومت دینی، زنان مسلمان ایرانی از نمونه‌ها و الگوهای ارائه شده در قرآن، همچنین زنان موثر در تاریخ معاصر ایران تأثیر گرفتند و سبک زندگی اصلی آنان بر مدار سیر و سلوک «حضرت فاطمه زهرا(س)» و «حضرت زینب(س)» در زمینه‏‌های جهاد و دفاع شکل جدید و جدی‌تری گرفت.

با حاکم شدن حکومت دینی، زنان مسلمان ایرانی از نمونه‌ها و الگوهای ارائه شده در قرآن، همچنین زنان موثر در تاریخ معاصر ایران تأثیر گرفتند و سبک زندگی اصلی آنان بر مدار سیر و سلوک «حضرت فاطمه زهرا(س)» و «حضرت زینب(س)» در زمینه‏‌های جهاد و دفاع شکل جدید و جدی‌تری گرفت.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، اینکه چه عاملی در مشارکت و حضور حماسی زنان در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نقش اصلی را داشته است از جمله پرسش‌های بنیادی هشت سال دفاع مقدس است. در همین راستا برای پاسخگویی به این سوال ابتدا باید پرسش‏‌های دیگری مانند مشارکت زنان در عرصه‏‌های سیاسی و اجتماعی به طور کلی تابع چه الگوهایی هستند؟ و عوامل مؤثر بر مشارکت زنان در جنگ‌تحمیلی و پس از آن چه بوده‏‌اند؟ را مطرح و مورد بررسی و تحلیل قرار بدهیم.

آنچه مشخص است پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن آغاز جنگ‌تحمیلی، با احیای بیش از پیش ارزش‏‏‌های اعتقادی شیعه، تمامی ارکان و بخش‌های جامعه تحت تاثیر مؤلفه این مکتب قرار گرفت و انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بستری را فراهم کرد تا موضع انفعالی بانوان در کنار مردان به نقشی پویا و اثربخش تغییر یابد.

خودشناسی، دگرگونی در فرهنگ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه زنان، ایجاد نگرش منطقی‌تر و ارزشی نسبت به زن در مقایسه با گذشته، اعطای آزادی واقعی از دست رفته به زن مسلمان و مسئولیت‌‏پذیری در زنان را می‌توان از جمله تأثیرهای سازنده پیروزی انقلاب اسلامی بر نگرش زنان ایرانی برشمرد.

از این رو با تهاجم و تجاوز دشمن به شهرهای مرزی ایران و به موازات خیزش عمومی و حضور مردان در جبهه‌ها، زنان غیور و شجاع کشور نیز مقاومت در برابر دشمن را از رسالت‌های مهم خود دانستند. با نگاهی به حضور زنان در جنگ‌تحمیلی می‌توان نتیجه گرفت که نقش «رزمی- دفاعی»، «پشتیبانی»، «امدادی»، « فرهنگی، تبلیغی و عاطفی» و «تربیتی» زنان از جمله نقش‌های اصلی این قشر از جامعه در دوران هشت سال دفاع مقدس بوده است.

البته در این راستا نقش زنان به عنوان تکمیل کننده رسالت مردان در زمان‌های حساس دفاع مقدس و اکنون که تعدادی از جوانان ما در قالب مدافعان حرم حضرت زینب در سوریه یا کشور عراق نقش مستشاری ایفا می‌کنند نیز نباید فراموش شود چرا که بسیاری از این شهدا، به مادران، همسران و خواهران خود در نامه‌ها و وصیت‌نامه‌هایشان توصیه‌های فراوانی داشتند که با الگوگیری از حضرت فاطمه(س) و اسوه صبر حضرت زینب(س) در برابر سختی‌ها و مصائب بردبار باشند.

در همین زمینه به مناسبت میلاد بانوی صبر فرازهایی از وصیت‌نامه شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را که در آن به نام مبارک حضرت زینب(س) اشاره شده است را مرور خواهیم کرد:

شهید دوران دفاع مقدس علیرضا موحد دانش: «شما خوب می‌دانید که شهید عزادار نمی‌خواهد، رهرو می‌خواهد. برادرم شما هم با قلم و قدم و زبانتان پشتیبان انقلاب و امام عزیز باشید. مادر عزیزم مبادا از رفتن فرزندانتان به جبهه جلوگیری کنید که فردا در محضر خدا نمی‌توانید جواب زینب (س) را بدهید که تحمل‌72 تن شهید را نمود.»

شهید مدافع حرم حضرت زینب رسول خلیلی:« خوش ندارم که این شادمانی را با لباس‌های سیاه و غمگین ببینم، غم اگر هست برای بی بی جان حضرت زینب (س) باید باشد، اشک و آه و ناله اگر هست برای اربابمان ابا عبدالله الحسین (ع) باید باشد و اگر دلتان گرفته روضه ایشان را بخوانید که منم دلم برای روضه ارباب و خانم جان تنگ است.روزهای پس از عاشورا همواره یادآور نقش بی‌همتای حضرت زینب (س) در طول تاریخ است، او که در تمام سالیان عمرش نبوت همراه با رافت، امامت توام با عدالت، مظلومیت آمیخته با کرامت و در آخر شهادت همراه با عزت را به چشم دید تا روزگار او را بسازد برای روزهای سخت تنهایی؛ که از ورای کوه‌های درد، عزتمندانه و پیروز «ما رایت الا جمیلا» را در گوش تاریخ فریاد بزند.»

شهید مدافع حرم عبدالرحیم فیروزآبادی:«باتوجه به اینکه لطف خدا شامل حال بنده شده و به عنوان یکی از سربازان خانم بی‌بی زینب شدم و به یکی از آرزوهایم رسیدم، امیدوارم که در این راه هم به درجه رفیع شهادت نایل شوم. از خداوند می‌خواهم که به خانواده و پدر و مادرم و برادر و خواهرانم صبری عظیم عنایت کند که بتوانند همچون بی‌بی زینب در برابر مصائب و سختی‌ها صبر پیشه کنند و برای رزمندگان اسلام دعا کنند.»

شهید دوران دفاع مقدس علی آذرفر: «من کوچک تراز آنم که به خانواده چیزی بگویم امید وارم مادرم من را به بزرگیش ببخشد ودر پرورش خواهرانم کوشاباشد وآنهارا زینب وار بزرگ کند و به برادرانم راه امام را در پیش بگبرند . »

شهید مهدی باکری :« همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت کنید تا سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح وارث حضرت ابولفضل برای اسلام ببار آیند.»

شهید دوران دفاع مقدس علیرضا بنکدار: «پس از شما بازماندگان و تمام دوستانم که در همه جا با من بودید انتظار دارم که با صبر و بردباری الگو باشید و مبلغی باشید که تبلیغ یا جهاد می‌کند. ای عزیزان! امیدوارم مرا حلال کرده باشید و خواهرانم چون زینب(س) و برادرم چون علی(ع) و همسرم نیز فاطمه(س) گونه باشند.»

شهید مدافع حرم حضرت زینب مصطفی دانش:«اکنون که این دست خط را می‌خوانید خداوند به من توفیق داده تا مهمان حضرت زینب شوم و بر سفره این بانوی گرامی بشینم و برای نزدیکتر شدن به این بانوی گرامی نیازمند و محتاج حلالیت و بخشش شما هستم.اگر از من بدرفتاری دیدید که دیدید مرا ببخشید و حلال کنید.»

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 94112515881
  • خبرنگار : 71451