تاکید شی جینپینگ در مصر بر تحکیم روابط دو جانبه

رهبر چین در دیدار و گفت‌وگو با همتای مصری خود، از تلاش‌های قاهره برای برقراری ثبات حمایت کرد و گفت که معتقد است که هر کشوری حق دارد راه خود را مشخص کند.

رهبر چین در دیدار و گفت‌وگو با همتای مصری خود، از تلاش‌های قاهره برای برقراری ثبات حمایت کرد و گفت که معتقد است که هر کشوری حق دارد راه خود را مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین روز چهارشنبه وارد مصر شد. این سفر در آستانه سالروز قیام 25 ژانویه که به حکومت 30 ساله حسنی مبارک پایان داد، انجام شد.

رهبر چین در دیدار با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر گفت که قاهره و پکن دوستی عمیقی بر پایه احترام دوجانبه دارند.

شی جینپینگ گفت: آن مسیری که یک کشور یا مردم آن انتخاب می‌کنند، نمی‌تواند از سنن تاریخی و فرهنگی و یا واقعیت توسعه اقتصادی جدا شود و باید توسط کشور و یا مردم آن تعیین و ارتقا یابد.

وی در بیانیه کوتاهی گفت: چین از تلاش‌های مصر برای حفظ صلح، توسعه اقتصادی و ارتقای روابط حمایت می‌کند و معتقد است که مصر می‌تواند نقش پررنگ‌تری را در امور بین‌المللی و منطقه‌ای ایفا کند.

انتظار می‌رود مصر و چین درباره سرمایه‌گذاری احتمالی پکن در پروژه‌های مختلف از جمله ساخت پایتخت اداری جدید گفت‌وگو کنند.

همچنین انتظار می‌رود چین به بانک مرکزی مصر یک میلیارد دلار وام بدهد تا ذخایر خارجی خود را تقویت کند.

رئیس‌جمهوری چین پس از عربستان وارد مصر شد و قرار است سپس به تهران سفر کند. وی در جریان سفر به ریاض از دولت یمن اعلام حمایت کرد و بار دیگر خواستار سازش صلح‌آمیز برای بحران سوریه شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94110100136
  • خبرنگار : 71402

برچسب‌ها