کری و لاوروف در تلاشند تا اختلافات بر سر مذاکرات صلح سوریه را حل کنند

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه به امید حل اختلافات درخصوص آنکه چه کسی برای پیوستن به مذاکرات صلح سوریه با میانجیگری سازمان ملل واجد شرایط است، دیدار کردند؛ اختلافاتی که خطر به تعویق افتادن آغاز مذاکرات در هفته آتی را به همراه دارد.

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه به امید حل اختلافات درخصوص آنکه چه کسی برای پیوستن به مذاکرات صلح سوریه با میانجیگری سازمان ملل واجد شرایط است، دیدار کردند؛ اختلافاتی که خطر به تعویق افتادن آغاز مذاکرات در هفته آتی را به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه درخصوص برنامه‌ها برای مذاکراتی که استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه امیدوار است 25 ژانویه سال جاری میلادی در ژنو برگزار شود و همچنین اهمیت ادامه این روند برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک در خصوص این بحران مذاکره کردند.

اما در حالی که هر دو طرف اعلام کردند که از به تعویق افتادن این مذاکرات حمایت نمی‌کنند هنوز مشخص نیست که آیا این اختلافات حل شده یا خیر.

سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت: ما هیچ فکری درباره تغییر زمان آغاز مذاکرات از ژانویه به فوریه سال جاری میلادی را نداریم. این موضع روسیه و آمریکاست. ما امیدواریم این روند سیاسی در آینده نزدیک و در جریان ماه ژانویه آغاز شود. تاریخ‌های متفاوتی اعلام شده اما تصمیم نهایی را دبیرکل سازمان ملل براساس توصیه‌های استفان دی‌میستورا اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: موضوع اصلی گفت‌وگوی من با جان کری همکاری درباره سازمان تروریستی داعش است که از روند سیاسی کنار گذاشته شده و همچنین آتش‌بسی که قرار است همزمان با آغاز مذاکرات شروع شود.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: در این نشست جان کری از روسیه خواست تا از نفوذش بر بشار اسد رئیس‌جمهوری روسیه برای تضمین دسترسی بشردوستانه فوری، آزادانه و مداوم به تمامی سوری‌های نیازمند به ویژه افرادی که در منطقه مضایا محاصره شده‌اند، استفاده کنند.

جان کری در چند روز آتی به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا با آنها نیز درباره مساله سوریه و افراد واجد شرایط برای پیوستن به مذاکرات صلح سوریه مذاکره کند.

جان کربی گفت: جان کری و لاوروف در زوریخ همچنین درباره وضعیت اوکراین و نحوه تسریع اجرای کامل توافقنامه مینسک برای پایان دادن اقدامات خصمانه در شرق اوکراین مذاکره کردند. هر دو طرف همچنین درباره واکنش‌ها به آزمایش اتمی اخیر کره شمالی تبادل‌نظر کردند.

کری پس از نشست با لاوروف، زوریخ را به منظور شرکت در نشست اقتصادی جهان در شهر داووس سوئیس ترک کرد.

وی در این نشست با تعدادی از رهبران جهان از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و همچنین نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94110100108
  • خبرنگار : 71477