"60 دقیقه" با نزدیک‌ترین فرد از بدنه دولت به فوتبال

اسلامیان: تیم‌ملی برای دولت اهمیت دارد/ رصدِ فوتبال حق نهادهای نظارتی است

نایب رییس اول فدراسیون فوتبال ایران اهمیت این فدراسیون را از بسیاری وزارت‌خانه‌ها در کشور مهم‌تر می‌داند.

نایب رییس اول فدراسیون فوتبال ایران اهمیت این فدراسیون را از بسیاری وزارت‌خانه‌ها در کشور مهم‌تر می‌داند.

محمود اسلامیان مردی که در حال حاضر نزدیک‌ترین فرد از بدنه دولت به فوتبال ایران است، از معدود شخصیت‌هایی است که از حواشی بدور است و متانتش قابل تحسین. شمرده می‌گوید و هرگز با او به بیراهه نمی‌روید. اقتصاددانی که ویژگی اصلی او تجربه در مدیریت فوتبال است. وی در وانفسای چالش در فوتبال ایران به فدراسیون فوتبال اضافه شد، دولت قصد داشت بیش از هر زمان دیگری از ناراحتی‌ مردم بکاهد، تیم ملی بزرگسالان اصلا حال و روز خوشی نداشت و ماندن یا رفتن کی‌روش به بزرگترین دغدغه فوتبالی دوستداران فوتبال تبدیل شده بود، در روزهایی که حل چالش میان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نیازمند یک مداخله‌گر بود نهایتا دولت تصمیم گرفت اسلامیان را برای تسلط بر اوضاع آشفته فوتبال برگزیند تا رفته رفته همه چیز آرامشی نسبی پیدا کند.

60 دقیقه گفت‌و‌گوی کاملا فوتبالی خبرنگار ایسنا با نایب رییس اول فدراسیون فوتبال و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری را در ذیل می‌خوانید.

* برجام نهایی شد و در نهایت تحریم‌ها لغو. تاثیر این اتفاق را بر فوتبال ایران چگونه می‌بینید؟

فوتبال در قرنی که ما زندگی می‌کنیم یک مقوله کاملا اقتصادی است و به هر حال نمی‌توان در 40 یا 50 سال قبل زندگی کرد. هر دوره‌ای مقتضیات خود را دارد. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که فوتبال کاملا موضوعی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است. کشورهایی در این زمینه موفق خواهند بود که بتوانند چرخه اقتصادی فوتبال را مدیریت کنند. در این زمینه نیز نمی‌توان با شعار کار را پیش ببریم.

محمود اسلامیان

حل برجام باعث خواهد شد اقتصاد ایران در مسیر رونق قرار بگیرد. خیر این مسیر رونق نیز به بخش‌های بسیاری می‌رسد. این اتفاق نه تنها برای فوتبال بلکه برای بسیاری از بخش‌های کشور موفقیت بسیار بزرگی است. در فوتبال ما با مسائل خاصی مواجهیم. به نظر من چرخه اقتصاد فوتبال ایران هم‌اکنون معیوب است و با توجه به اینکه عمده درآمد فوتبال در دنیا از سه کانال حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و ترانسفر تامین می‌شود، بنابراین باید فکری به حال فوتبال ملی و باشگاهی کرد. جامعه ورزش و فدراسیون فوتبال چه در این دوره و چه در دوره بعد باید به طور ویژه این سه مقوله تمرکز کنند. در صورت حل شدن این مشکل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که فوتبال ایران حرکت کند ولی اگر این مسئله حل نشود، بعید می‌دانم که بتوانیم با توجه به امکانات و برنامه رقبای خود چه در سطح منطقه و چه در سطح دنیا، موفق باشیم. تا حدی می‌توان در مقابل آکادمی‌های بسیار قوی فوتبال امکانات سخت‌افزاری فراوان و جذب بازیکنان آنچنانی ایستادگی کرد ولی از یک حد که گذر می‌کنیم، دیگر نمی‌توان در مقابل این مسائل بایستیم. ما در کشور 80 میلیون جمعیت داریم که با علاقه فوق‌العاده خود به فوتبال، سرمایه بی‌نظیری محسوب می‌شوند.

به نظر من چرخه اقتصاد فوتبال ایران هم‌اکنون معیوب است و با توجه به اینکه عمده درآمد فوتبال در دنیا از سه کانال حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و ترانسفر تامین می‌شود، بنابراین باید فکری به حال فوتبال ملی و باشگاهی کرد. جامعه ورزش و فدراسیون فوتبال چه در این دوره و چه در دوره بعد باید به طور ویژه این سه مقوله تمرکز کنند.

* سه روز پس از جلسه مجمع و در پی تصویب شکایت از سازمان صداوسیما به دلیل عدم تعهد به قرارداد مربوط به حق پخش تلویزیونی فوتبال این سازمان تصمیم گرفت تا علی کفاشیان را ممنوع‌التصویر کند. نظرتان در ارتباط با این برخورد قهرآمیز چیست؟

صداوسیما از نظر بودجه‌ای مشکلات عدیده‌ای دارد اما وقتی شما سایر کشورها و باشگاه‌های فوتبال دنیا را می‌بینید و در آمد آن‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بین 50 تا 70 درصد درآمد آن‌ها مربوط به حق پخش تلویزیونی است. حال شما بیایید و بگویید که در ایران این رقم را به باشگاه‌های فوتبال اختصاص نمی‌دهید، پس از آن با چه مشکلی مواجه خواهیم شد؟ یا باید به سراغ بنگاه‌های دولتی و یا غیر دولتی برویم. شما نمی‌توانید جریان فوتبال را متوقف کنید. مسئله مربوط به حق پخش نیز باید در سطح ملی حل شود. پیشنهاد شکایت از صداوسیما توسط کفاشیان صورت نگرفت بلکه رییس یکی از باشگاه‌های فوتبال بود که این پیشنهاد را در مجمع ارائه کرد تا پس از آن به رای گذاشته شود. این پیشنهاد نه مربوط به رییس فدراسیون و نه اعضای هیات رییسه بود. به شخصه بنده نیز اعتقادی به حل مسئله به این طریق ندارم.

باز هم تاکید می‌کنم موضوع حق پخش باید در سطح ملی حل و در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ شود. خبری در مجمع اعلام شد که گویا مبلغ مورد نظر در برنامه ششم دیده شده است. چرا در حال حاضر هر بخش خصوصی که به فوتبال می‌آید پس از سه، چهار سال با شکست مواجه می‌شود؟ قطعا علت آن عدم درآمدزایی است. یک بخش خصوصی که 3 تا 4 سال از جیب خود هزینه می‌کند و هیچ بازگشت درآمدی ندارد چگونه می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد. مسلما در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرد تا تجدید نظر کند.

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را ببینید. آن‌ها در یک شهر 10 میلیون نفری قرار دارند و در شهرهای دیگر نیز میلیون‌ها نفر هوادار دارند. این شهر 10 میلیونی از کشورهای بسیاری در دنیا بزرگتر است. چرا ما در اداره این دو باشگاه مانده‌ایم؟ قطعا به این دلیل که چرخه اقتصادی آن‌ها تعریف نشده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که از مجلس و دولت برای پیشرفت فوتبال می‌خواهیم این است که مسئله حق پخش لحاظ و قانون کپی رایت رعایت شود. برخی مشکلات ساختاری هستند و با حل آن‌ها شاهد پیشرفت جهشی خواهید بود و به عینه تحول را مشاهده خواهید کرد.

وقتی یک گره ساختاری باز شود، خود به خود ده‌ها و صدها مشکل که به صورت ترافیکی پشت هم انبار شده‌اند حل می‌شود. مسئله فوتبال ما این است که چرخه اقتصادی آن تعریف نشده و ما با این روند نمی‌توانیم ایستادگی کنیم. همه کشورهای دنیا موضوع تعریف چرخه اقتصادی در فوتبال را حل کرده‌اند اما ما مجبور شده‌ایم به بنگاه‌های مختلف از جمله نفت، فولاد مبارکه، ذوب آهن و تراکتورسازی پناه ببریم تا از طریق بنگاه‌ها حیات خود را ادامه دهیم.

محمود اسلامیان

* این تصمیم‌گیری درخصوص ممنوع‌التصویری رییس فدراسیون فوتبال را به نوعی خط و نشان کشیدن سازمان صداوسیما و قدرت‌نمایی آن نمی‌دانید؟

ببینید مسئله اصلی این است که نباید موضوع حق پخش تلویزیونی فوتبال را در سطح این دو سازمان دانست. بنابراین موضوع حق پخش یک مسئله ملی است و نیازمند تصویب قانون در برنامه ششم توسعه و مجلس شورای اسلامی است. یعنی موضوع حق پخش این گونه نیست که ما بخواهیم در مجمع فدراسیون فوتبال چیزی بگوییم و صداوسیما نیز نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد. به هر حال صداوسیما در دوره ضرغامی، رییس قبلی خود قراردادی را امضا کرده است و باید نسبت به آن متعهد باشد و مدیر بعدی نیز باید از آن تبعیت کند. این خوب نیست که ما بگوییم چون در دوره مدیریت ما نبوده بنابراین تعهدی به آن نداریم. هرچند صداوسیما برای خود استدلال‌هایی دارد و می‌گوید نمی‌تواند حق پخش را پرداخت کند. مسئله حق پخش تلویزیونی فوتبال نه در سطح فدراسیون فوتبال و نه در سطح سازمان صداوسیما است بلکه یک مسئله ملی است.

اگر بخواهیم فوتبال ایران در یک مسیر منطقی و عقلانی همچون سایر کشورهای توسعه یافته جریان داشته باشد، باید موضوع حق پخش را حل کنیم و اگر این اتفاق نیفتد باید همچنان با گرفتاری‌های موجود دست و پنجه نرم کنیم. اینکه بازیکنان در طول یک فصل بارها اعتصاب کنند و مدیران یک باشگاه پشت سر هم تعویض شوند، علت این مسئله چیست؟ اگر موضوع حق پخش و مسائل مربوط به درآمدزایی فوتبال حل شود دیگر با چنین مشکلاتی دست به گریبان نیستیم.

یعنی موضوع حق پخش این گونه نیست که ما بخواهیم در مجمع فدراسیون فوتبال چیزی بگوییم و صداوسیما نیز نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهد. به هر حال صداوسیما در دوره ضرغامی، رییس قبلی خود قراردادی را امضا کرده است و باید نسبت به آن متعهد باشد و مدیر بعدی نیز باید از آن تبعیت کند.

* وقتی رییس فدراسیون فوتبال ممنوع‌التصویر می‌شود یعنی اینکه سایر مسئولان این زیرمجموعه نیز بدانند که نباید اظهارات مخالف داشته باشند چرا که ممکن است به سرنوشت رییس‌شان دچار شوند.

موضوع ممنوع‌التصویری کفاشیان اتفاق خوب و درستی نیست. ابتدا باید بگویم که این پیشنهاد در ارتباط با شکایت سازمان صداوسیما توسط کفاشیان صورت نگرفت بلکه توسط یکی از اعضای مجمع در دستور کار قرار گرفت. پس از آن نیز مجمع با توجه به درخواست یکی از اعضا به آن رای داد. صداوسیما بهتر بود که ابتدا روند مجمع را می‌دید و پس از آن تصمیم‌گیری می‌کرد. درست نیست که شما پول ندهید و چنین اقداماتی را نیز انجام دهید. امیدوارم صداوسیما در این تصمیم خود تجدید نظر کرده و به فوتبال کمک کند. فوتبال دیگر تنها یک ورزش نیست بلکه عزت، اقتدار و روحیه ملی را نیز در بر می‌گیرد.

باز هم از مجلس و دولت خواهش و درخواست می‌کنم که موضوع حق پخش تلویزیونی فوتبال را در قانون و برنامه ششم توسعه ببینند. وقتی صداوسیما ببیند که بودجه مربوط به حق پخش تلویزیونی تکلیف شده است، بنابراین به این مسئله پایبند خواهد بود. مطمئن باشید بعد از تعیین تکلیف حق پخش تلویزیونی باشگاه‌های خصوصی به راحتی می‌توانند به فوتبال وارد شوند و باشگاه‌های موجود نیز دیگر نیازی ندارند تا این حد به بنگاه‌ها وابسته باشند و از آن‌ها به این باشگاه‌ها تزریق شود و پس از آن شاهد یک اتفاق میمون و مبارک در فوتبال کشور هستیم.

محمود اسلامیان

* به سراغ مجمع برویم. وزیر ورزش و جوانان صحبت‌های کوتاه و تندی را انجام داد و پس از آن مجمع را ترک کرد. عباراتی همچون اینکه "برنامه‌ها و ایده‌های جدیدی در دوره آتی، فدراسیون فوتبال را متحول خواهد کرد و اینکه نباید به گونه‌ای اساسنامه را مد نظر قرار دهیم که شائبه برانگیز باشد و مخاطب احساس کند برخی قصد دارند مادام بر یک منصب قرار بگیرند". به نظر می‌رسید وزیر در لفافه کفاشیان و اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال را مورد نقد قرار داد و از حرفی نو در این فدراسیون خبر داد.

همان طور که می‌دانید در روند انتخابات چه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و سایر انتخابات‌ها حواشی وجود دارد ولی اساسنامه فدراسیون فوتبال تابع اصلاحاتی است که فیفا اعلام می‌کند و این مسئله امری طبیعی است، به دلیل اینکه شائبه‌ای توسط رسانه‌ها ایجاد شد، پس از همفکری‌های انجام داده شده تصمیم بر این شد اساسنامه پیشنهادی در دور بعد به رای گذاشته شود تا با این شائبه‌ها مواجه نباشیم. طبق احادیث باید اقدام به اعمالی که شائبه‌برانگیز است و سبب بروز تهمت می‌شود اجتناب کنیم. به همین دلیل کفاشیان موضوع اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال را از دستور خارج کرد.

به نظر من وزیر در مجمع صحبت‌های خوبی را مطرح و خبر خوبی را نیز در ارتباط با لحاظ بودجه مربوط به حق پخش تلویزیونی در برنامه ششم توسعه اعلام کرد. مطمئن باشید اگر این اتفاق رخ دهد بزرگ‌ترین خدمت به فوتبال کشور انجام می‌شود. علاوه بر این وزیر تذکراتی داد که قابل توجه بود.

* اما برخی‌ها صحبت‌های وزیر در این جلسه را کنایه‌آمیز می‌دانستند و به نظر می‌رسید کفاشیان برای اولین بار هم که شده مقابل دوربین‌ها عصبی شده بود.

در مدت اخیر فشارهایی روی کفاشیان بوده است بنابراین طبیعی است اگر به هر آدمی چنین فشارهایی وارد شود، ممکن است ناراحت شود. به نظر من وزیر در مجمع صحبت‌های خوبی را مطرح کرد و مهم‌ترین صحبت ایشان نیز مربوط به لحاظ بودجه حق پخش تلویزیونی فوتبال در برنامه ششم توسعه بود. این اتفاق بسیار، بسیار مهم است.

* طی یک سال اخیر با توجه به اتفاقات رخ داده از جمله مباحث مربوط به گزارش فساد در فوتبال توسط کمیسیون اصل 90، ورود نهادهای نظارتی به دفتر رییس فدراسیون و نیز موضع وزارت ورزش طی مدت گذشته این گونه به نظر می‌رسد که چندان رغبتی برای ادامه فعالیت کفاشیان در مسند ریاست فدراسیون فوتبال وجود ندارد.

در این مورد نمی‌توانم به جای وزارت ورزش و جوانان اظهار نظر کنم چرا که آن‌ها خودشان هستند و تصمیمات مربوط به خودشان را اتخاذ می‌کنند. ما در کشوری قرار داریم که یکی از کشورهای امن در منطقه و جهان است. نباید تصمیماتی بگیریم که احساس شود این امنیت به خطر افتاده است. این حق دستگاه‌های نظارتی است که بیایند و با بررسی‌های خود کار را پیش ببرند. اما در این زمینه باید حرمت افراد رعایت شود. در اسلام آمده است که آبروی مسلمان همچون خون اوست. فوتبال به هر حال حساس است نه در ایران بلکه در تمام دنیا همه به فوتبال حساسیت نشان می‌دهند. حساسیت‌ها و رصد کردن‌ها در این رشته ورزشی بسیار بالاست. تا مرز اینکه آبروی افراد خدشه‌دار نشود این مسئله حساسیت و توجهات طبیعی است اما بیش از آن اسلام می‌گوید هرآنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه بر خود نمی‌پسندی برای دیگران نیز نپسند.

* بسیاری معتقدند در صورت حضور کفاشیان در انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال با توجه آرایی که از هیات‌های فوتبال استان‌ها و نیز برخی افراد حاضر در مجمع دارد، پیروزی او قطعی است. همه افرادی نیز که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، حضور خود را منوط به عدم شرکت کفاشیان اعلام کرده‌اند.

محمود اسلامیان

موضوع انتخابات به فروردین یا اردیبهشت ماه موکول شد اما مجمع فدراسیون فوتبال متشکل از افراد مختلف است. از روسای هیات‌های فوتبال گرفته تا مدیران باشگاه‌ها و از سایر افراد. مجموعه‌ای که به نظر من جمعی عاقل است. سرمایه فوتبال ایران در مجمع قرار دارد و ما باید به این جمع اعتماد کرده و اجازه دهیم این جمع آنچه را که صلاح فوتبال ایران می‌داند، در ارتباط با آن تصمیم‌گیری کنند.

* در قبال خروج از دستور اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فوتبال موضوع تعویق انتخابات ریاست فدراسیون این شائبه را ایجاد کرد که مجمع عمومی سالیانه به نوعی تسویه حساب دو طرف بود.

با توجه به اینکه برگزاری مجمع انتخاباتی نیازمند رعایت قوانین خاصی است از جمله اینکه پس از اعلام زمان ثبت نام افرادی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، باید دو ماه از این موعد سپری شود، انتخابات به اواخر اسفندماه موکول می‌شد که با توجه به تعطیلی‌های اواخر سال تصمیم بر این شد تا انتخابات بعد از سال نو برگزار شود. علاوه بر این در اسفندماه دو انتخابات بزرگ در کشور داریم. با توجه به اهمیتی که فوتبال دارد، بهتر بود که این انتخابات در آرامش برگزار شود تا اینکه بخواهیم انتخابات را در فضایی برگزار کنیم که همه کشور درگیر انتخابات‌های دیگری هستند. تصمیم اتخاذ شده معقول بود و راه دیگری وجود نداشت. مسئله تسویه حساب نیز به هیچ وجه مطرح نبود.

* موعد ریاست کفاشیان در فدراسیون فوتبال با توجه به تعویق مجمع انتخاباتی به اتمام می‌رسد و تا زمان برگزاری انتخابات در یک بازه زمانی باید برای فدراسیون فوتبال سرپرست انتخاب شود. در این رابطه تصمیم خاصی اتخاذ شده است؟

این مسئله باید توسط اعضای هیات رییسه تصمیم‌گیری شود اما با توجه به زمان اندکی که پیش‌روست، قاعدتا کفاشیان سرپرستی را بر عهده خواهد داشت.

در اسفندماه دو انتخابات بزرگ در کشور داریم. با توجه به اهمیتی که فوتبال دارد، بهتر بود که این انتخابات در آرامش برگزار شود تا اینکه بخواهیم انتخابات را در فضایی برگزار کنیم که همه کشور درگیر انتخابات‌های دیگری هستند.

* به عملکرد تیم فوتبال امید ایران در رقابت‌های مرحله نهایی انتخابی المپیک 2016 ریو در قطر برسیم. بازی‌های برگزار شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوشبختانه با سیاست جوان‌گرایی که در فوتبال ایران توسط سازمان لیگ انجام شد و نیز مربیان جوانی همچون گل‌محمدی، منصوریان، ویسی و سایر افراد جوانی که به لیگ فوتبال ایران تزریق شده‌اند در کنار اعتماد کی‌روش به جوانان در تیم ملی بزرگسالان سبب شد تا فضایی در کشور ایجاد شود که مردم و مسئولان به تیم فوتبال امید دل ببندند. بسیاری از این بازیکنان در لیگ برتر یا تیم ملی بزرگسالان بازی می‌کنند. هرچند محدودیت‌هایی در ارتباط با حضور آزمون، جهانبخش و عزت‌اللهی در تیم امید پیش آمد که تا حدودی با ایجاد فشار برای تیم امید همراه بود.

انتظار بازی‌های تاکتیکی‌تری از تیم امید داشتیم. با توجه به تدارکاتی که برای تیم امید در مدت اخیر انجام شد و اینکه کاشانی به عنوان مدیر تیم امید از هیچ کمکی دریغ نکرد انتظار می‌رفت نمایش تاکتیکی‌تری از تیم امید در این رقابت‌ها شاهد باشیم. به نظر می‌رسد ارتباط خط دفاع و حمله به خوبی برقرار نمی‌شود و در خط دفاع نیز با مشکلاتی مواجهیم. در این رابطه مسئولیت با سرمربی است و اوست که باید در این زمینه پاسخگو باشد. خاکپور حتما می‌خواهد موفق باشد و در این زمینه شک نکنید. مطمئنا هدف اصلی او سربلندی فوتبال ایران است. در تیم ملی بزرگسالان و تیم‌هایی همچون ذوب آهن، پرسپولیس و نفت شاهد انجام بازی‌های تاکتیکی هستیم. در مورد تیم امید نیز انتظار می‌رود که شاهد نمایش تاکتیکی‌تری باشیم.

* فارغ از نتایج کسب شده تیم امید در رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 ریو شما به شخصه با سیستم برون‌سپاری که در ارتباط با تیم امید در فدراسیون فوتبال ایجاد شد، موافق هستید؟ اینکه این تیم بیرون از فدراسیون منابعش تامین و در ارتباط با آن تصمیم‌گیری شود؟

در ارتباط با تیم امید برون‌سپاری نشده است. بودجه فدراسیون فوتبال 50 میلیارد تومان که معادل 14 میلیون دلار است، برای سال آینده تصویب شد. شاید ما یکی از پایین‌ترین فدراسیون‌های فوتبال آسیا در این زمینه باشیم. بودجه فدراسیون فوتبال تایلند 110 میلیون دلار است. خودتان بروید و مقایسه کنید تا متوجه شوید این رقم اصلا عدد و رقم درخوری نیست. نصف این بودجه نیز هزینه تیم ملی فوتبال بزرگسالان است بنابراین فدراسیون مجبور است از بخش‌های دیگر کمک بگیرد.

محمود اسلامیان

* باید برای تامین این هزینه‌ها صفر تا 100 تصمیم‌گیری درباره یک تیم ملی به بیرون از فدراسیون واگذار شود؟

در مورد تصمیم‌گیری‌ها و قراردادهای تیم امید کاشانی با فدراسیون فوتبال هماهنگ بود. این گونه نبود که این مسائل بیرون از فدراسیون تصمیم‌گیری شود. پس از مشکل به وجود آمده در مورد استعفای خاکپور نیز رییس فدراسیون به مسئله پیش آمده ورود و آن را حل کرد ولی این گونه نیست که برون‌سپاری شده باشد اما از منابع مالی بیرون از فدراسیون فوتبال استفاده شد.

* اما چند روز قبل وزارت ورزش و جوانان ریز هزینه‌ای را روی خروجی سایت خود قرار داد که در آن آمده بود از حدود 6 میلیارد هزینه مربوط به تیم امید در یک سال گذشته کاشانی تنها 200 میلیون تومان هزینه کرده که این رقم را نیز در فاصله چند ساعت از حساب فدراسیون خارج کرده است.

به هر حال در این زمینه باید منتظر دفاعیات کاشانی باشیم تا ببینیم مسئله چه بوده است. نمی‌توان یک طرفه در این رابطه صحبت کرد. در نهایت هم باید بگویم هر کسی این پول را تامین کرده است، اردوهای مد نظر تیم امید به خوبی برگزار شد و تدارکاتی که برای تیم امید در نظر گرفته شد بی‌نظیر بود. علاوه بر این از نظر مهره تیم امید در کمتر دوره‌ای از چنین بازیکنانی برخوردار بود.

* در مورد تیم امید باید به قرارداد خاکپور نیز اشاره کنیم. چالش یک ساله بر روی این مسئله وجود داشت. یک استعفا و در نهایت نیز عدم حضور در مراسم بدرقه تیم امید تا در نهایت شاهد این باشیم که تیم ایران سرمربی‌اش در این رقابت‌ها بدون امضای قرارداد روی نیمکت نشسته است.

به شخصه برای خاکپور و مایلی کهن احترام زیادی قائلم اما زمانی که شما توسط یک نهاد یا یک فرد منصوب می‌شوید، حداقل انتظار این است که احترام آن را حفظ کنید. این حداقل انتظار است. در مورد عدم حضور او در مراسم بدرقه نیز باید بگویم به هیچ وجه این رفتار قابل توجیه نیست.

شما می‌توانستید قبول نکنید، می‌توانستید بگویید من شما را قبول ندارم و با شما کار نمی‌کند. مشکلی وجود ندارد اما وقتی کاری را می‌پذیرید و قبول می‌کنید که منصوب فردی باشید حداقل باید حرمت کسی را که به شما اعتماد کرده و این مسئولیت بزرگ ملی را به شما داده رعایت کنید. باز هم می‌گویم احترام بسیار زیادی برای خاکپور قائل هستم اما باید ایراد را نیز بگوییم. خاکپور باید در جلسه بدرقه تیم امید حضور پیدا می‌کرد. خاکپور می‌توانست قبول نکند و بگوید من نمی‌خواهم کار کنم.

شما می‌توانستید قبول نکنید، می‌توانستید بگویید من شما را قبول ندارم و با شما کار نمی‌کند. مشکلی وجود ندارد اما وقتی کاری را می‌پذیرید و قبول می‌کنید که منصوب فردی باشید حداقل باید حرمت کسی را که به شما اعتماد کرده و این مسئولیت بزرگ ملی را به شما داده رعایت کنید.

* علاوه بر این سرمربی تیم امید درخصوص علت نبودش در مراسم بدرقه امیدها عنوان کرد که رفتار غیر صادقانه ریاست فدراسیون فوتبال عامل این اتفاق بوده است.

از بارزه‌های مدیریت داشتن سعه صدر است. کفاشیان نیز واقعا از مدیرانی است که از سعه صدر بسیار بالایی برخوردار است اما ما نباید از این ویژگی سوء استفاده کنیم. شاید اگر خود من باشم حتی یک روز چنین برخوردهایی را تحمل نمی‌کنم. نمی‌گویم این ویژگی خوب است، اما من به شخصه انتظار دارم حداقل اصول رعایت شود. شما می‌توانید یک مسئولیت را قبول نکنید اما زمانی که مسئولیت قبول کردید موظفید اصول را رعایت کنید. حتی بعد از قبول مسئولیت نیز اگر ناراضی بودید می‌توانید بگذارید و بروید ولی تا زمانی که دارای مسئولیت هستید باید حداقل اصول را رعایت کنید. به هیچ وجه چنین رفتارهایی قابل دفاع نیست و حاشیه‌آفرین است. زمانی که قرار است در چنین صحنه بزرگی نقش آفرینی کنیم حتی اگر برای تیم حاشیه ایجاد شد باید با سکوت از آن رد شویم نه اینکه خودمان حاشیه‌سازی کنیم و واکنش عکس داشته باشیم.

* فکر نمی‌کنید که این سعه صدر بالای کفاشیان به فوتبال ایران لطمه زده است؟

نه. فکر می‌کنم این سعه صدر در مجموع خوب است. در این مورد باید افرادی که با کفاشیان در ارتباط هستند رعایت کنند. ایراد از کفاشیان نیست، ایراد از شخصی است که از سعه صدر طرف مقابل سوء استفاده می‌کند. بنده خلق و خوی کفاشیان را می‌پسندم اما افراد متقابل او باید این مسئله را رعایت کنند.

* فوتبال ایران چند ماهی درگیر حواشی مربوط به سفر کی‌روش به قطر بود. اینکه چه اهدافی در پشت این سفر وجود دارد. در نهایت سرمربی تیم ملی دو بازی را نظاره‌گر بود و در سکوت خبری به لیسبون بازگشت اما در مدت اخیر شاهد این بودیم که چه حواشی‌ در این زمینه ایجاد شد.

محمود اسلامیان

از ایجاد چنین حواشی‌ متاسفم و به هیچ وجه آن را نمی‌پذیرم. بر هیچ کس پوشیده نیست که کی‌روش از نظر فنی مربی‌ای توانمند است. اگر من جای اقایان بودم حتما از حضور کی‌روش استفاده می‌کردم. خیلی از این بازیکنان تیم امید در تیم بزرگسالان بوده‌اند. اینکه من کمک و مشورت بگیرم نشان دهنده ضعف من نیست بلکه قدرت من را نشان می‌دهد. این‌ها حواشی‌ای است که نباید ایجاد می‌شد. تنها می‌توانم در این زمینه ابراز تاسف کنم. هر کاری که عقل ما بگوید، درست است. عقل من می‌گوید از توانمندی‌های مربی‌ای همچون کی‌روش استفاده کنم. قطعا عقل همین را می‌گوید. چه کسی به من می‌گوید درگیر شو؟ قطعا نفس من چنین مسئله‌ای را عنوان می‌کند. زمانی که یک فرد علامه در یک زمینه وجود دارد عقل حکم می‌کند که از توانمندی‌های او استفاده کنید. فردی که سالیان سال در این زمینه فعالیت کرده و همه او را قبول دارند. عقل می‌گوید که از چنین فردی استفاده کنید اما نفس می‌گوید شما چه چیزی از آن فرد کم دارید و درگیر می‌شود. مشکل ما این است که به دنبال عقل‌مان نمی‌رویم. عقل هرگز به ما اشتباه نمی‌گوید. عقل به ما می‌گوید در چنین رقابت‌هایی از حواشی دوری کنیم. از وجود چنین اشخاصی استفاده کنید. به یکدیگر عزت و احترام بگذارید. عقل هرگز ما را به خطا دعوت نمی‌کند. در قرآن نیز بارها و بارها به عقل و فکر تاکید شده است.

* مایلی کهن به عنوان مدیر فنی تیم امید در ارتباط با شما اظهار نظر جالبی داشت. او گفته بود که بهتر است شما در ارتباط با صنعت صحبت کنید!

احتمالا ایشان اطلاع ندارند که بنده چه سوابقی در باشگاه سپاهان و تشکیلات آن داشتم. فکر می‌کنم خدمات من به فوتبال کشور بر کسی پوشیده نیست. تیم مس فقط یک بار به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد که آن نیز در دوره فعالیت بنده بود. من در کنار فعالیت‌های صنعتی به این رشته علاقه‌ دارم و 23 -24 سالی است که در فوتبال فعالیت می‌کنم. به شخصه مایلی کهن را دوست دارم و می‌دانم که چیزی در دلش نیست. علت دوست داشتن او نیز همین مسئله است. اینکه او چیزی در دل ندارد اما به هر حال روحیات وی این گونه است و دوست دارد نقد کند. اگر مسئولیت نداشت، مشکلی وجود ندارد اما زمانی که مسئولیت دارید به اهداف مسئولیت ملی که به شما واگذار شده توجه کنید و از برخی فضاها که در آن قرار دارید دوری کنید. بنده مایلی کهن را فردی صادق می‌دانم اما تصور می‌کنم باید خیلی بیشتر از این‌ها به مسئولیتش توجه کند. در دنیا نیز جذب مهر و محبت و رفاقت سخت است اما دعوا و جنجال کاری ندارد. شما با فردی که 10 سال دوست هستید می‌توانید در 10 ثانیه به اختلاف بخورید. افراد موفق در دنیا کسانی هستند که روابط عمومی قوی دارند. چرا همه کی‌روش را در تیم ملی دوست دارند؟ قطعا به همین دلیل است که ارتباط قوی‌ با بازیکنان و مردم دارد. هنر ما آدم‌ها این است که افراد را به خود جذب کنیم نه دفع. حتی اگر ایرادی نیز وارد است می‌توانیم برادرانه آن را منتقل کنیم. بنده به شخصه برای مایلی کهن آرزوی موفقیت می‌کنم.

بنده مایلی کهن را فردی صادق می‌دانم اما تصور می‌کنم باید خیلی بیشتر از این‌ها به مسئولیتش توجه کند. در دنیا نیز جذب مهر و محبت و رفاقت سخت است اما دعوا و جنجال کاری ندارد. شما با فردی که 10 سال دوست هستید می‌توانید در 10 ثانیه به اختلاف بخورید.

* به تیم ملی بزرگسالان نیز اشاره کنید. در جدید‌ترین اظهار نظرها عنوان شد اگر امکانات مورد نظر کی‌روش به زودی فراهم نشود، موضوع قطع همکاری او با تیم ملی جدی است.

امیدوارم واقعا بتوانیم کی‌روش را حفظ کنیم و از او خیلی بیشتر از این‌ها استفاده کنیم چرا که بیشتر از این میزان می‌توانیم از او استفاده کنیم. تجربیات و دانش او بسیار زیاد است. برخی مربیان داخلی این کار را نیز انجام داده‌اند و با ارتباط برقرار شده توانسته‌اند از برخی توانمندی‌های او استفاده کنند که این مسئله اثرگذاری لازم را در کارشان داشته است. به هر حال خواسته‌های کی‌روش معقول است اما بودجه فدراسیون فوتبال با 14 میلیون دلار رقم بسیار پایینی است. تا زمانی که مسائل ساختاری فوتبال ایران حل نشود باید یک مرجع به فوتبال کمک کند چرا که حساسیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است. اما امیدواریم با حل برجام دولت نیز عنایت ویژه‌ای به بحث فوتبال داشته باشد.

محمود اسلامیان

تیم ملی فوتبال برای دولت مهم است و امیدواریم همان طور که در دفعه قبل کمک‌های لازم انجام شد، این بار نیز مورد عنایت دولت قرار بگیرد. امیدواریم حداقل شرایط فراهم شود تا کی‌روش بتواند کارش را دنبال کند.

* با توجه به نزدیکی شما به بدنه دولت، فکر می‌کنید کمک‌های لازم در این زمینه به تیم ملی فوتبال ایران انجام شود؟

شرایط کشور در مدت اخیر بسیار بد و اوضاع وحشتناک بود. ما در تلاش هستیم تا بتوانیم کمک‌های لازم را با توجه به اهمیت فوتبال نزد مردم داشته باشیم. صعود تیم ملی به جام جهانی برای مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر تدارکات درستی برای تیم بزرگسالان انجام شود می‌توانیم با توجه به سرمایه‌هایی که داریم، امیدوار باشیم. بنده نیز به شخصه با توجه به ارتباطاتی که دارم تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهم.

* به حضور شما در فوتبال و احتمال نامزد شدن در انتخابات فدراسیون فوتبال یا حتی گزینه بودن برای وزارت ورزش و جوانان اشاره کنیم. بارها در این زمینه بویژه درخصوص ریاست فدراسیون فوتبال در لفافه اظهار نظر کرده‌اید. شاید تنها کسی که موضع مشخصی در این رابطه ندارد، شما هستید. کفاشیان به صراحت اعلام کرده که حضور پیدا می‌کند. اسدی حضورش را منوط به تکلیف می‌داند. تاج قصد شرکت در انتخابات را ندارد و سایر افراد نیز به همین منوال...

اجازه دهید ببینیم تا زمان مربوط به انتخابات چه پیش می‌آید. در حال حاضر واقعا بنایی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال ندارم و این صحبت‌ها تاکتیک هم نیست. تا این لحظه چنین تصمیم و قصدی ندارم و این مسئله را به دور از تعارف عنوان می‌کنم. معتقدم فوتبال ایران مشکلات ساختاری دارد و تا این مشکلات حل نشود، تغییرات چندان اثرگذار نخواهد بود. اینکه یک نفر بیاید و یک نفر برود تا مشکل حل شود این گونه نخواهد بود.

* برخی نیز معتقدند فدراسیون فوتبال برای شما جایگاه کوچکی است.

خیر اینگونه نیست. فدراسیون فوتبال جایگاه مهمی است که 80 میلیون ایرانی در ارتباط با آن حساس هستند. به نظر من فدراسیون فوتبال از خیلی از وزارتخانه‌های کشور مهم‌تر است. اثرگذاری فدراسیون فوتبال در جامعه فوق‌العاده بالاست و امیدواریم کسی در فوتبال ایران حضور داشته باشد تا بتواند مشکلات مدیریتی را حل کند.

تا این لحظه چنین تصمیم و قصدی ندارم و این مسئله را به دور از تعارف عنوان می‌کنم. معتقدم فوتبال ایران مشکلات ساختاری دارد و تا این مشکلات حل نشود، تغییرات چندان اثرگذار نخواهد بود.

* حضورتان در انتخابات ریاست فدراسیون منوط به تصمیم‌گیری خودتان است یا باید به شما در این رابطه تکلیف شود؟

خیر. در این زمینه من خودم باید تصمیم بگیرم اما تا این لحظه تصمیمی ندارم هرچند که نمی‌دانم تا دو ماه آینده چه پیش می‌آید.

محمود اسلامیان

* به هر حال شما در حال حاضر نزدیک‌ترین فرد از بدنه دولت به فوتبال ایران هستید.

به هر حال فدراسیون فوتبال جایی است که باید حتما حمایت دولت را داشته باشد. در همه ادوار نیز همین گونه بوده است. علت حمایت دولت نیز مردم هستند چرا که مردم در این زمینه حساسیت دارند و به طور طبیعی این حساسیت به دولت منتقل می‌شود.

گفت‌وگو از نیما علیپور، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۰ دی ۱۳۹۴ / ۰۲:۱۷
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 94103018032
  • خبرنگار : 71469