کاخ سفید در حال بررسی پیشنهاد پنتاگون درباره بستن زندان گوآنتانامو است

یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید پیشنهاد به روز شده پنتاگون در خصوص بستن زندان گوآنتانامو را دریافت کرده و پیش از آنکه آن را به کنگره ارائه دهد، آخرین بررسی‌ها را روی آن انجام می‌دهد.

یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد، کاخ سفید پیشنهاد به روز شده پنتاگون در خصوص بستن زندان گوآنتانامو را دریافت کرده و پیش از آنکه آن را به کنگره ارائه دهد، آخرین بررسی‌ها را روی آن انجام می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت واشنگتن سال‌هاست تلاش می‌کند تا وعده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را در خصوص بستن زندان گوآنتانامو در کوبا عملی سازد اما در این سال‌ها با مخالفت سیاسی سفت و سختی مواجه شده است.

اوباما در سال 2009 میلادی یعنی در آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش متعهد شده بود تا زندان گوانتانامو مخصوص مظنونان تروریستی خارجی را تعطیل کند.

آخرین برنامه پنتاگون در این زمینه ماه‌هاست که به تعویق افتاده است که شامل پیشنهادی است مبنی بر اینکه زندانیانی که نمی‌توان آن‌ها را تحت پیگرد قانونی قرار داد یا به کشورهای دیگر منتقل کرد، به زندانی مستقر در آمریکا فرستاده شوند.

اوباما از پنتاگون خواسته تا هزینه‌ها در تازه‌ترین پیشنهادش را که در حال حاضر تحت بررسی کاخ سفید قرار دارد، کاهش دهد.

مقام‌های دولتی مذکور گفت: تیم امنیت ملی اوباما در آخرین مراحل بررسی این پیشنهاد است که اخیرا توسط پنتاگون ارائه شد.

این در حالی است که کاخ سفید از اعلام زمان دقیق انتشار این برنامه امتناع کرد. قانونگذاران به ویژه جان مک‌کین، سناتور جمهوری خواه از آریزونا مدتی است که خواستار ارائه این برنامه به کنگره شده است.

زندان گوآنتانامو در سال 2002 میلادی توسط جورج واکر بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای زندانی کردن مظنونان تروریستی خارجی افتتاح شد اما به سرعت انتقاد فعالان حقوق بشر و بسیاری از دولت‌های خارجی را به خود جلب کرد. در حال حاضر 93 زندانی در این زندان حضور دارند.

جمهوری خواهان و برخی از دموکرات‌ها در کنگره با پیشنهاد انتقال هرگونه زندانی به خاک آمریکا به شدت مخالف هستند؛ گزینه‌ای که در حال حاضر براساس قانون ممنوع اعلام شده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت: به اوباما پیشنهاد داده‌ام تا برخی از زندانیان را به مکانی امن در آمریکا منتقل کند و کنگره نیز تمایل خود را برای بررسی چنین پیشنهادی نشان داده است.

سناتور کلی آیوت، یکی از متحدان سناتور جان مک‌کین در بیانیه‌ای گفت: برنامه دولت باید شامل باز نگه داشتن زندان گوآنتانامو باشد. اگر دولت بخواهد زندانیان گوآنتانامو را به آمریکا منتقل کند، خواسته اکثر آمریکایی‌ها را نادیده خواهد گرفت، امنیت شهروندانش را به خطر خواهد انداخت و قانون را به طور جدی نقض خواهد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: این برنامه شامل هیچ مساله غیرمنتظره‌ای نیست و هنگامی که آماده شود به کنگره و عموم مردم ارائه خواهد شد. در صورت باز نگه داشتن این زندان هزینه هر زندانی سالانه چهار میلیون دلار است.

کاخ سفید معتقد است، بستن زندان گوآنتانامو باعث کاهش هزینه‌ها و از بین بردن وسیله سربازگیری برای گروه‌های شبه نظامی خارجی می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94102715639
  • خبرنگار : 71477

برچسب‌ها