تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی اولویت ناجا

فرمانده ناجا: مراجعه‌کنندگان به پلیس را ناامید نکنیم

تاکید بر ضرورت عدم ناامید کردن مراجعه‌کنندگان، الزام برای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی، وجود اراده برای رسیدگی به نیازمندی‌های کارکنان ناجا و... از مهم‌ترین سخنان فرمانده ناجا است.

تاکید بر ضرورت عدم ناامید کردن مراجعه‌کنندگان، الزام برای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی، وجود اراده برای رسیدگی به نیازمندی‌های کارکنان ناجا و... از مهم‌ترین سخنان فرمانده ناجا است.

به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار حسین اشتری در آیین رونمایی از سامانه الکترونیکی ماده 49 آیین دادرسی کیفری که پیش از ظهر امروز در سالن غدیر دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، آموزش را به عنوان اولویت ناجا در سال جاری برشمرد و گفت: این اولویت را در همان روزهای نخست سال 94 اعلام کردیم، البته این بدین معنا نیست که آموزش برای ما اولویت نداشته باشد بلکه باید همواره به موضوع آموزش توجه کرد.

وی با بیان اینکه هر مامور باید بداند که وظیفه و حوزه اختیارش چیست و براساس آن وظایفش را انجام دهد، گفت: مرتبا باید آموزش در سازمان بزرگ نیروی انتظامی استمرار داشته باشد و باید به سمت پلیس چابک، به روز، حرفه‌ای، متدین و پیشگام حرکت کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی باید از تجهیزات و فناوری‌های روز استفاده کرده و در این عرصه آموزش‌هایی را نیز برای استفاده از این تجهیزات داشته باشیم.

اشتری با بیان اینکه آسیب‌ها، تهدیدها و چالش‌هایی که جامعه ما با آن روبه‌روست، در حال تغییر است، گفت: تهدیدها و چالش‌ها متفاوت شده و پلیس هم باید با توجه به این چالش‌ها اقدامات خود را انجام دهد. امروزه بخشی از جرایم در فضای مجازی رخ می‌دهد در حالی که تا پنج سال گذشته اینطور نبود و ما شاهد گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نبودیم. امروز نوع تجاوز به حقوق مردم تفاوت پیدا کرده و ما در جامعه با سرقت الکترونیکی نیز مواجه هستیم و یک فرد می‌تواند از نقطه دیگر، حساب بانکی یک نفر را خالی کند.

وی با تاکید بر اینکه هر جا تجاوزی به حقوق مردم شود، پلیس ورود پیدا می‌کند، اظهار کرد: البته رسیدگی به این موضوع مراحلی هم دارد. شکایت، تشکیل پرونده و حکم قضایی باید انجام شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه همانقدر که تکنولوژی برای جوامع بشری مفید است در کنارش تهدیداتی نیز وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم، اظهار کرد: باید در تمام حوزه‌ها به روز باشیم و خوشبختانه ناجا گام‌های خوبی در این زمینه برداشته است و ما برنامه‌های خوبی را در برنامه 5 ساله ششم پیش‌بینی کرده‌ایم که ان‌شاءالله با همت همکاران و حمایت دولت، اقدامات نو و جدیدی را ارائه خواهیم داد.

فرمانده نیروی انتظامی به حوزه پلیس پیشگیری نیز اشاره کرد و افزود: همانطور که از نام پلیس پیشگیری مشخص است، یعنی باید از وقوع جرم پیشگیری کنیم و این نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه برای ما در اولویت نسبت به اقدامات مقابله‌ای قرار دارد.

زیاد بودن پرونده‌ها برای ما افتخار نیست

اشتری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما دنبال این نیستیم که پرونده‌ها و متقاضیان ما زیاد باشد، افزود: برای ما افتخار نیست که در یک پاسگاه پرونده‌های زیادی تشکیل شده و به نتیجه نیز رسیده باشد، البته رسیدگی به آن جزو وظایف ماست و به آن رسیدگی هم می‌کنیم، اما هدف این است که کمترین آسیب را داشته باشیم که اینها با پیشگیری میسر است.

وی با بیان اینکه در حوزه کلانتری‌ها در سراسر کشور باید از تمام ظرفیت‌ها برای پیشگیری استفاده شود، افزود: حلقه آخر در برخورد نیروی انتظامی است نه اینکه از اول بیاییم و برخورد کنیم البته برخورد با تخلفات و ناهنجاری‌ها جزو وظایف ذاتی ماست و آن را انجام می‌دهیم.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: در جایی که قانون‌شکنی پیش بیاید، ناجا باید مقتدرانه با قانون‌شکنان برخورد کند و اقتدار برای اجرای قانون در اولویت کارهای ماست. البته این اقتدار همراه با عدالت و رفعت است.

تاکید بر تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی در ناجا

به گزارش ایسنا، اشتری ادامه داد: در تمام مراکز ناجا خصوصا کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها اولویت ما تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی است. باید بدانیم کسانی که به ما مراجعه کرده، در حقیقت به ما پناه آورده‌اند و آمده‌اند که مشکلاتشان را مطرح کنند، بنابراین باید با این افراد با خوبی برخورد شده و با متخلفان نیز برخوردی مقتدرانه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید با برخوردهایمان کسانی را که به ما مراجعه می‌کنند، ناامید کنیم، تصریح کرد: مثلا ممکن است به ما مراجعه کنند و بگویند که خودروی ما را دزدیده‌اند. «نباید بگوییم خوب شد خودت داخل خودرو نبودی» یا در زمانی که دعوایی رخ می‌دهد و به ما پناه می‌آورند نباید بگوییم «خوب شد خودت نمردی».

فرمانده نیروی انتظامی افزود: چراکه معتقدیم فردی که به ما مراجعه می‌کند، به هر دلیلی که مراجعه کرده باشد، از نظر خودش دلیل مهمی است و ممکن است پلیس نتواند در همان ساعات و روزهای اولیه مشکلش را حل کند اما صحبت کردن با این فرد، بیش از 50 درصد از نگرانی این فرد را رفع می‌کند و ما وظیفه داریم که کاری کنیم تا افراد احساس آرامش کنند.

اشتری با بیان اینکه ما منتی سر مردم نداریم و خدا را شاکریم که توفیق خدمتگذاری به مردم نصیب‌مان شده است، گفت: گاهی ممکن است یک کوتاهی همه زحمات را به باد دهد.

ضرورت آراستگی ظاهری ماموران پلیس

فرمانده ناجا با اشاره به ضرورت آراستگی ظاهری ماموران پلیس افزود: مردم باید نظم را در لباس و شکل ایستادن یک مامور ببینند. خیلی بد است که یک مامور اسلحه را روی شانه‌اش بیندازد و کجکی بایستد، باید مامور محکم و قبراق بایستد.

وی اضافه کرد: البته می‌دانیم که کار زیاد و جیره کم است و ما در تلاش هستیم تا از سال آینده برامه‌ریزی کنیم و اگر خدا کمک کند حتما به فکر مامورانمان هستیم.

اراده برای رسیدگی به نیازمندی کارکنان ناجا وجود دارد

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به مشکلات معیشتی کارکنان ناجا افزود: اراده و اهتمام برای رسیدگی به نیازمندی‌های کارکنان در ناجا وجود دارد و ما هرچقدر که بتوانیم به معیشت همکارانمان کمک می‌کنیم. زحمتی که یک پلیس می‌کشد طاقت‌فرساست و ما مشابه آن را نداریم اما وقتی به حقوق همکارانمان نگاه می‌کنیم، بنده خودمم هم شرمنده می‌شوم.

اشتری از سخنانش که با صلوات حضار استقبال شده بود، ادامه داد: اما ما هم یک تمامی داریم. من با عزیزان دولت نیز صحبت کردم و آنها هم این مشکلات را رد نکرده‌اند، اما مشکلاتی در مسائل بودجه‌ای و نفت و... وجود دارد و ما به دنبال این هستیم که با استفاده از ظرفیت‌های بیرون و درون این مشکلات را حل کنیم.

وی اضافه کرد: البته من برای این کار زمانی مشخص نمی‌کنم اما یقینا بدانید که اراده آن وجود دارد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه سخنانش به آمار ارائه شده از سوی ماموران اشاره کرد و افزود: آمار برای ما بسیار مهم است. بنابراین در آماری که داده می‌شود باید دقت کنیم. ما هیچ‌جا نمی‌گوییم که چرا آمار کم و زیاد است. هرچیزی که اتفاق می‌افتد را باید منتقل کنیم. ما هیچ شاخصی برای اینکه اگر جرایم از حدی بالاتر رفته یا پایین‌تر بیاید، کسی را تنبیه یا تشویق کنیم، نداریم و آنچه که برای ما مهم است این است که آنچه با اولویت تطبیق دارد منتشر شود.

اشتری در ادامه از ماموران حاضر در نشست خواست که برای سنجش عملکرد خود به مردم مراجعه کنند و افزود: اگر ما آمار بدهیم که همه چیز عالی است اما مردم جور دیگری فکر کنند و بگویند که جرایم زیاد است، این آمار به درد نمی‌خورد. ملاک برای ما مردم است و خود شما نیز باید بین مردم و جوامع بروید و خواسته‌هایشان را ارزشیابی کنید.

فرمانده ناجا با بیان اینکه امروز در راس قوه قضاییه مجتهدی فقیه و بزرگوار هستند که از ناجا حمایت می‌کنند، گفت: دیدید که چطور آیت‌الله آملی لاریجانی بعد از برخورد من با ناهنجاری‌ها با خودروها، سخنرانی کرده و از این تصمیم حمایت کردند.

فرمانده نیروی انتظامی در سخنانش توصیه‌ای را نیز به برخی از اصحاب رسانه و خبرنگاران کرد و گفت: اصحاب رسانه دقیق بنویسند، البته خبرنگارانی که با ناجا همکاری می‌کنند جزو خانواده نیروی انتظامی هستند.

به گزارش ایسنا، هنگام سخنرانی اشتری، زمانی که وی از مشکلات معیشتی کارکنان صحبت کرده و برای رفع آن تاکید می‌کرد، حضار با صلوات از سخنان او استقبال کردند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 94101609394
  • خبرنگار : 71431