در آستانه‌ی کنگره شهدای هنرمند مطرح شد:

هنرمندان حاشیه‌نشین‌های دوران دفاع مقدس نبودند

دبیر کنگره‌ی 2000 شهید هنرمند با تشریح اهداف و برنامه‌های این کنگره، از افراشتن پرچم بر سر منزل همه 2000 شهید به منظور یادآوری راه آنان خبر داد.

دبیر کنگره‌ی 2000 شهید هنرمند با تشریح اهداف و برنامه‌های این کنگره، از افراشتن پرچم بر سر منزل همه 2000 شهید به منظور یادآوری راه آنان خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسنا، غلامرضا منتظری مدیرعامل سازمان بسیج هنرمندان در نشست خبری که امروز -15 دی‌ماه- در مجموعه فرهنگی «اسوه» برگزار شده بود، گفت: هنر عطیه‌ای الهی است که به آسمان دل انسان نازل شده است و ما با بهره‌مندی از کشش و جاذبه هنرمند، دیگران را به کوشش و راه یافتن به پله کمال تشویق می‌کنیم.

او ادامه داد: هنرمندان شهید در زمان حیات خود الگو بودند که با انتخاب گزینه بی بدیل شهادت به همگان چگونه زیستن و چگونه رفتن را آموختند، آنها با ایثار و فداکاری به تندیس مقاومت برای همه عصرها و نسل‌ها تبدیل شدند، ما وظیفه داریم از پایمردی و شکوه اندیشه آنها برای همگان پرده برداریم.

منتظری در ادامه به اهداف این کنگره اشاره کرد و گفت: پیش از برگزاری این کنگره ملی، هشت کنگره تخصصی به نشانه هشت سال دفاع مقدس در سطح کشور برگزار کردیم.

مدیرعامل سازمان بسیج هنرمندان اضافه کرد: اولین هدف این کنگره‌ها ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان فرهنگ برتر است که امروز یزیدهای زمان از بروز و ظهور آن وحشت دارند، هدف دوم کنگره زنده نگه داشتن یاد شهدا است که به گفته مقام معظم رهبری کمتر از شهادت نیست.

او ادامه داد: هدف دیگر این برنامه احیاء خاطرات و پیام‌های عبرت آمیز شهدا است. من باور دارم هر شهید مانند یک اقیانوس عمیق است که غواصان باید از دل این اقیانوس‌ها مروارید‌ها را برای ساحل‌نشینان نیازمند، بگیرند.

منتظری با اشاره به دیگر اهداف برگزاری این کنگره گفت: از دیگر اهداف کنگره ارائه تصویر روشنی از هنرمندان شهید در عرصه دفاع مقدس و ابهام زدایی از اندیشه‌های نادرست که فکر می‌کنند که هنرمندان حاشیه نشینان دوران دفاع مقدس بوده‌اند.

او اضافه کرد:‌ ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از هنرمندان شهید به عنوان مجموعه‌ای برای پژوهش‌های مرتبط به آن‌ها از اهداف دیگر برگزاری این کنگره است. ما همچنین در این کنگره قصد داریم از هنرمندانی که از روزهای آغازین انقلاب زندگی خود را در ترویج این فرهنگ گذاشتند، تجلیل و تکریم کنیم.

منتظری در ادامه به برنامه‌های دیگر این کنگره اشاره کرد و گفت: تولید آثار فرهنگی، هنری، ادبی و همچنین آماده کردن بسته‌های فرهنگی-هنری برای استفاده در شبکه‌های استانی از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

او همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: قصد داریم همزمان با برگزاری این چند کنگره، پرچمی را بر سر منازل هر 2000 شهید هنرمند در کل کشور افراشته کنیم تا با این کار یاد آن ها را گرامی بداریم و از خانواده‌هایشان تجلیل کنیم.

محمد خزاعی دبیر این کنگره و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد هم در این نشست گفت:‌ دبیرخانه این کنگره از سال 87 با هدف پیدا کردن هنرمندان شهید در سطح کشور شروع به کار کرده است، ما در ابتدا تصور نمی‌کردیم که تا این اندازه هنرمند شهید در کشور داشته باشیم.

او ادامه داد: پس از واکاوی‌ها و شناسایی‌هایی که در سطح کشور به وسیله ستادهای اجرایی‌مان انجام شد تا امروز بالغ بر 2060 شهید هنرمند یافته‌ایم که این شهیدان شامل هنرمندان عرصه‌های تجسمی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی، موسیقی،‌شعر، ادبیات، سینما، تئاتر و... هستند که بسیاری از آن‌ها چیزی از آثارشان باقی نمانده است، چرا که همه آنان در زمان خود با خلوص نیت کار می‌کردند.

خزاعی همچنین تصریح کرد: این دبیرخانه کارش پایان نیافته است و هنوز در حال یافتن هنرمندان جدید است، مانند هنرمندان شهید مدافع حرم.

دبیر کنگره 2000 شهید هنرمند با اشاره به برنامه‌های پیشین این کنگره گفت: قبل از برگزاری این کنگره ملی، ما هشت کنگره تخصصی در دیگر استان‌ها برگزار کرده‌ایم که در آن‌ها فقط از شهدای هنرمند آن استان تکریم و تقدیر به عمل آمد؛ کنگره شهیدان هنرمند عکاسی در استان یزد، هنرمندان شهید تئاتر در استان اردبیل، هنرمندان شهید خوشنوسی در استان البرز، هنرمندان شهید شعر و ادب در استان خراسان رضوی، هنرمندان شهید تجسمی در کرمان، هنرمندان شهید فیلم و سینما در تهران و هنرمندان شهید موسیقی در بوشهر از جمله آنهاست.

خزاعی ادامه داد: ما برای اولین بار جلساتی را برای شورای سیاست‌گذاری این کنگره تشکیل دادیم که در آن از همه نهادها مانند حوزه هنری‌، خانه هنرمندان، سازمان بسیج هنرمندان و... دعوت به عمل آمد و هر کدام از آن‌ها در این کنگره به ایفای نقش می‌پردازند. باید بدانیم که شهدا مختص فرد و نهاد خاصی نیست و همگان به شهدا تعلق خاطر خاصی دارند.

دبیر این کنگره در ادامه به برگزاری برنامه‌های تخصصی این کنگره ملی اشاره کرد و گفت:‌ اولین کنگره تخصصی موسیقی به دبیری علیرضا پاشایی و دکتر قنادیان به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری در 23 دی‌ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. کنگره تخصصی بعدی کنگره شعر و ادبیات است که توسط حوزه هنری به دبیری علیرضا غزوه و دکتر مومنی به عنوان شورای سیاست‌گذاری در 24 دی‌ماه در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود. سومین کنگره تخصصی کنگره تئاتر با عنوان «ملکوتیان صحنه» است که دکتر صلاحی ریاست شورای سیاست‌گذاری و آقای عبدالحسینی دبیری آن را بر عهده دارند. این کنگره در 26 دی‌ماه در ایوان شمس برگزار می‌شود. چهارمین کنگره تخصصی کنگره فیلم و سینما با عنوان «جاودانه‌های نور و تصویر» است که دکتر عاطفی رئیس شورای سیاست‌گذاری و حجت‌الاسلام رستگاران دبیری آن را بر عهده دارد، این کنگره 28 دی‌ماه در سالن کوثر سازمان صداوسیما برگزار می‌شود. برنامه بعدی برگزاری کنگره تخصصی هنرهای تجسمی با عنوان «مشق شیدایی» به دبیری مجید رجبی معمار است که توسط خانه هنرمندان در 29 دی‌ماه برگزار می‌شود.

خزاعی اضافه کرد: اجلاس نهایی کنگره هنرمندان شهید نیز در سالن اندیشه حوزه هنری در روز پنج‌شنبه اول بهمن‌ماه در ساعت 18:30 برگزار می‌شود. همچنین آثاری از هنرمندان شهید حوزه تجسمی، عکس، خوشنویسی به مدت سه روز در نمایشگاهی در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری این کنگره در ادامه به تفکیک هنرمندان شهید در عرصه‌های مختلف پرداخت و گفت: از میان این 2063 شهید هنرمند، 334 شهید در عرصه شعر، 257 شهید در عرصه ادبیات، 488 شهید در عرصه تئاتر، 307 شهید در عرصه خوشنویسی، 490 شهید در عرصه هنرهای تجسمی، 113 شهید عکاس، 131 شهید در حوزه فیلم و سینما، 80 شهید در عرصه موسیقی بوده‌اند که از میان آن‌ها شهدای هنرمند استان اصفهان با 291 نفر به عنوان بیشترین تعداد شهیدای هنرمند بوده است و پس از آن خراسان رضوی با 281 شهید، استان خوزستان با 224 شهید، استان فارس با 156 شهید و استان کرمان با 109 شهید بودند.

او همچنین به دیگر برنامه‌های انجام شده در این کنگره اشاره کرد و گفت:‌ به واسطه این کنگره مجموعه آثاری هم در دست تولید است که یا در ایام این کنگره و یا در آینده ارائه خواهد شد، از میان آن‌ها می‌توان به ساخت 12 فیلم مستند با موضوع شهدای هنرمند، 14 فیلم که سازمان اوج تولید آن‌ها را بر عهده دارد، سه آلبوم موسیقی، ساخت دو نماهنگ، شش عنوان نمایش که پیش از این به صحنه رفته‌اند، 30 عنوان کتاب و 40 عنوان کلیپ از شهدا اشاره کرد، همچنین ترانه‌ای با صدای حامد زمانی ساخته شده است.

خزاعی همچنین از برگزاری برنامه‌ای برای تجلیل از شهید «نمر» و دیگر خانواده‌های شهدای هنرمند در اجلاس پایانی این کنگره خبر داد.

او همچنین در پایان خاطرنشان کرد: ما در پیدا کردن شهدای هنرمند هیچ محدودیتی برای خود نگذاشتیم و در بین 2000 شهید هنرمند شهدای مسیحی، سنی، افغانی و به طور کل اقلیت‌ها نیز حضور دارند، چرا که شهدا متعلق به جناح خاصی نیستند و ما نباید در این عرصه خط کشی انجام دهیم.

به گزارش ایسنا، کنگره‌ی ملی 2000 شهید هنرمند به دبیری محمد خزاعی از 23 دی‌ماه تا 1 بهمن‌ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 94101508660
  • خبرنگار :