یک هنرمند مجسمهساز معتقد است، بیتوجهی به کار کارشناسی در پروژه احداث باغ - موزه مجسمه در تهران، ممکن است این پروژه را به شکست برساند.
رضا قرهباغی در گفتوگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره تصمیم سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای احداث باغ - موزه مجسمه اظهار کرد: شهرهای مختلف، بخصوص تهران به فعالیتهای فرهنگی نیاز دارند و تمرکزگرایی، مشکل جدیدی نیست. چنین اقدامی باید با پختگی و برخورد حرفهای انجام شود، وگرنه با معضلات زیادی همراه خواهد بود. بافت مسکونی و اجتماعی منطقهای که باغ - موزه در آن ساخته میشود و همچنین معضلات ترافیکی و زیستمحیطی آن باید با شرایط این موزه منطبق باشد تا به نتیجه مطلوب برسیم.
او ادامه داد: باید دید چه نوع آثاری، با چه محتوایی قرار است در کنار یکدیگر قرار گیرند و این موضوعها به کار کارشناسی نیاز دارند، وگرنه پروژه با شکست مواجه میشود. بهعنوان مثال، پروژهای در محوطه خانه هنرمندان ایران برای جانمایی مجسمههایی از هنرمندان نسلهای مختلف تعریف شده بود که به یک معضل بصری تبدیل شد و مجسمههایی که هیچ ربطی به یکدیگر نداشتند آن بخش را اشغال کردند، یا پروژهای که در پارک جوانمردان اجرا شد، در نوع خود فاجعه بود و نوع آثار و متریالی که برای جانمایی آثار انتخاب شده بود، پروژه را به شکست رساند.
این هنرمند همچنین بیان کرد: باید از تمام ظرفیتها و پتانسیلهای موجود برای ساخت چنین مکانی استفاده کرد. شاهد بودیم در پروژههایی که فقط سازمان زیباسازی شهرداری آنها را پیش برده، نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. به همین دلیل، انجمن مجسمهسازان و افرادی از دانشگاههای هنر که در رشتههای مختلف و مرتبط تحصیل کردهاند، باید کار کارشناسی این پروژه را انجام دهند.
قرهباغی دربارهی وضعیت مجسمههای مهم پایتخت نیز گفت: بهتر است سطح فرهنگ عمومی جامعه را بالا ببریم و مجسمهها در مکان اصلیشان باقی بمانند. البته نمیتوان منکر اهمیت و لزوم وجود قالبهایی از مجسمههای ارزشمند شد، مثلا مجسمه ارزشمندی که آقای قهاری از استاد شهریار ساخته بود، در جریان دزدی مجسمههای پایتخت، از دسترس خارج شد و هیچ قالب دیگری از آن وجود نداشت که جایگزین شود.
این مجسمهساز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر مجسمهای نمیتواند بهعنوان مجسمه شهری تلقی شود، اظهار کرد: آثاری که در سمپوزیومها و دوسالانهها تولید میشوند، تعریف خود را دارند و نمیتوان انتظار داشت هر اثری که در سمپوزیوم یا دوسالانه خلق میشود، بهعنوان یک مجسمه شهری، جانمایی شود.
او همچنین به وضعیت مجسمهسازی ایران در سالهای اخیر اشاره و بیان کرد: مجسمهسازی ایران در طول سالهای گذشته دستخوش فراز و نشیبهای بسیاری شده است. سیاستگذاریهای غلط و بیتوجهی به تواناییها و پتانسیلهای این حوزه باعث شده نتوانیم به مسیر درست دست پیدا کنیم. طیف وسیعی از جوانان و دانشجویان ما به جای اینکه با دید خلاقانه کار کنند، در حد یک نوع گرافیک حجمی به مجسمهسازی نگاه میکنند و همه اینها به پیکر مجسمهسازی کشور ضربه زده است.
قرهباغی افزود: پایین آوردن سطح انتظار شهروندان واقعا خطرناک است. شاهد هستیم آثار ارزشمند و قابل قبول در فضای شهری در این مدت بسیار کم بودند که از سیاستگذاری و استراتژیهای غلط در حوزه فرهنگ و هنر نشان دارد.
انتهای پیام