دبیر ستاد اجرایی جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهشگر گفت: در این دوره از جشنواره از کلان شهر تهران نمایندهای نداریم که شاید به دلیل دور ماندن این شهر از پژوهش است ولی پاسخ هر چه که باشد فرقی نمیکند و این زنگ خطری برای مسوولان خواهد بود.
به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر علیرضا عصاره در جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهشگر با تاکید بر این که راه فرهنگسازی پژوهش و برخورداری از جامعه پژوهش بنیان از معبر آموزش و پرورش میگذرد افزود: در صورتی که سیاستگذاران نظام تعلیم و تربیت در این معبر سرمایهگذاری کنند موجب توسعه فرهنگ پژوهش در کشور خواهد شد ضمن آن که رشد دانشگاهها را تضمین خواهند کرد.
وی، پژوهش را لازمه کنجکاوی دانست و اظهار داشت: پژوهش و کنجکاوی باید از دوره کودکی آموخته شود چرا که بر اساس اعتقاد روانشناسان کودکان تا پنج سالگی حدود 95 درصد توان خلاقیت خود و تا سن هشت سالگی 97.5 درصد خلاقیت را اخذ می کنند و بدین ترتیب از سن هشت سالگی تا سن 45 سالگی رشد خلاقیت افراد تنها 2.5 درصد است.
عصاره با تاکید بر این که جستجوگری در قالب سوالات متعدد بروز میکند، تصریح کرد: کشور باید برای تقویت پرسشگری اقدامات لازم را از دوره پیشدبستان و دبستان آغاز کند که این امر نیاز به عزم جدی دارد که لازمه آن این است که اسناد تحولی آموزش و پرورش به ویژه سند بنیادی تحول آموزش و پرورش ساماندهی شود.
به گفته وی اگر اندیشهورزی را به کودکان بیاموزیم آنها چگونه زیستن را خواهند آموخت.
عصاره با اشاره به مهاجرت نخبگان از کشور بر لزوم توجه بیشتر به امر پژوهش در کلان شهر تهران تاکید کرد.
وی، تعداد طرحهای دانشآموزی منتخب در این جشنواره را 21 طرح ذکر کرد که 14 طرح از دوره دبیرستان و هفت طرح در مقطع ابتدایی بوده است.
انتهای پیام