اختتامیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض/بحرین میزبان نشست سال آینده است

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز مخالفت خود با اقدامات رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی، بر حمایت نامحدود این شورا از مساله فلسطین و فلسطینی‌ها در مقابل اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز مخالفت خود با اقدامات رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی، بر حمایت نامحدود این شورا از مساله فلسطین و فلسطینی‌ها در مقابل اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت النشره، عبد اللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در سی و ششمین نشست شورا در ریاض با اعلام مخالفت شدید خود با اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در حق مقدسات شهر قدس از جمله مسجد الاقصی بر حمایت نامحدود این شورا از مساله فلسطین و فلسطینی‌ها تاکید کرد.

الزیانی با قرائت بیانیه پایانی نشست سران اعضای شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: شورا بر تحقق امنیت و آرامش در یمن تحت یک حاکمیت قانونی تاکید دارد.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به راه‌ حل سیاسی برای عبور یمن از بحران، از کشورهای عضو شورا خواست پس از توافق گرو‌ه‌های یمنی، کنفرانسی را به منظور بازسازی این کشور برگزار کنند.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در ادامه ضمن استقبال از نتایج کنفرانس وین، بر حمایت این شورا از راه‌ حل سیاسی در سوریه که ضامن تمامیت ارضی این کشور باشد، تاکید کرد.

الزیانی با اشاره به اینکه رویکرد عربستان در اقدام مشترک کشورهای عضو شورا بهترین راه برای تحقق اهداف مورد نظر را فراهم می‌کند، گفت: کشورهای جهان باید مسئولیت مشترک خود را در قبال مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی با هر منبعی بپذیرند زیرا تروریسم دین ندارد. دین ما که دین سازش و دوستی است، آن را رد می‌کند.

حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز اعلام کرد: منامه میزبان سی و هفتمین نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس در سال آینده خواهد بود.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با الزیانی که پس از نشست پایانی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض برگزار شد، اعلام کرد: هدف از کنفرانس مخالفان در ریاض همسو‌سازی موضعگیری‌ها برای ورود به مذاکرات بر اساس بیانیه ژنو 1 و در نهایت برپایی دولتی انتقالی در سوریه و نیز تدوین قانون اساسی است و نتایج حاصل از این نشست الزام‌آور نخواهند بود.

الجبیر در ادامه با تاکید بر ادامه حمایت عربستان از مردم سوریه برای دستیابی به خواسته‌های مشروعشان، گفت: کشورهای عضو شورا در مورد افزایش همکاری برای حل بحران‌های منطقه از جمله بحران یمن و سوریه و نیز لزوم مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و ایستادگی در برابر تمامی اشکال آن به توافق رسیده‌اند.

وزیر خارجه عربستان با تاکید بر ادامه حمایت‌ها از مخالفان سوری اظهار داشت: بشار اسد دو انتخاب پیش رو دارد یا اینکه در جریان مذاکرات از قدرت کنار رود یا اینکه در جریان نبردها وی از قدرت کنار گذاشته خواهد شد.

وی افزود: در نشست ریاض یا به راه حلی مسالت آمیز برای بحران سوریه دست می‌یابیم و یا اینکه گزینه نظامی ادامه می‌یابد.

الزیانی نیز در این نشست مطبوعاتی بر ادامه حمایت‌ها از یمن برای بازسازی تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا در بیانیه پایانی به موضوع اختلافات با ایران پرداخته نشده مدعی شد: ارتباط با ایران به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه همواره برای ما اهمیت داشته اما مسایلی چون دخالت این کشور در امور داخلی سایر کشورها به ایجاد این روابط کمک نمی‌کند و این کشور همواره در مسایل منطقه نقشی منفی ایفا می‌کند!

جبیر در ادامه درباره نقش شورا در حل بحران‌های اقتصادی تاکید کرد: در حالی که کل جهان بحران اقتصادی را تجربه می‌کند کشورهای عضو شورا با اتخاذ سیاست‌هایی حکیمانه و عاقلانه موفق به عبور از این بحران و چالش‌های به وجود آمده در اثر کاهش قیمت نفت شده‌اند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94091911294
  • خبرنگار : 71496