استاد دانشکده صداوسیما با اشاره به حواشیای که گاهی توسط شبکههای اجتماعی به وجود میآید و موجب انتشار اخبار کذب میشود، به این پرسش که چطور میشود مقابل حواشی و اخبار کذب شبکههای اجتماعی را گرفت و چقدر لازم است که خود افراد این آگاهی را داشته باشند تا هر خبری که به گوششان میرسد، باور نکنند پاسخ داد.
«علیرضا رضاداد» در این زمینه معتقد است: اگر از سوی نهادهای رسمی اطلاعات به درستی منتشر شود و فضای ارتباطی جامعه به شکل منطقی اتفاق بیفتد، ناخودآگاه جامعه از فضای هیجانی دور میشود و اطلاعات درست جایگزین اطلاعات غلط میشود.
این استاد دانشگاه در گفتوگویی با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در توضیح بیشتر این بحث در همین زمینه مطرح کرد: من فکر میکنم پدیدههایی که نوظهور هستند، در هر جامعهای ممکن است تا زمانی که فرهنگ آن پدیده در همه شئونات جامعه مورد نظر سرایت پیدا کند، طبیعتا با خودش یکسری تبعات و تلفاتی را به همراه دارد. در رابطه با این موضوع جا دارد به چند نکته توجه داشته باشیم؛ اول اینکه در شرایط کنونی در دنیای اطلاعات و ارتباطات، جریان اطلاعات و ارتباطات باید از مراکز رسمی دقیقتر صورت بگیرد که اگر این اتفاق بیفتد، ما میتوانیم شاهد کاهش این تبعات منفی باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال همیشه اخبار و اطلاعات زرد برای مخاطبان جذابیت دیگری دارند و فضای هیجانی به وجود میآورند که به نظرم این اتفاق نیازمند توسعه ارتباطات است و اگر در این زمینه نهادهای رسمی این دو کار را به شکل طبیعی، دقیقتر انجام بدهند، یعنی اطلاعات به درستی صورت بگیرد، فضای ارتباطی جامعه به شکل منطقی اتفاق بیفتد و همچنین موانع این فضای ارتباطی برطرف شود، ما کمی از این فضاهای هیجانی دور میشویم و اطلاعات صحیح به جای اطلاعات غلط و اطلاعات هیجانی و زرد قرار میگیرد. آنوقت است که مخاطبان خودشان قدرت تشخیص پیدا میکنند و اخبار درست را شناسایی میکنند.
«رضا داد» همچنین در گفتههایش اظهار کرد: در حال حاضر اکثر مخاطبان ما نمیدانند که کدام اطلاعات غلط و کدام یک درست است و اکثر اطلاعاتی هم که به آنها میرسد، بعدها مکشوف میشود که غلط بوده است. چه بسا زمانی این اطلاعات مکشوف میشود که باوری در ذهن مخاطب شکل گرفته باشد که در چنین شرایطی تغییر آن باور کار بسیار دشواری است؛ لذا گمان میکنم پیش از اینکه ما در این زمینه مخاطبان را مقصر بدانیم که البته آنها هم وظیفه دارند، بهتر است نهادهای رسمی و مراکز تولید اطلاعات و مسوولان، متعهد و موظف باشند تا به اندازه نیازِ آن موضوع، احتیاج مخاطب و همچنین به منظور پیشگیری از اینکه اطلاعات غلط به دست مخاطب برسد و یا مخاطب کانالهای اطلاعاتی خودش را از مجاری غیرصحیح انتخاب کند، فضای ارتباطی و تولیدی ارتباطات، فضای صحیحی باشد و این فضا در یک بستر آگاهانه شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه در ادامه صحبتهایش تاکید کرد: اگر ما در یک بستر آگاهانه این فضا را شکل دهیم، به نظرم مسوولیتهای اصلی خودمان را ایفا کردهایم و آن وقت است که خود به خود بخشهای زیادی از مخاطبان، هر اطلاع نادرستی را باور نمیکنند و قبل از اینکه این اطلاعات در ذهنشان نهادینه شود، متوجه خواهند شد که مراکز رسمی، اطلاعات را به شکل صحیح در اختیار آنها قرار میدهد؛ بنابراین آرامآرام در شرایطی که فضای اطلاعاتی و ارتباطی صحیح شکل گرفته باشد، این حس در مخاطبان ایجاد میشود که نسبت به هر موضوعی با پژوهش، تأمل و جستجوی دقیق برخورد کنند و درعین حال خودشان را از فضای اطلاعاتی هیجانی، حاشیهای و زرد مصون بدارند.
ایسنا از حاشیه دور است
«علیرضا رضاداد» در پایان گفتوگوی خود با ایسنا به بهانهی در پیش بودن شانزدهمین سال آغاز فعالیت خبرگزاری دانشجویان، درباره اینکه چقدر این خبرگزاری را میشناسد و چه پیشنهادی برای ایسنا دارد، گفت: یکی از رسانههایی که مطابق با چارچوبهایی که مطرح کردم می تواند محل رجوع ما باشد، ایسناست که همیشه قاعدههای خبررسانی و ایجاد فضای اطلاعاتی و ارتباطی را به خوبی فراهم میکند و همواره سعی میکند خودش را از حاشیههای بیدلیل محفوظ نگه دارد. به نظرم خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یکی از خبرگزاریهای خیلی خوب کشور است که قدمت زیادی هم دارد. من شخصا به این خبرگزاری تبریک میگویم و برای همه شما آرزوی موفقیت میکنم.
انتهای پیام