افزایش یارانه اوتیسمی‌ها به سه میلیون و 600 هزار ریال

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان زنجان از افزایش یارانه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم به سه میلیون و 600 هزار ریال خبر داد.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان زنجان از افزایش یارانه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم به سه میلیون و 600 هزار ریال خبر داد.

«فرهاد میرزایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، اظهار کرد: تا سال 92 خدمات ارائه شده به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در کشور بسیار پراکنده بود و به چند مرکز شبانه‌روزی نگهداری معطوف می‌شد. اما از سال 93 حوزه‌ی توانبخشی سازمان بهزیستی تصمیم گرفت آموزش‌های پیچیده و تخصصی مختص این کودکان را در مراکز استان‌ها و به‌صورت مراکز روزانه توانبخشی متمرکز کند.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه تاکنون مرکز توانبخشی کودکان اوتیسمی در زنجان هم‌راستا با سراسر کشور ماهیانه سه میلیون ریال به ازای هر کودک یارانه دریافت می‌کرد که این مبلغ، یازدهم مهرماه امسال و در پی مصوبه هیئت دولت به 3 میلیون و 600 هزار ریال افزایش یافت.

وی با تأکید بر این‌که هیچ کودکی در صورت ابتلا به اوتیسم برای دریافت خدمات ویژه از بهزیستی مستثنی نیست، افزود: این کودکان به آموزش‌های خاصی نیاز دارند و مربیان مراکز نیز دوره‌های ویژه‌ای برای ارائه‌ی آموزش‌ها‌یی از این دست گذرانده‌اند، در واقع اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که با رفتارهای ارتباطی - کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. این در حالی است که علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. هم‌چنین در پسران شایع‌تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌کند و در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری دست‌زدن، پریدن، پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و مقاومت در مقابل تغییر بسیار مشهود است و علاوه‌بر این ممکن است در حواس پنج‌گانه نیز حساسیت‌های غیر معمول نشان دهند. با این حال هسته مرکزی اختلال در اوتیسم اختلال در ارتباط است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم سرکش نیستند و رفتارهایشان را انتخاب نکرده‌اند. همچنین اوتیسم به‌علت داشتن والدین بد ایجاد نمی‌شود و هیچ عامل روان‌شناختی خاصی در خصوص تأخیر رشد کودک شناخته نشده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ آبان ۱۳۹۴ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 94080502426
  • خبرنگار :

برچسب‌ها