گشایش نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح؛ مجسمه‌های پنه‌لوپه»

آئین گشایش نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، مجسمه‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رم» روز دوشنبه ششم مهر ماه با حضور مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی ایران، واتیکان و ایتالیا در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

آئین گشایش نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، مجسمه‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رم» روز دوشنبه ششم مهر ماه با حضور مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی ایران، واتیکان و ایتالیا در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی کشور از برگزاری نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، مجسمه‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رم» به مدت چهار ماه خبر داد. این نمایشگاه برای نخستین بار و بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین موزه ملی، موزه واتیکان و موزه کاپیتولینی و با حمایت بنیاد پرادا صوت گرفت، برگزار می‌شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مجسمه پنه‌لوپه را نشان پیام صلح و دوستی دانست گفت: سبک ساخت مجسمه پنه‌لوپه مکشوفه از تخت جمشید ترکیبی از هنر یونانی ‌رومی است و از نظر زمانی به میانه‌های سده پنجم پیش‌ از‌ میلاد تعلق دارد.

به گفته وی، احتمال غارت این مجسمه توسط سپاهیان ایرانی و آوردن آن به تخت جمشید در این تاریخ وجود نداشته است.

بر اساس اظهارات معاون میراث فرهنگی کشور، این مجسمه به عنوان هدیه‌ای به نشانه صلح و دوستی و عهد و پیمان توسط یونان به پادشاه ایران داده شده است. علاوه بر این نمونه که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود یک مجسمه در موزه «کاپیتولینی» (Capitolini) در روم و دو نمونه در موزه «واتیکان» نگهداری می‌شوند.

سه نمونه تاریخی نگهداری‌شده در موزه‌های کاپیتولینی و واتیکان که بر اساس سنت پیکره تراشی دوران تاریخی و تداوم ارزش‌های هنری همان دوران و برگرفته از نمونه یافت شده در تخت جمشید خلق شده است، نشان از اهمیت این اثر منحصر و خلاقانه هنری دارد. نمایش همزمان این پیکره‌ها در این نمایشگاه، به لحاظ علمی و درک هنری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طالبیان همچنین تاکید کرد: موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در 1314خورشیدی (1935 میلادی) در کاوش تخت جمشید در راهرو 31 خزانه، به نیم‌تنه‌ای شکسته از سنگ مرمر برخورد کرد که با مجموعه‌های مکشوفه در کاخ بسیار متفاوت بود. کاوشگر این مجموعه بر اساس کشف قسمتی از دست مجسمه در تالار ستون‌دار شماره 38، معتقد بود محل اصلی نصب این مجسمه، که پنه‌لوپه (Penelope) نامیده می‌شود، راهرو شمارۀ 31 نبوده و این مجسمه پس از هدیه از سوی یونانیان به پادشاه ایران در تالار ستون‌دار شمارۀ 38 جای گرفته است.

بر اساس این خبر، بر اساس مستندات تاریخی، با حملۀ اسکندر مقدونی در 331 پیش‌ از میلاد و تاراج و غارت سپاهیانش این مجسمه مانند سایر آثار تخریب و از مکان اصلی خود خارج و به دلیل سنگینی زیاد تا راهرو 31 کشیده شد و در همان‌جا رها شد. این تندیس در محل سر، بازوها و پاها به شدت آسیب دیده و علاوه بر شکستگی‌های عمیق که در زیر گردن، شانه و بخشی از بالاتنه دیده می‌شود، قسمت بیشتر هر دو دست، سر و پاهای مجسمه نیز مفقود شده است.

همچنین در بخش میانی دست شیاری دیده می‌شود که به نظر می‌‍رسد مجسمه در دست خود میله‌ای را به طور عمودی نگاه می‌داشته که با توجه به داستان ریسندگی پنه‌لوپه، احتمال دارد این حفرۀ میانی محل نگه داشتن میلۀ دوک بافندگی باشد.

این مجسمه‌ها که سمبول بانوی سوگوار و بانوی وفادار در سدۀ پنج پیش‌ از میلاد هستند یادآور داستان اُدیسه اثر هومر نویسندۀ معروف و حماسه نویس سدۀ هشتم پیش‌ از میلاد یونان هستند.

در این داستان اُدیسه فرمانروای ایساکا بوده که با زن زیبایی به نام پنه‌لوپه ازدواج می‌کند. حاصل این ازدواج پسری به نام تلماک است. هنگامی‌که تلماک یک ساله بود، اولیس یا اُدیسه برای جنگ با تروا فرا خوانده می‌شود. این جنگ 20 سال طول کشید و ماجراهای زیادی برای اُدیسه و سربازانش پیش آمد. از سوی دیگر پنه‌لوپه همسر باوفای اُدیسه در غیبت او خواستگاران زیادی داشت و به رسم بیوه‌زنان یونان باید همسری انتخاب می‌کرد. اما پنه‌لوپه در قلب خود امید به بازگشت همسر خود داشته و از خواستگارها فرصتی می‌خواهد تا لباسی را ببافد و پس از کامل شدن به خواستگارها پاسخ دهد. پنه‌لوپه روزها می‌بافت و هر شب آن بافته را می‌شکافت تا کار بافتن پایان نپذیرد. اما سرانجام رازش فاش شد و اعلام کرد همسر کسی می‌شود که بتواند کمان اُدیسه را خم کند. سرانجام اُدیسه پس از 20 سال از جنگ تروا بازگشت و در قالب یک چوپان به زندگی‌اش ادامه داد. او با استفاده از تیر و کمان و مهارتش در این رشته، در لباس گدایان توانست در مسابقه خم کردن کمان شرط را ببرد و تک‌تک خواستگارها را که در این مدت اموالش را به سرقت برده بودند بکشد. عشق پنه‌لوپه به همسرش اُدیسه و انتظار او برای بازگشت همسرش او را به سمبول بانویی وفادار و سوگ‌وار در هنر یونان تبدیل کرده است.

نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح، مجسمه‌های پنه‌لوپه از تخت جمشید تا رم» از روز گشایش در سالن اختصاصی موزه ایران باستان به مدت چهار ماه ادامه دارد و درهای آن به روی علاقه‌مندان فرهنگ و هنر گشوده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94070100207
  • خبرنگار : 71503