وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سیاست این وزارتخانه در محدود کردن مدارس خاص است، گفت: این اقدام از سال گذشته آغاز شده و در جهت تقویت مدارس عادی و رسیدگی بیشتر به مدارس غیردولتی گام برمیداریم.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیاصغر فانی در همایش دوره آموزشی مشارکت مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با بیان اینکه سیاست دولت تقویت بخش غیردولتی و استفاده از توان بخش غیردولتی است، افزود: در عمل ممکن است ضعفهایی دیده شود که باید آن را به پای کمبود امکانات و مشکلاتی که دولت دارد بگذاریم. در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و همانطور که قبلا گفته شده و در سیاستهای رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، سند تحول بنیادین مبنای برنامه ششم توسعه در آموزش و پرورش است و امیدواریم طی سالهای 94-95 شاهد توسعه بیشتر و حضور بهتر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت باشیم.
وی با بیان اینکه روح حاکم در سند تحول، کیفیت بخشی به فرآیند تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی است، گفت: یقینا بخش غیردولتی میتواند در این خصوص نقش موثری داشته باشد.
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکززدایی، سیاستهای پنجگانه در دولت یازدهم هستند. توسعه مشارکت نه به عنوان یک حرکت پیش پا افتاده بلکه به عنوان یک سیاست مدیریتی در آموزش و پرورش مطرح است و احساس ما این است که استفاده از سرمایههای ملی در اجرای اصل 30 قانون اساسی و توسعه آموزش یک تکلیف برای همه است و حق نداریم از سرمایههای ملی استفاده نکنیم.
فانی ادامه داد: یقینا حضور بخش غیردولتی در فرآیند تعلیم و تربیت در کنار بخش دولتی میتواند عامل ارتقا باشد و الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت به دست بدهد.
وی با بیان اینکه مدارس غیردولتی میتواند کمک کند از سرمایههای ملی بهرهمند شویم، گفت: سال گذشته استفاده از صندلیهای خالی در توسعه آموزش طرح خوبی بود که انجام شد و به امسال هم به استناد تبصره 13 قانون بودجه سال 94 ادامه خواهد یافت. اگر مدرسهای امکاناتی اضافه بر دانشآموزان موجودش دارد یک سرمایه برای کشور است. استفاده از فارغالتحصیلان دانشگاهها نیز یکی دیگر از اقدامات مفید است و آموزش از راه دور میتواند به عنوان یک حرکت تکمیلی برای آموزش و پرورش منشاء اثر باشد که امیدواریم با استفاده از فناوریهای مفید تقویت شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته برخی از موسسان آموزش از راه دور اشکالاتی را در این فرآیند ایجاد کردهاند که منجر به صدور رای در شورای عالی آموزش و پرورش شده و ما در حال اصلاح این رای هستیم.
فانی گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش نیز به عنوان یک قانون مترقی که سالها از تصویبش میگذرد ظرفیتهای فراوانی دارد و به همت استانداران دولت یازده هم و به تبع آن فرمانداران و شوراهای آموزش و پرورش از رونق بالایی برخوردار بودند. در دولت یازدهم تفاهمنامههای متعددی با دستگاههای مختلف بسته شد و خیرین مدرسهساز و مدرسهیار کمکهای بسیاری به آموزش و پرورش کردند. در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 100 هزار دانشآموز در مدارس خیرساز مشغول تحصیل هستند.
وی افزود: سال گذشته 110 مدرسه تک دانشآموزه و 4800 مدرسه با کمتر از 5 دانشآموز داشتیم و این مورد یکی از موفقیتهای ما در پروژه جهانی آموزش برای همه محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته تعدادی از مدارس غیردولتی را با موسسین به مشارکت گذاشتیم و 140 هزار دانشآموز را تحت پوشش قرار دادیم، گفت: این اقدام از جمله سیاستهای دولت است. در برخی مناطق مدارس غیردولتی داریم که از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با همت موسسان انتظار میرود روز به روز بر کیفیت آنها افزوده شود. فرآیند قانون مدارس غیردولتی در مجلس دنبال شد و پیشنهاد از سوی دولت برای تمدید این قانون بود که به کمیسیون آموزش رفت و با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسید و در نهایت شورای نگهبان از آن ایراد گرفت که باید در قالب لایحه ارائه میشد. در حال حاضر قانون مدارس غیردولتی در کمیسیون فرهنگی دولت در دست بررسی است و امیدواریم به سرعت مراحل خود را طی کند و به مجلس برود.
فانی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست ما در محدود کردن مدارس خاص است و سال گذشته این اقدام را آغاز کردهایم، عنوان کرد: ممکن است در منطقهای یک مدرسه با عنوانی تاسیس شود اما نمیشود آن را طی یک سال تعطیل کنیم. این اقدام مشکلات فرهنگی اجتماعی و سیاسی ایجاد میکند. سیاست ما تقویت مدارس عادی و رسیدگی بیشتر به مدارس غیردولتی است.
انتهای پیام