تشکیلات خودگردان، حماس را به تلاش برای تجزیه فلسطین متهم کرد

تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس را متهم کرد که با مذاکره محرمانه با اسرائیل تلاش می‌کند سرزمین‌های فلسطینی را از یکدیگر جدا کند. این در حالی است که دفتر نتانیاهو اخیرا هرگونه مذاکره با حماس بر سر موضوع آتش بس طولانی مدت را رد کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین، جنبش حماس را متهم کرد که با مذاکره محرمانه با اسرائیل تلاش می‌کند سرزمین‌های فلسطینی را از یکدیگر جدا کند. این در حالی است که دفتر نتانیاهو اخیرا هرگونه مذاکره با حماس بر سر موضوع آتش بس طولانی مدت را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه العربیه، رسانه‌های عربی و ترکی در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی به نقل از رسانه‌های داخلی اسرائیل درباره "انجام مذاکرات محرمانه میان حماس و تل‌آویو" منتشر کردند.

این درحالی است که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرده که هیچ گونه نشستی با حماس چه به شکل مستقیم و چه با واسطه کشورهای دیگر نداشته است.

طبق گزارش رسانه‌ها هدف از این مذاکرات دستیابی به توافقی برای آتش بس بلند مدت در مقابل لغو محاصره غزه بوده است.

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در گفت‌وگو با شبکه فرانس 24 اعلام کرد که اسرائیل و حماس در آستانه دستیابی به توافقی در مورد آتش بس هشت تا 10 ساله در مقابل لغو محاصره غزه و بازگشایی یک گذرگاه دریایی به سمت قبرس با نظارت اسرائیل هستند.

مالکی در این مصاحبه تلویزیونی افزود: نمی‌دانم این توافق فردا حاصل خواهد شد یا ماه آینده اما می‌دانیم که میانجی‌ها تمام تلاش خود را برای تحقق این مساله انجام می‌دهند.

احمد عساف، سخنگوی جنبش فتح نیز اعلام کرد تونی بلر، نماینده پیشین کیمته چهارجانبه صلح خاورمیانه یکی از این میانجی‌هاست.

عساف در گفت‌وگو با رادیو صدای فلسطین مدعی شد: توافق حماس با بلر خارج از توافق ملی و مشروعیت فلسطین و با هدف تقسیم اراضی و جداسازی غزه از سایر سرزمین‌های فلسطینی است. حماس به دنبال آن است که اسرائیل این جنبش را به رسمیت بشناسد.

عساف ادامه داد: حماس یک جنبش غیرمجاز است که حق مذاکره از طرف مردم فلسطین را ندارد و نتایج مذاکراتش با دولت اشغالگر برای هیچ کسی الزام آور نیست به ویژه که این مذاکرات با اصولی ملی و حقوق فلسطینیان که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده، تناقض دارد.

اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در غزه با طرح برپایی کشوری در غزه در مقابل تخلیه اراضی اشغالی فلسطین مخالفت کرد.

این در حالی است که حسن یوسف، یکی از رهبران برجسته حماس در واکنش به اظهارات مسئولان تشکیلات خودگردان تاکید کرد که هرگونه توافق برای آتش بس به اطلاع گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش فتح خواهد رسید.

یوسف در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که حماس به هیچ توافق سیاسی با اشغالگران نرسیده و هرگز این موضوع که یک بار در توافق اسلو رخ داد تکرار نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: آنچه درجریان است تلاش‌هایی از سوی میانجی‌های بین المللی است که پس از موافقت اسرائیل با لغو محاصره غزه برای حصول اطمینان از میزان جدیت حماس آغاز شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ توافقی با اشغالگران در مورد آتش بس طولانی صورت نگرفته اما طرف‌های بین المللی پیشنهاداتی در این خصوص ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 94052816141
  • خبرنگار : 71496