محمد یعقوبی:

دنبال چیزی نمی‌دوم!

محمد یعقوبی که نمایشنامه‌اش «خشکسالی و دروغ» در قالب فیلم سینمایی ساخته می‌شود‌، معتقد است: فیلمنامه‌نویسی در مقایسه با دشواری‌های نمایشنامه‌نویسی مانند زنگ تفریح است.

محمد یعقوبی که نمایشنامه‌اش «خشکسالی و دروغ» در قالب فیلم سینمایی ساخته می‌شود‌، معتقد است: فیلمنامه‌نویسی در مقایسه با دشواری‌های نمایشنامه‌نویسی مانند زنگ تفریح است.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که فیلم‌نامه «خشکالی و دروغ» را بر اساس نمایشنامه آن نوشته است،‌ درباره انتخاب این نمایشنامه برای اقتباس سینمایی به خبرنگار سینمایی ایسنا، گفت: پدرام علیزاده کارگردان این اثر در آغاز از من می‌خواست نمایشنامه دیگرم را به فیلم‌نامه تبدیل کنم. پیشنهادش اقتباس سینمایی از نمایشنامه «از تاریکی» بود، اما برایش توضیح دادم که ممکن است گرفتن مجوز برای «از تاریکی» سخت باشد. گفتم اگر می‌خواهد بی‌دردسر فیلمش را بسازد، بهتر است «خشکسالی و دروغ » را بسازد.

این هنرمند درباره تاثیر موفقیت نمایش «خشکسالی و دروغ» که چندین بار اجرا شده است‌، به عنوان اولین اقتباس سینمایی از آثارش گفت: موفقیت این نمایش بدون شک تاثیرگذار بود‌.

یعقوبی که خود علاقه‌مند به ساخت نسخه سینمایی این نمایشنامه بوده است، اضافه کرد: ساخت فیلم«خشکسالی ودروغ» جزو برنامه‌هایم بود. به همین دلیل به علیزاده به شوخی گفتم اگر این فلیم را نسازی، خودم آنرا می‌سازم! و به این ترتیب قرار شد این نمایشنامه را به فیلمنامه تبدیل کنم.

این نمایشنامه نویس توضیح داد: البته فیلمنامه‌ی «خشکسالی و دروغ» درمقایسه با نمایشنامه آن تفاوت‌هایی دارد؛ چند شخصیت تازه اضافه شده و پایان‌بندی‌ فیلم‌نامه هم متناسب با مدیوم سینما عوض شده است و کاملا متفاوت با تئاتر است و چراکه معتقدم آن پایان متعلق به تئاتر بود.

یعقوبی که در این پروژه مشاور کارگردان و بازیگردان فیلم است، اضافه کرد: خیلی نگران بودم که این فیلم چگونه ساخته می‌شود و دلم می‌خواست در تمام مراحل فیلمبرداری حضور داشته باشم. خوشبختانه پدرام علیزاده و آقای موسوی تهیه‌کننده‌ی فیلم هم خواهان حضور من در ساخت فیلم بودند.

وی درباره اعمال نظرش در انتخاب بازیگران نیز گفت: در آغاز پدرام علیزاده دلش می‌خواست با بازیگرانی دیگر این فیلم را بسازد و چون فیلم را با سرمایه‌ی خودش ساخته، نگران بازگشت مالی بود و به همین دلیل ترجیح می‌داد همه‌ بازیگران فیلم چهره‌های شناخته‌شده‌ی سینما باشند. اما چون توان مالی برای همکاری با بازیگران چهره را نداشت، به او توضیح دادم که منطقی است سراغ بازیگران نمایش برود و برای تضمین بازگشت مالی فیلم همّ و غم خود را صرف ساختن فیلمی خوب کند. سرانجام به این نتیجه رسید که بازیگران اصلی فیلم ترکیبی از بازیگران تئاتر و چهره‌ها‌ی شناخته‌شده‌ی سینما باشند.

یعقوبی تصریح کرد: در آغاز پدرام علیزاده نگران بود که اگر فیلم را با همان بازیگران تئاتر بسازد، همه خواهند گفت فیلم یعقوبی است و کار علیزاده نیست. ولی علیزاده خودش هم می‌دانست به نفع کیفیت فیلمش است که با بازیگران تئاتر کار کند چون این بازیگران در طول اجراهای پیاپی این نمایش، نقش‌های‌شان را زندگی کرده‌اند و کاملا بر آنها مسلط بودند. خوشبختانه نگرانی‌اش را کنار گذاشت و بی‌اعتنا به حرف دیگران آنچه را که درست می‌دانست، انجام داد.

خشکسالی و دروغ

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «یک دقیقه سکوت»، «ماچیسمو» و «قرمز و دیگران» با اشاره به اقتباس سینمایی داریوش مهرجویی یادآور شد: سال‌های پیش از انقلاب نیز داریوش مهرجویی هوشمندی به خرج داد و با بازیگران نمایش «گاو»، نسخه سینمایی آن‌ را ساخت و حالا پس ازسال‌ها هنوز ما می‌گوییم«گاو»، فیلم مهرجویی است و هیچکس نمی‌گوید به دلیل حضور بازیگران تئاتر و اینکه آن نمایش را جعفر والی‌ اجرا کرده بود، نسخه سینمایی«گاو»را والی کارگردانی کرده است!

نویسنده و کارگردان نمایش‌نامه‌های «رقص کاغذ پاره‌ها» و «گل‌های شمعدانی» با اشاره به حضور بازیگران تئاتر در نسخه‌های سینمایی فیلم‌های مطرح تاریخ سینما یادآور شد: مثلا بازیگری مانند پل اسکافیلد که سال‌ها نقش سرتامس مور را بازی کرده بود، درنسخه سینمایی همین فیلم هم بازی کرد. در حالیکه «فرد زینه‌مان»، کارگردان فیلم می‌توانست با هر بازیگر دیگری همکاری کند. اما او هوش‌مندانه با بازیگری فیلمش را ساخت که نقش را زندگی کرده بود و حضورش در فیلم هم درخشان بود.

وی درباره بازی محمدرضا گلزار دراین فیلم گفت: محمدرضا گلزار گزینه انتخابی پدرام علیزاده بود. من در آغاز کمی نگران بودم. او تربیت‌شده‌ی سینمایی است که در آن دیالوگ بی‌اهمیت است. ولی دیدم آدم با انگیزه، جوینده و منعطفی است و می‌خواهد در عرصه‌ی سینمای هنری تجربه کند. می‌دیدم که در حد توان خود تلاش می‌کند آن‌چه را که می‌خواهم انجام دهد، جاهایی هم احساس‌ کردم خودم باید کوتاه بیایم و خیلی روی نظرخودم پافشاری نکنم. خوشبختانه چند نفری که فیلم را در مرحله‌ی راف‌کات دیده‌اند از بازی او تعریف کرده‌اند.

یعقوبی در ادامه این گفت‌وگو اقتباس سینمایی «خشکسالی و دروغ» را شروعی برای اقتباس سینمایی از دیگر آثارش دانست و یادآور شد: از زمانی که نمایشنامه‌ی «زمستان 66» را نوشتم، همیشه فکر می‌کردم چرا در کشور ما تئاتر به فیلم تبدیل نمی‌شود و این جزو برنامه‌های همیشگی‌ام بود؛ اما آدمی نیستم که به دنبال چیزی بدوم مگر اینکه شرایط آن فراهم شود و حالا بعد از این همه سال یک نفر می‌خواست نمایشنامه مرا به فیلم سینمایی تبدیل کند.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران بر اساس یک نگاه نادرست، مدام سینما و تئاتر را از یکدیگر مجزا می‌کنند. در حالیکه در جهان کارهای سینمایی بسیار زیادی براساس اقتباس‌های نمایشی ساخته شده‌اند. چراکه سینما و تئاتر نقطه‌های اشتراک بسیاری با هم دارند.

یعقوبی در پاسخ به این پرسش که آیا از این پس ممکن است در کنار نمایشنامه‌هایی که می‌نویسد‌، فیلمنامه هم به نگارش درآورد‌، توضیح داد: نوشتن فیلمنامه بسیار راحت‌تر از نوشتن نمایشنامه است، چون در تئاتر دست نویسنده در مقایسه با سینما خیلی بسته‌تر است و فیلمنامه‌نویسی در مقایسه با نمایشنامه‌نویسی مانند زنگ تفریح است، ولی دلیلی نمی‌بینم برای خودم فیلمنامه بنویسم چون فیلم‌نامه برعکس نمایش‌نامه اثری مستقل نیست.

خشکسالی و دروغ

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایلی برای کارگردانی در سینما دارد‌، گفت: کارگردانی در سینما نیازمند وجود تهیه‌کننده‌ای علاقه‌مند است و من در خودم نمی‌بینم برای ساختن فیلم از این دفتر به دفتر تهیه‌کننده‌ای دیگر بروم تا یکی را مجاب کنم.

به گزارش ایسنا، این فیلم هم اکنون در مرحله تدوین است.

عوامل «خشکسالی و دروغ» عبارتند از: کارگردان: پدرام علیزاده، نویسنده و بازیگردان: محمد یعقوبی، مدیر فیلمبرداری: مهدی جعفری، طراح گریم: ایمان امیدواری، صدابردار: محمود خرسند، طراح صحنه و لباس: جهانگیر میرزاجانی، تدوین: میثم مولایی، مدیرتولید: میثم معراجی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس شریفی، منشی صحنه: زهرا تحقیقی، مدیر تدارکات: حسین فیض آبادی، دستیار دوم کارگردان: یوسف وجدان دوست، عکاس و فیلمبرداری پشت صحنه: یوسف عبدالرضایی، دستیار اول فیلمبردار: وحید ابراهیمی، دستیار دوم فیلمبردار: حسین اسدی، مجری نور: محمد نصیری، گروه فیلمبرداری: حسین نهادانی، رضا محمدی، حسین اسدی، دستیار صدابردار: علی نعمتی، دستیار اول صحنه: محمدرضا قومی پور، دستیار صحنه: عبدالرضا منتظری، دستیار لباس: آزیتا دباغی، گروه گریم: میثم قراگزلو، سمانه مرادیان، گروه تدارکات: جواد راهزانی، بابک الفت، مصطفی هادی، مسئول هنروران: سارا فانی. مشاور رسانه‌ای: احسان ظلی پور.

بازیگران: محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، خاطره اسدی، مارال بنی آدم،امیر سپهر محرابی، سمانه اسماعیلی، بانو کیخایی، آیلین کیخایی، تینو صالحی، افشین اخلاقی، صدف فانی.

دستیار تهیه‌کننده: نگین موسوی، تهیه‌کننده: سیدغلامرضا موسوی.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: داستان فیلم با جشن تولد امید شروع می شود. جائیکه «امید» و همسر‌ش «آلا» به همراه آرش برادر آلا در مهمانی حضور دارند. «میترا» همسر قبلی امید به او زنگ می‎زند و می‌گوید به کمک امید احتیاج دارد. امید با میترا قرارملاقات می‌گذارد و ....

خشکسالی و دروغ

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ تیر ۱۳۹۴ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 94041508671
  • خبرنگار : 71342