مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینهها اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار را ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه میدهد.
رویا کلیشادی در گفتوگو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه برای کاربردی شدن مقالات باید از ابتدا طرح اولیه مقاله کاربردی باشد، اظهار کرد: از همان ابتدا که بنای پژوهش گذاشته میشود، طرح تحقیقاتی اولیه باید دیدگاه کاربردی داشته باشد. وقتی کاربرد از ابتدا تعیین شده باشد طبعاً قسمتی از برون ده که همان مقاله است، کاربردی خواهد شد چرا که موضوع از ابتدا کاربردی بوده است.
وی با اشاره به برخی موضوعات از جمله علوم پایه که مستقیماً مشکل جامعه را برطرف نمیکند، افزود: مقالات مربوط به علوم پایه باید به گونهای طراحی شود که بخشی از مشکل جامعه را برطرف کند و در مورد طرحهای تحقیقاتی اینگونه مقالات بررسیهایی صورت گیرد تا مشخص شود چه کمکی به رفع معضل خواهد کرد. اگر از ابتدا چنین دیدگاهی در نوشتن مقالات وجود داشته باشد و پژوهش کاربردی تعریف شود، پژوهشها به نتیجه عملی خواهد رسید.
مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در مقالات و پژوهشها باید کیفیت و نوآوری وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: موضوع مقالات نباید تکرار مکررات باشد. نوآوری در موضوع مقالات و تدوین طرح پژوهش بر اساس یک سؤال پژوهشی مشخص برای رفع یکی از مشکلات موجود طبعاً موجب میشود برون ده و نتیجه مقالات کاربردی باشد. مثلاً بر اساس مشکلی در صنعت، سؤالی مطرح میشود و تحقیقات بر اساس آن سؤال و مشکل صورت میگیرد.
کلیشادی در خصوص راهکارهای بالا بردن کیفیت مقالات تصریح کرد: طرح اولیه مقالات باید جدید، به روز و کاربردی باشد و طرحهای تحقیقاتی مقالات به سفارش مصرف کننده انجام شود. برای مثال معضلی در تصفیه آب وجود دارد و سؤال پژوهشی مشخصی با توجه به آن معضل شکل میگیرد، بنابراین از سوی معاونت بهداشت سفارشی برای بررسی معضل و رفع آن داده میشود. طبعاً این پژوهش هم میتواند مفید واقع و از کیفیت بالایی برخودار شود.
وی در خصوص متناسب بودن مقالات با نیازهای روز جامعه اظهار کرد: در محیط و سازمانی که پژوهش در آن صورت میگیرد باید مجموعه تحقیقات انسجام داشته باشد و در سازمان به مجموعه سؤالات مرتبط با معضلی که وجود دارد پاسخ داده شود.
مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر همکاری بین بخشی در طرح یک مسئله و نقشه پژوهشی مشخص بین سازمانها وجود داشته باشد بر کاربردی شدن و بالا رفتن کیفیت مقالات اثر میگذارد. اما معمولاً انسجام لازم در سازمانها وجود ندارد زیرا نقشه راه تحقیقاتی وجود ندارد و مقالات پراکنده نمیتواند همافزایی داشته باشد. در نهایت موجب تکراری شدن و موازی کاری مقالات در سازمانها میشود که نتیجه سودمندی در عمل نخواهد داشت.
کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان برای ارایه کار تحقیقاتی و پایاننامه خود هنوز تجربه و مهارت کافی ندارند، افزود: استاد راهنما و پژوهشگرانی که تجربه بیشتری دارند باید در مسیر نوشتن پایاننامه و مشخص کردن نقشه کلی و عناوین کلی تحقیق با دانشجویان همکاری کنند.
وی با اشاره به ضرورت وجود وجدان کاری در هر سطحی خاطرنشان کرد: تقلب کردن مثل هر جای دیگری در آموزش هم وجود دارد و وجود وجدان کاری است که از تقلب جلوگیری میکند. برای مثال در رعایت مقررات راهنمایی رانندگی هر فردی باید پلیس خود باشد و پلیس در جامعه تا حدی میتواند کنترلکننده وضعیت قانون و مقررات باشد. اما در بسیاری از موارد علت رعایت نکردن قوانین، عدم اطلاع و آگاهی افراد از خطاهای پژوهشی است، بنابراین نظارت شوراهای پژوهشی حین انجام پروژه اهمیت بسیاری دارد.
مدیر منابع علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به راههای ایجاد انگیزه برای دانشجویان در ارایه مقالات کاربردی تصریح کرد: باید جایگاه و ارزش مقالات در سطح بینالمللی برای دانشجویان مشخص شود تا دانشجویان برای رفع تکلیف به ارایه مقاله روی نیاورند، همچنین افراد برای نوشتن مقاله باید تیمی کار کنند زیرا یک نفر مهارت و پتانسیل کافی در تمام زمینهها اعم از تخصص مقاله، زبان و علم آمار را ندارد و از جهتی کار تیمی به افراد انگیزه میدهد.
کلیشادی با بیان اینکه دانشجویان باید خودشان مهارتهای لازم برای اجرای پژوهش و نگارش مقاله را فرا بگیرند، اظهار کرد: اگر دانشجویان از فرد یا شرکت مشاورهای در نوشتن مقاله کمک میگیرند باید خودشان در تمام مراحل مشارکت فعال باشند، نه اینکه در مراحلی شاهد خرید و فروش طرح پژوهشی یا مقالات باشیم. باید این روند به طور بنیادی متوقف شود زیرا این مسئله غیراخلاقی به شدت به وجهه علمی کشور آسیب میزند.
انتهای پیام