تعیین حریم تپه «ازبکی» پس از 4 دهه

با تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در بخش شمالی تپه ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز، معرف نخستین خشت دست‌ساز بشر، این اثر ملی از دخل و تصرف به دور و دست نخورده باقی می‌ماند.

با تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در بخش شمالی تپه ازبکی شهرستان نظرآباد استان البرز، معرف نخستین خشت دست‌ساز بشر، این اثر ملی از دخل و تصرف به دور و دست نخورده باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، ابراهیم حیدری، سرپرست هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بخش شمالی تپه «ازبکی» با اشاره به وجود آثار ارزشمندی در این محوطه تاریخی افزود: مواد فرهنگی با ارزشی از هزاره ششم قبل از میلاد در این تپه ارزشمند وجود دارد .

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه این تپه هم‌اکنون در مالکیت شخصی و قسمت‌های زیادی از آن تسطیح شده اظهار کرد: به منظور جلوگیری از انجام عملیات کشاورزی، نهال‌کاری‌ و باغداری که اکنون در منطقه انجام می‌شود، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم در دستور کار قرار گرفت و پس از کار میدانی پیشنهادهایی ارایه شد.

وی با اشاره به ثبت تپه ازبکی در سال 1352 به عنوان اثر ملی تصریح کرد: این تپه در سال 1348 شناسایی و در سال‌های 1377 تا 1381 به مدت پنج سال و در سال 84 به مدت یک فصل کاوش شد.

سرپرست هیأت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم بخش شمالی تپه ازبکی با اشاره به انجام کار میدانی در این محوطه تاریخی افزود: از مجموع 45 گمانه حفر شده در تپه ازبکی، 29 گمانه فاقد آثار فرهنگی و در 16 گمانه دیگر آثار فرهنگی مانند تکه‌های سفال، استخوان، کف سنگی و پی سنگی به دست آمد.

براساس این گزارش، ولی‌الله دهقان سانیچ، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نظرآباد و ناظر عملیات کاوش، تپه تاریخی ازبکی را یک محوطه تاریخی ارزشمند دانست و اظهار کرد: مجموعه تپه ازبکی همه‌ی دوره‌های تاریخی را یکجا در خود دارد و بر اساس آثار فرهنگی به دست آمده می‌توان به وضوح پیشرفت‌های معماری، فناوری و فرهنگی را در این محوطه تاریخی مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه محوطه تاریخی تپه ازبکی در سال 73 به صورت چشمی و تجربی تعیین حریم و ‌میله‌گذاری شده بود، افزود: بررسی‌های سال 77 نشان داد محوطه تاریخی منطقه وسیع‌تر از آنچه تعیین شده بود به نظر می‌رسد، به همین دلیل عملیات بازنگری در تعیین حریم و عرصه به اجرا در آمد .

دهقان سانیچ اضافه کرد: کار بازنگری در عرصه و حریم بخش‌های شمالی و شرقی محدوده انجام شده و قسمت‌های غربی و جنوبی نیز با کسب مجوز تا آخر امسال انجام می‌شوند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، این خبر در حالی از سوی روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است که در طول چند سال گذشته مسئولان و مدیران میراث فرهنگی استان البرز در مصاحبه‌های متعدد از زمان‌بر بودن پیگیری مباحث حقوقی تپه ازبکی زمان‌بر خبر داده بودند.

ابوالفضل عبیدی اواخر سال گذشته به خبرنگار ایسنا گفته بود: در چند سال گذشته پیگیر مباحث حقوقی مربوط به مالیکت و تجاوز به عرصه‌ی این تپه تاریخی بوده‌ایم، اما این پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تصرف‌هایی که در محوطه این تپه اتفاق افتاده آسیب‌هایی به بدنه و اصالت تاریخی این اثر وارد کرده است. براساس قانون، مالکیت تپه‌های تاریخی با جمهوری اسلامی ایران است و وظیفه حفاظت و نگهداری از آنها نیز به عهده میراث فرهنگی است، ‌اما فردی که ملک و زمین خصوصی او داخل محوطه این تپه قرار دارد تا کنون برای تعیین تکلیف مالکیت آن همکاری نکرده است .

به گزارش ایسنا، مجموعه تپه‌های ازبکی شامل تپه‌هایی مانند تپه اصلی با ارتفاع بیش از ۲۴ متر، جیران تپه، مارال تپه، دوشان تپه و یان تپه بوده و هفت فصل حفاری باستان شناسی که فصل هفتم آن صرفا بابت مرمت بوده در آن انجام شده است. محوطه باستانی ازبکی در روستایی به همین نام قرار دارد که قدیمی ترین آثار آن متعلق به هزاره شش و هفت قبل از میلاد و نخستین خشت دست ساز بشر را به جهان معرفی کرده است.

شهرستان نظر آباد واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی استان البرز ، به دلیل وجود تپه‌های باستانی، از جمله قدیمی‌ترین نقاط این استان به شمار می‌رود که پژوهش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی قدمت حضور انسان را در این منطقه به ۹ هزار سال قبل می‌رساند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94033016916
  • خبرنگار : 71191