بر اساس قراردادی که فردا منعقد می‌شود

راه‌اندازی 3 خط کشتیرانی در دریای خزر

سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی ایران فردا - شنبه - تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌کنند که بر اساس آن، سه خط کشتیرانی از سه بندر شمالی کشور شامل انزلی، نوشهر و امیرآباد راه‌اندازی می‌شود تا به این ترتیب صادر‌کنندگان بتوانند راحت‌تر کالاهای خود را به روسیه و بازارهای حوزه دریای خزر برسانند.

سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی ایران فردا - شنبه - تفاهم‌نامه‌ای منعقد می‌کنند که بر اساس آن، سه خط کشتیرانی از سه بندر شمالی کشور شامل انزلی، نوشهر و امیرآباد راه‌اندازی می‌شود تا به این ترتیب صادر‌کنندگان بتوانند راحت‌تر کالاهای خود را به روسیه و بازارهای حوزه دریای خزر برسانند.

به گزارش ایسنا، به دنبال بهبود فضای بین‌المللی و بازشدن درهای جدید برای تجارت خارجی، مسئولان اقتصادی ایران در هدف‌گذاری‌های جدید، تصمیم به توسعه تجارت خارجی گرفته‌اند که با نفوذ در بازارهای جهانی و منطقه‌ای به‌ویژه بازار بزرگی همچون روسیه محقق می‌شود.

در چند ماه اخیر مسئولان و فعالان تجارت خارجی ایران و روسیه بر اهمیت و لزوم افزایش تجارت بین دو کشور تاکید کرده و از برنامه‌ریزی برای تحقق این هدف خبر داده‌اند. بر اساس آمارها در حال حاضر ارزش تجارت خارجی ایران و روسیه بیش از دو میلیارد دلار و کل تجارت خارجی ایران با دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر 10 تا 15 میلیارد دلار برآورد می‌شود که بر‌اساس برنامه‌ها قرار است امسال افزایش چشمگیری یابد.

در این شرایط سازمان توسعه تجارت در تلاش است تا با راه‌اندازی خطوط منظم کشتی شرایط را برای صادرات کالا به روسیه فراهم کند؛ از این رو به زودی سه خط کشتیرانی از سه بندر شمالی کشور شامل انزلی، نوشهر و امیرآباد راه‌اندازی خواهند شد تا در هر ماه بر اساس زمان‌بندی دقیق، شش سفر به بندرهای اکتائو در قزاقستان و آستاراخان در روسیه انجام شود.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت کشتی‌های به کارگرفته شده در این خطوط ظرفیت حمل 2200 تا 6500 تن کالا را دارند و با بهره‌گیری از کانتینرهای یخچال‌دار می‌توانند کالاهای حساس از جمله گل‌وگیاه و میوه را نیز جابجا کنند.

ولی‌الله افخمی‌راد، رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت کشتیرانی ایران برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتی در آب‌های دریای خزر با هدف کمک به صادرکنندگان برای افزایش صادرات به روسیه انجام می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر کشتی‌های خطوط دریای خزر به طور منظم فعالیت ندارند و در واقع در هر سفر هم بار چندانی حمل نمی‌کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان است، توضیح داد: طی چند سال گذشته به خاطر نامنظمی و هزینه‌های بالای حمل‌ونقل، در واقع صادراتی به کشورهای حاشیه دریای خزر نداشتیم، این در حالی است که این کشورها به ویژه روسیه از مهم‌ترین هدف‌های صادراتی ایران به‌شمار می‌آیند.

نخستین بار، خطوط منظم کشتیرانی ایران در سال 1386 راه‌اندازی شد که نتیجه آن افزایش حجم صادرات ایران به کشورهای دریای خزر از 45 هزار تن به 800 هزار تن بود. اما از سال 1390 با شدت‌گرفتن تحریم‌ها و زیان‌ده شدن خطوط‌ کشتیرانی ایران، خطوط منظم کشتیرانی نیز برچیده ‌شد تا به این ترتیب رفته‌رفته صادرات ایران به کشورهای حوزه دریای خزر کاهش یابد.

خطوط منظم کشتیرانی از این رو در تجارت خارجی ایران اهمیت زیادی دارند که در کشور بیش از 90 درصد واردات و صادرات از طریق دریا، شش درصد از طریق جاده، دو درصد ریلی و حجم بسیار کمی نیز به صورت هوایی انجام می‌شود.

بنابراین طبق پیش‌بینی سازمان توسعه تجارت با راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی و سیاست‌هایی که دولت یازدهم برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی گرفته است فعالیت صادرکنندگان در کشورهای حوزه دریای خزر افزایش می‌یابد.

بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که قرار است فردا - 16 خرداد - بین سازمان توسعه تجارت و شرکت کشتیرانی منعقد شود، بیش از 32 میلیارد تومان از محل سود سهام خطوط کشتیرانی، برای برقراری دوباره تمام خطوط کشتیرانی ایران در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر با توجه به هدف‌گذاری افزایش تجارت با روسیه، گسترش خطوط کشتیرانی دریای خزر در دستور کار قرار دارد و تا پایان امسال، خطوط منظم کشتیرانی از ایران به شرق آفریقا، قطر، عمان و به‌طور کلی دریای خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود.

در تفاهم‌نامه سازمان توسعه تجارت با شرکت کشتیرانی، مبلغ 25 هزار دلار به عنوان کمک‌هزینه راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران اکتائو و مبلغ 35 هزار دلار برای راه‌اندازی خط ایران آستاراخان در نظر گرفته شده‌ است. از آنجاکه روسیه، قزاقستان و بلاروس با یکدیگر اتحادیه گمرکی و تجارت آزاد دارند راه‌اندازی خط کشتیرانی ایران به قزاقستان به رونق تجارت خارجی ایران و روسیه نیز خواهد انجامید.

به گفته افخمی‌راد، نتیجه تمامی این اقدامات کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ایران و افزایش صادرات خواهد بود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94031508208
  • خبرنگار : 90136