چرا برخی رسانه‌ها از نقش ارتش و جهادسازندگی در جنگ نمی‌نویسند؟

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: رسانه‌ها آیینه تمام قد در انعکاس ارزش‌ها به‌شمار می‌روند و نباید اجازه دهند ارزش‌های این انقلاب خصوصا دوران دفاع مقدس فراموش شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفت: رسانه‌ها آیینه تمام قد در انعکاس ارزش‌ها به‌شمار می‌روند و نباید اجازه دهند ارزش‌های این انقلاب خصوصا دوران دفاع مقدس فراموش شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سردار خداداد ابراهیمی چهارشنبه 23 اردیبهشت در یک کنفرانس خبری که در خصوص برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ها و دفاع مقدس استان فارس برگزار شد، به تبیین نقش رسانه در جلوگیری از تحریف واقعیت‌های رویدادهای مختلف خصوصا رخ‌دادهای هشت سال دفاع مقدس، پرداخت.

ابراهیمی گفت: برای اینکه بخواهیم به ثبت حماسه‌های امت اسلام برسیم باید در شئون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی از تحریف و یا فراموشی میراث گرانبهای خون پاک شهدای اسلام جلوگیری کنیم.

وی رسانه‌ها را آئینه‌های تمام قد برای انعکاس ارزش‌ها و نشر آن‌ها دانست و افزود: طرح واقعیات و مستندات دفاع مقدس در نگاه مطبوعات دریچه‌های مختلفی دارد از سوی دیگر مردم نیز به دنبال گمشده‌هایی در دفاع مقدس هستند که رسانه‌ها باید از زوایای مختلف به این گمشده‌ها بپردازند و آن‌ها را تبیین کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی برای روایت‌گری و روایت‌گران مسائل دوران دفاع مقدس، جایگاه مادی قرار داده‌اند،گفت:این فرهنگ غلط است که اگر در جایی رفتیم و درباره شهدا و دوران دفاع مقدس به بیان خاطرات و نکاتی پرداختیم، هزینه‌ای دریافت کنیم زیرا اگر این فرهنگ غلط رواج یابد خود بزرگترین خطر است و این هم در حقیقت یک نوع تحریف است.

این مقام مسئول لزوم برخورد با تحریف کنندگان دوران دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید پس از دادن تذکر،با کسانی که به آبروی دفاع مقدس و رزمندگان لطمه می‌زنند،برخورد کرد تا کسی به‌خودش اجازه تحریف وقایع آن دوران را ندهد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه دوران دفاع مقدس زوایای مختلفی را در خود داشت که هر کدام در جایگاه خود باید به درستی و در جهت حفظ و نشر آثار و ارزش‌های آن دوران منطبق با واقعیت‌های بیان شود، گفت: دفاع مقدس، طنز، شوخی، گریه، عشق و ایثار هم دارد و هرکس از یک زاویه باید ورود پیدا کند.

وی با بیان اینکه شاهد ایجاد یک رانت در موضوع تولید آثار هنری دفاع مقدس هستیم، لزوم حضور تکثر نویسندگان و تولیدکنندگان آثار هنری دوران دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد.

این مقام نظامی بر لزوم توجه به تمام اقشار شرکت‌کننده در دوران دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: چرا در جنگ اسم ارتش نمی‌آورند؟ مگر در جنگ نبوده‌اند؟ چرا اسمی از جهادسازندگی و نقش آنان در دوران دفاع مقدس بیان نمی‌شود؟ وقتی که جنگ را از یک طرف بحث کنیم، دیگر هیچکس به آن اعتنا نمی‌کند؛ رسانه‌ای که تنها یک جاده برود، خریداری ندارد.

ابراهیمی همچنین تأکید کرد: همسران رزمندگان و شهدا هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند آن هم حرف‌های واقعی چون تازه و بکر است پس باید به آنان نیز توجه کنیم ضمن اینکه باید مراقب باشیم که در بررسی این رزمندگان و شهدا، توجه به نام گردان و استان اصل نباشد و نباید برای ما فرقی کند که شهدا از کدام گردان و استان بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه سکوت رسانه درباره فرهنگ اصیل شهادت و دفاع مقدس نادرست است، گفت: وزن دفاع مقدس باید در مطبوعات رعایت شود. هوچی‌گری رسانه‌ای و مغرضانه باعث شکل‌گیری تصویر غلط از دفاع مقدس می‌شود و باید مراقب این باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 94022314171
  • خبرنگار :