شکارچیان مجهزتر از محیط‌بانان

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام با حضور در ایسنا عملکرد یک‌سال گذشته، برخوردها و راهکارهای حفاظت از محیط‌زیست را تشریح کرد.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام با حضور در ایسنا عملکرد یک‌سال گذشته، برخوردها و راهکارهای حفاظت از محیط‌زیست را تشریح کرد.

«عبدالصاحب بازیار» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، در خصوص عملکرد سال گذشته حفاظت محیط‌زیست استان، برخوردها و راهکارهای جلوگیری از نابودی حیات‌وحش اظهار کرد: پارسال، 220 متخلف صید و شکار غیرمجاز دستگیر و برای عاملان77 مورد تخلف تخریب و آلودگی زیست‌محیطی پرونده تشکیل و به مراجع قضایی برای رسیدگی بیشتر ارجاع داده‌ شده‌اند.

وی بابیان این‌که از تعداد تخلف شکار و صید 58 مورد آبزی، 70 مورد شکار پرندگان، 9 مورد شکار پستانداران، 26 مورد زنده‌گیری پرندگان، 2 مورد زنده‌گیری پستانداران، 2 مورد صید و یک مورد زنده‌گیری خزندگان بوده است.

کشف 102 اسلحه از متخلفان

بازیار ادامه داد: پارسال جرائم آغاز به شکار و صید 134 مورد بوده که از متخلفان 2 قبضه سلاح غیرمجاز ساچمه‌زنی، 5 قبضه مجاز شامل 82 عدد ساچمه‌زنی و 10 قطعه گلوله‌زنی و 3 قبضه اسلحه بادی کشف‌ شده است.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام ادامه داد: در سال گذشته 2405 قطعه ماهی، 1983 قطعه انواع پرنده، 6 رأس کل و 2بز وحشی و 3 رأس تشی و 2 رأس گراز، و 89 قطعه زنده‌گیری پرندگان ازجمله کبک، تیهو و سهره و کبوتر و زنده‌گیری پستانداران یک رأس کل، دو رأس جوجه‌تیغی و 2 حلقه مار افعی و یک مورد آگاما، به‌صورت زنده از شکارچیان کشف و ضبط‌ شده است.

وی با اشاره به این‌که از شکارچیان 129 رشته تور دامی، 25 مورد قفس، 23 عدد قلاب، دو دستگاه کمان، یک دستگاه قایق بادی و یک دستگاه موتوری و یک موتور برق کشف‌ شده است فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام با حضور در ایسنا عملکرد سال گذشته، برخوردها و راهکارهای حفاظت از محیط‌زیست را تشریح کرد.

وی با اشاره به این‌که از شکارچیان 129 رشته تور دامی، 25 مورد قفس، 23 عدد قلاب، دو دستگاه کمان، یک دستگاه قایق بادی و یک دستگاه موتوری و یک موتور برق کشف‌ شده است، خاطرنشان کرد: پارسال، 6 مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده رخ داد که 5 مورد آن در منطقه حفاظت‌شده مانشت و قلارنگ و یک مورد در منطقه کبیر کوه بوده و عموماً به دلیل سهل‌انگاری به وقع پیوسته است.

خسارت 6 میلیاردی ریالی بر پیکره محیط زیست استان در سال گذشته

بازیار میزان زیان وارده در سال گذشته به محیط‌زیست استان را 6 میلیارد و 193 میلیون و 300 هزار ریال برشمرد و افزود: از این میزان خسارت وارده شده به محیط‌زیست استان تاکنون 594 میلیون و 500 هزار ریال وصول‌شده و مابقی هم در دست پیگیری است.

ضرورت بروزرسانی قوانین زیست محیطی

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام با تأکید بر این‌که در حوزه‌ی محیط‌زیست نیازمند بروزرسانی قوانین هستیم، تصریح کرد: برخی قوانین محیط‌زیست مربوط به سال 53 است که الآن هیچ تأثیرگذاری ندارد و الآن نیازمند تصویب جرائم کیفری برای برخورد با متخلفان صید و شکار هستیم.

فرهنگ‌سازی اهرم واقعی حراست از محیط‌زیست

وی حفظ کامل محیط‌زیست را درگرو فرهنگ‌سازی دانست و گفت: صرف حفاظت به معنای واقعی پاسخ نمی‌دهد اما وقتی مردم پای‌کار بیایند زمینه حراست از محیط‌زیست عمومی می‌شود و محیط‌زیست می‌تواند در آرامش کامل به حیات خود ادامه ‌دهد.

نیروی انسانی و تجهیزاتی لازم در اختیار نداریم

بازیار با بیان این‌که نیروی انسانی و تجهیزاتی که در اختیار داریم پاسخگوی حفاظت از محیط زیست نیست، خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزات ما حداقل باید به‌اندازه شکارچیان باشد تا بتوانیم با آن‌ها مقابله کنیم چون متخلفان اغلب از تجهیزات روز استفاده می‌کنند.

وجود 20 هزار همیار محیط زیست در استان

وی ادامه داد: باید این واقعیت را قبول کرد که مردم نسبت به گذشته خیلی به محیط‌زیست اهمیت می‌دهند و حفاظت می‌کنند و هم‌اکنون 20 هزار همیار محیط‌زیست در سطح استان این دستگاه را یاری می‌کنند که سرمایه‌ای عظیم و موثر در حفاظت از محیطزیست هستند.

نقش بی‌بدیل آموزش در حفظ محیط‌زیست

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست ایلام با بیان این‌که آموزش‌ها باید از دوران کودکی، در مدارس و دانشگاه‌ها انجام شود، افزود: اگر در این موقعیت آموزش‌ها داده شود در زمینهٔ محیط‌زیست به معنای واقعی از محیط‌زیست حفاظت می‌شود.

بازیار بابیان این‌که چهار منطقه‌ی حفاظت‌شده در استان با وسعت 142 هزار هکتار، دو منطقه اثر طبیعی و ملی با 1475 هکتار مساحت، دو منطقه شکار و تیراندازی ممنوع با 368 هزار و 200 هکتار وسعت شامل مناطق «چکر»، «بینا»، «بیجار» و منطقه‌ی مرزی، تحت نظارت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد، ادامه داد: تاکنون دو مأمور محیط زیست شهید و 4 نفر هم در انجام مأموریت جانباز شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام

حادثه شکار پلنگ ایرانی در ایوان پیگیری می‌شود

وی در ادامه به تشریح پلنگ شکار شده در شهرستان ایوان گفت: در این حادثه‌ی تلخ یک قلاده پلنگ بالغ بر بین سه تا چهار سال سن، توسط افراد یک خانواده عشایری ساکن این منطقه در کوه‌های «شره زول» این شهرستان کشته شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام افزود: با وجود این‌که متهم اصلی این اقدام شناسایی و به محاکم قضایی تحویل شده اما وی با انکار این موضوع هنوز به شکار این جانور و همدستان خود اعتراف نکرده و درباره‌ی سرنوشت لاشه این حیوان نیز سخنی به میان نیاورده است.

بازیار در خصوص چگونگی مرگ این پلنگ خاطرنشان کرد: در هفته‌ی نخست پس از تعطیلات نوروزی با همکاری یک نفر از همیاران محیط‌زیست، یک قطعه عکس از شکار یک قلاده پلنگ و یک فرد ایستاده در کنار لاشه حیوان به دست آمد که با شناسایی منطقه و فرد مورد نظر، وی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد.

وی با بیان این‌که این فرد از خانواده‌ای عشایری و در طول سال در شره زول ساکن است و به اقلیم جغرافیایی منطقه آشنایی دارند، تصریح کرد: در بازرسی از منزل این فرد، 2 قبضه اسلحه مجاز ساچمه‌زنی و گلوله‌زنی کشف و ضبط شد.

بازیار با اعلام این‌که روند پیگیری پرونده از سوی مراجع قانونی در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: میزان ضرر و زیان وارد شده به محیط‌زیست بابت شکار این حیوان 50 میلیون ریال است و جریمه‌ی کیفری فرد خاطی نیز از سوی قاضی پرونده تعیین می‌شود.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست استان ایلام در ادامه به تشریح درگیری شکارچیان و محیط‌بانان در «گیلانه»‌ی ایوان گفت: روز پنج‌شنبه بر اساس گزارش تلفنی یکی از همیاران محیط‌زیست مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه «گیلانه» از توابع بخش زرنه این شهرستان بلافاصله اکیپی از مأموران به محل اعزام شدند.

وی بابیان این‌که محیط‌بانان پس از حضور در محل و رؤیت خودرو شکارچیان نسبت به جستجو برای یافتن متخلفان اقدام کردند، تصریح کرد: پس از چندین ساعت تلاش محیط‌بانان در منطقه‌ی موردنظر سرانجام موفق به رؤیت شکارچیان شدند و پس از تعقیب و گریز نیم‌ساعته آن‌ها را دستگیر می‌کنند.

بازیار ادامه داد: حین دستگیری متخلفان با ضربات چاقو، قمه، گرز و دیگر سلاح‌های سرد نسبت به ضرب و شتم یکی از محیط‌بانان به نام «علیرضا کوهی» اقدام کردند که هم‌اکنون در بیمارستان بستری و تحت مداوم قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که شکارچیان سه نفر بودند که دو نفر دستگیر و یک نفر هم متواری شده است، خاطرنشان کرد: این شکارچیان بیش از 10 قطعه کبک شکار کرده بودند.

فرمانده‌ی یگان حفاظت محیط‌زیست استان ایلام با تأکید بر این‌که این منطقه تنوع زیستی غنی و گسترده‌ای دارد، افزود: برای حفاظت از مناطق شهرستان نیازمند نیروی انسانی و تجهیزات هستیم.

بازیار با تشکر از دادگستری این شهرستان در رسیدگی به پرونده‌ها متخلفان شکار خاطرنشان کرد: از نیروی انتظامی انتظار داریم کمک بیشتری برای دستگیری متخلفان کنند.

وی با بیان این‌که متخلفان دستگیرشده در دادگاه به حمل اسلحه، ادوات شکار و شکار کبک اعتراف کردند و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند، خاطرنشان کرد: پارسال، 6 مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده رخ داد که 5 مورد آن در منطقه حفاظت‌شده مانشت و قلارنگ و یک مورد در منطقه کبیر کوه بوده و عموماً به دلیل سهل‌انگاری به وقع پیوسته است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 94012509067
  • خبرنگار :